Sida 1 av 1

Byta identitet på blazer -87

Postat: mån jan 12, 2015 22:57
av suzuki nr.1
Går i tankarna att byta identitet på min blazer 87:a till en skattebefriad identitet. Men då är frågan. Vad behövs igentligen göras . Skyltar givetvis. Men ramnummer, vad sitter dessa? Sen kanske någon "idbricka" på karossen?

Sen finns det någon som har ett par papper på en skattebefriad blazer alltså äldre än -85 ? Samt var är sådanna i prisklass? Ser jättegärna att det står med att man får sitta 5 st personer i bilen o inte som 2 st för tillfället i min.. Gärna bensin V8 Mvh

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 2:03
av w300i
Ramnummer brukar vara stansat nånstans i själva ramen. Sen har du plåtbrickan som sitter på instrumentpanelen fram vid rutan.

Men du är väl fullt medveten om att det inte är sådär jätte lagligt? :P

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 5:36
av SpeedKing
Jag gjorde så på en land cruiser hj60. Flyttade över all identitet, det enda som blev konstigt i papperen var färgen. Men det var det ingen som reflekterade över, karossbyte är väl inget ovanligt.

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 7:30
av sebringZ28
Det bör finnas några vin nummer stansade på rätt bökiga ställen, GM gillade tex att slå ett i torpeden dolt av ventilations kåpan och liknande ställen.

Är inte säker att jag förstår syftet, är det att göra den äldre eller att få in ett baksäte i papprena?

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 8:17
av tersan
suzuki nr.1 skrev:Går i tankarna att byta identitet på min blazer 87:a till en skattebefriad identitet. Men då är frågan. Vad behövs igentligen göras .
Att du funderar på olagligheter må vara hänt, men att offentligt delge planerna är kanske inte helt lyckat.

Behöver du en äldre bil får du köpa en.

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 9:34
av Danne
Men om man råkar komma över en gammal ram så kan man väll "inegrera" den med den du har och på så sätt få till ett laglig karossbyte?

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 12:51
av kringlan
Kan det verkligen vara värt besväret? Är ju ändå skattefri om 2 år......

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 15:58
av Wältmeister
suzuki nr.1 skrev:Går i tankarna att byta identitet till en skattebefriad identitet.
Som MHRF-besiktningsman råkade jag ut för detta olustiga förfaringssätt med ett visst bilmärke.
Naturligtvis godkände jag ingen bil.
Bilen ifråga har organisationsnummer.
Vissa mindre kunniga hade det "nya" kvar.
Alt hade raderat det.
Dom hade svårt att förklara.
Dessutom har den bilen, förutom stansade chnr i ram och kaross en lite/liten "hemlig" plåtremsa med identiteten på på ett "bra" ställe. :smoke:

Mitt råd är att be moderator radera tråden. För din egen skull. Tycker inte att forumet ska belastas med rubricerade tråd.

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 16:59
av suzuki nr.1
Admin kan radera tråden !

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 17:08
av robban
Om du ska sälja blazer, n vad vill du ha för den ?

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 18:48
av henke_99
Om man ska se det lite lagligt...

Karossbyte (till annan likadan) är helt enligt reglerna på en rambyggd bil, och därmed kommer ju plåtarna som sitter i karossen ha fel nummer. Att detta är gjort bör skrivas in i reg-beviset för att undvika framtida problem till följd av detta. (har diskuterat det med bilprovningen för några år sen)

Går man vidare till ramen då, ett ramnummer som av en eller annan orsak är skadat får man fixa till så det är läsbart igen. I usa säger reglerna att bilens identitet tillhör karossen, således på främst lite äldre bilar så stansades därför inget nummer i ramen från fabriken. Det gjordes när dom kom till sverige, ofta tunn stansning som efter några år i svenskt klimat effektivt har raderats av vädret.

Alltså kan man ju göra ett karossbyte (till nyare kaross) på den gamla ramen som hör ihop med den roliga identiteten, och sen se till att fixa ramens bortrostade chassinummer. Detta är ett helt regelrätt förfarande. Här finns kryphålet om man läser mellan raderna...

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 19:24
av mantajohan
jag bara undrar var går gränsen, säg att du har en "gammal" lada niva eller liknande bil som tillverkats länge under flera år

och bytar dörrar, bagagelucka, motor, motorhuv, grill, nya hjul och däck, ny framruta/rutor, ny växellåda, nya axlar och en hel del annan plåt för att bilen är upprostad/delarna är defekta

är bilen då plötsligt en förfalskad gammal bil som egentligen är ny?

Re: Byta identitet på blazer -87

Postat: tis jan 13, 2015 20:03
av lam84
hur går det till när man byter ram då är ganska vanligt på land rover att man köper en ny galvad ram
fuskar man då eller ?