Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » fre jan 23, 2015 19:37

Som topic lyder så har jag startproblem med min patrol. Bilen bara klickar när jag vrider runt nyckeln. Batteriet är full-laddat, har kontrollerat startmotorn då jag trodde det var den men nu när jag fick hjälp av en polare så fick vi fram att klickandet kom från ett relä, närmare bestämt relay-starter (om mina google kunskaper har rätt).

Hur funkar relät? Kan det strula om billarmet också strular? Typ startspärr/immobiliserar?
Vart går det fortast att få tag på nytt relä?


Bild

Bild
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 19:41

Är det solenoiden till startmotorn?

Pröva om den fungerar. gör väl enklast med att köra summer mellan de stora polerna och "aktivera" solenoiden.
har du ingen summer så funkar ju en glödlampa eller vad som =)

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » fre jan 23, 2015 19:48

Du menar helt enkelt montera tillbaks den på lättaste sätt och starta bilen för att se om den ger utslag?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 19:51

Nä.

den är ju loss så prövan du direkt.

Minus i armaturen (om det inte finns minuspol) och plus på en av de lilla kablarna.
så ska solenoiden klicka.

När den klickar/drar så samankopplar den ju de två grova polerna och då kan man köra summern (på multimetern) på dessa.
eller ex en glödlampa.

Observera att den är ju som en strömbrytare för enkelpolig kabel =)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 19:53

Om startmotorn är kollad och fungerar.
och det visar sig att solenoiden fungerar kan du ju alltid kolla så den får rätt ström till sig (lilla kabeln till den)

Startar bilen om du tvångskör den på starten/solenoiden med startkablar?

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » fre jan 23, 2015 19:59

Fisketorp skrev:Om startmotorn är kollad och fungerar.
och det visar sig att solenoiden fungerar kan du ju alltid kolla så den får rätt ström till sig (lilla kabeln till den)

Startar bilen om du tvångskör den på starten/solenoiden med startkablar?
Startmotorn borde vara i bra skick enligt vad jag kan komma fram till. Plockade bort den, verkade funka, kollade kontakterna + gjorde rent dom. Men då det inte händer något med startmotorn så kan jag inte säga med 100% säkerhet att den fungerar.

Har inte testat få igång bilen på något sätt förutom genom att vrida på nyckeln. Har varit med om andra problem med bilar men detta är tyvärr lite utanför min kunskapsnivå. Hur ska jag kunna tvångsköra starten/solenoiden med startkablarna?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 20:03

Om du hade loss startmotorn så hade det varit bra att provkört den =)
Kan ju se fin ut men skadad lindning etc.

Men om du kommer åt så ta en startkabel och koppla till plus och sedan till startmotorn.
INTE på godset utan på kabeln till startmotorn. eller direkt på den grövre polen på solenoiden som går till startmotorn (om den är lättare att nå)

Då borde startmotorn slå till och snurra runt motorn.

Enkelt sätt att kolla om startmotorn funkar eller ej =)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 20:05

Annars kan man ju alltid bogsera igång bilen om det är trångt och jäkligt.

Om det är något stöldskydd eller vad du nämnde som hindrar borde den väl inte starta alls?
kanske är olika stöldskydd men men.

Beroende på vad som händer så är det ju bara att felsöka sig bakåt.

Solenoiden hade du ju i handen så börja med den.
För jag ANTAR att den var till startmotorn?

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » fre jan 23, 2015 20:16

Fisketorp skrev:Om du hade loss startmotorn så hade det varit bra att provkört den =)
Kan ju se fin ut men skadad lindning etc.

Men om du kommer åt så ta en startkabel och koppla till plus och sedan till startmotorn.
INTE på godset utan på kabeln till startmotorn. eller direkt på den grövre polen på solenoiden som går till startmotorn (om den är lättare att nå)

Då borde startmotorn slå till och snurra runt motorn.

Enkelt sätt att kolla om startmotorn funkar eller ej =)
Har ju en kabel direkt från batteriets plus till startmotorn borde inte den räcka? Och ja, såhär i efterhand önskar jag att jag hade testat startmotorn =)

Fisketorp skrev:Annars kan man ju alltid bogsera igång bilen om det är trångt och jäkligt.

Om det är något stöldskydd eller vad du nämnde som hindrar borde den väl inte starta alls?
kanske är olika stöldskydd men men.

Beroende på vad som händer så är det ju bara att felsöka sig bakåt.

Solenoiden hade du ju i handen så börja med den.
För jag ANTAR att den var till startmotorn?
Tyvärr står bilen såpass dumt till så att ens få ut den kräver sitt lilla jobb så bogsera är absolut sista utvägen känns det som. Vet inte hur startspärrar osv fungerar, enda som händer när jag vrider på nyckeln är att fläkten dör om den är igång och relät klickar. Absolut inget annat. Lampor m.m funkar precis som dom ska. Och som det är just nu så startar alltså inte bilen utan den klickar bara.

Ska jag vara helt ärlig så trodde jag solenoiden satt på själva startmotorn, denna satt under en plåt tillsammans med massa andra relä vid batteriet, tyvärr omärkt förutom numret på baksidan. Nissan Relay 25230 06J00 och hade en vit samt en svart-gul kabel samt kontakten du ser på bilden inkopplat.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 20:28

heurlin skrev:Har ju en kabel direkt från batteriets plus till startmotorn borde inte den räcka? Och ja, såhär i efterhand önskar jag att jag hade testat startmotorn =)
Har du en kabel från batteriet direkt till starten så borde ju starten snurra konstant. eller hur?
kabeln från batteriet är då monterad på startmotorns startsolenoid som troligen sitter på startmotorn.
Är det inte två grövre poler där kabeln från batteriet är ansluten på startmotorn?
lägg plus med grövre kabel direkt på den andra polen alternativt ta en kniv/skruvmejsel och kortslut mellan de två polerna. (håll ej i metallen ;) )


heurlin skrev: Ska jag vara helt ärlig så trodde jag solenoiden satt på själva startmotorn, denna satt under en plåt tillsammans med massa andra relä vid batteriet, tyvärr omärkt förutom numret på baksidan. Nissan Relay 25230 06J00 och hade en vit samt en svart-gul kabel samt kontakten du ser på bilden inkopplat.
Ok. vart går de kablarna som från och till grövre anslutningarna? en till batteriet gissar jag. och den andra till startmotorn i såfall? men då borde du inte ha en grov kabel direkt från batteriet till startmotorn som du nämnt.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 20:45

Lite mer info om bilen?

Bensin, automat?

Googla lite på kopplingschema. vet inte om detta stämmer till din bil men verkar ju vara solenoid på startmotorn som sagt.

den får plus från tändningslåset.

Sedan har den även kontakt med ECCS (eller om det är ECU) om den talar om att nu snurrar startmotorn till ECU eller om det är tvärt om att ECU tillåter den snurra vet jag inte.
Men har du automat så finns det ju även Neutralswitch som inte tillåter bilen starta i annant än P ev N? tror inte detta finns på manual men vissa bilar kan ju ha att man måste trycka ner kopplingen.

Iallafall så borde ju startmotorn snurra om man tvingar den.

så börja felsöka från den och bakåt?
kolla kablarna på relät du visat på bild vart det går.

Och lycka till =)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 20:46

http://www.patrol4x4.com/forum/nissan-p ... fi-103975/" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » fre jan 23, 2015 20:51

Fisketorp skrev:Lite mer info om bilen?

Bensin, automat?

Googla lite på kopplingschema. vet inte om detta stämmer till din bil men verkar ju vara solenoid på startmotorn som sagt.

den får plus från tändningslåset.

Sedan har den även kontakt med ECCS (eller om det är ECU) om den talar om att nu snurrar startmotorn till ECU eller om det är tvärt om att ECU tillåter den snurra vet jag inte.
Men har du automat så finns det ju även Neutralswitch som inte tillåter bilen starta i annant än P ev N? tror inte detta finns på manual men vissa bilar kan ju ha att man måste trycka ner kopplingen.

Iallafall så borde ju startmotorn snurra om man tvingar den.

så börja felsöka från den och bakåt?
kolla kablarna på relät du visat på bild vart det går.

Och lycka till =)
Manuell, -92. Har tidigare aldrig behövt trycka ner kopplingen för att bilen ska starta (har inte haft bilen så överdrivet länge heller), har dock behövt använda starthjälp flera gånger då batteriet dör lite väl ofta och när jag läst lite om larmet som sitter på så verkar jag inte vara den enda som har det problemet. Om det är det som är problemet eller batteriet som gett upp ska jag dock vara osagt än så länge.

Edit: Glömde, diesel är det.
Senast redigerad av heurlin den fre jan 23, 2015 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » fre jan 23, 2015 20:56

ok.

Tja. hoppas någon annan har tips för mina är slut =)

Tycker du ska prövköra starten på plats och se vad som händer.
lättare att ge tips kanske om folk vet om start/solenoid funkar.

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » fre jan 23, 2015 21:01

Fisketorp skrev:ok.

Tja. hoppas någon annan har tips för mina är slut =)

Tycker du ska prövköra starten på plats och se vad som händer.
lättare att ge tips kanske om folk vet om start/solenoid funkar.
Absolut, ska testa det så fort jag fått tillbaks värmen i fingrarna och fötterna.

Uppskattar tipsen jag fått. Inte det lättaste att testa sig fram när man har 0 koll på just såna här grejer.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Skriv svar