Önskas genomgång av VW Transporters olikafyrhjulsdriftsystem

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Forplay
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons okt 14, 2009 20:58
Ort: Katrineholm

Önskas genomgång av VW Transporters olikafyrhjulsdriftsystem

Inlägg av Forplay » mån jan 12, 2015 20:51

Hej.

Som ämnet anger söker jag någon som kan berätta varför alla våra firmabilar beter sig så fruktansvärt olika. Samtliga är transporters med fyrhjulsdrift. Några har syncro. Vissa har 4 motion, en del har spak i hytten för spärr av bakaxeln. Några har ESP och andra inte. Vissa verkar inte ha 4x4 på backen o.s.v.

Det har blivit något av en stor diskussion på jobbet då många bilar måste bytas ut för avtalen säger att vi inte längre får ha bilar äldre än 7 år. När det dyker upp nyare bilar är det ofta mazdas pickup 4x4 eller caddy fwd som kommer men ibland dyker det upp en fyrhjulsdriven och då blir det huggsjua. Har inte gett mig in i striden än utan lugnt tittat på och hävdar bestämt att jag har bäst bil. Det är den med spak för att spärra bakaxeln på. Äldsta bilen som ingen annan än jag vill ha men det börjar bli dags för mig att också byta då det verkar sina på 4x4.

Vilken transporter tar sig fram bäst på leriga skogsvägar, blöta gräsbevuxna eller snöiga vägar längs med järnvägen?

Tacksam för utförliga svar eller länkar till bra artiklar eller videos som förklarar på ett vettigt sätt skillnaden mellan denna specifika biltyp.

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Önskas genomgång av VW Transporters olikafyrhjulsdriftsy

Inlägg av Baua » mån jan 12, 2015 22:52

Hur gammal är din Transporter?

Mvh
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

Forplay
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons okt 14, 2009 20:58
Ort: Katrineholm

Re: Önskas genomgång av VW Transporters olikafyrhjulsdriftsy

Inlägg av Forplay » mån jan 12, 2015 23:25

Det är en -03 a som jag försöker behålla. Den vi har som fungrar bäst av de nyare är en -09 a

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Önskas genomgång av VW Transporters olikafyrhjulsdriftsy

Inlägg av Mpower520 » mån jan 12, 2015 23:38

Googla litte och fick till svar!!

Syncro= visko. & motion= haldex
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Forplay
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons okt 14, 2009 20:58
Ort: Katrineholm

Re: Önskas genomgång av VW Transporters olikafyrhjulsdriftsy

Inlägg av Forplay » mån jan 12, 2015 23:51

Det har jag också listat ut men det reder inte ut vilka som är bättre eller sämre eller varför två till synes likvärdiga bilar driver helt olika. Då den ena verkar sakna esp som jag trodde var en förutsättning för att haldex skulle fungera skulle jag vilja veta mer exakt vad som gör att bilarna driver på alla hjulen.

Skriv svar