Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » mån jan 26, 2015 16:08

Fisketorp skrev:men alltså.
Är det inte relä till glödningen som nämnt?

Har väl inte två solenoiderna till startmotorn.
Kabeln som går till startmotor och ska ge tillslag för solenoiderna. Har du möjlighet att komma åt och mäta på den?

Sedan körde du startmotorn ur eller på plats i bil?
Har varit med om att startmotorn snurrar fint urmonterad men på plats händer inte mycket då den varit trasig och inte orkat dra.

Och hur testade du startmotorn? Hur kopplade du.
Startmotorn kan ju fortfarande fungera men fel på solenoiden

Relät heter enligt google: starter relay, exakt vad det relät egentligen gör vete fan. Men jag har iallafall fått igång bilen. Efter att testat startmotorn (utanför bilen, sprakade rätt så bra), kollat säkringarna igen, kopplat ur larmet och försökt så testade jag (som någon nämnde i tråden) att sätta kniven mellan relät punkter och då startade bilen utan bekymmer.

Stängde av och testade igen men fick samma resultat så behöver brygga mellan dom två punkterna för att bilen ska starta. Om jag bara sätter på tändningen (inte sista hacket) och testar igen så snurrar motorn bara, vrider jag hela vägen så kan jag sedan gå ut, lägga kniven mellan och bilen startar.

Så nu vet jag att bilen startar om jag gör denna process. Sitter en kontakt på relät också som inte spelar någon roll om jag har inkopplad eller inte men blir väl till att försöka beställa ett nytt relä eller luska fram någon ersättning på relät så ska nog bilen gå som en klocka igen.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » mån jan 26, 2015 16:29

Är det relät du hade loss du gör denna procedur på?

Kolla om den får ström till sig genom lilla kabeln som ska få relät att dra.
Eller pröva relät direkt så som tidigare nämnt.

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » mån jan 26, 2015 16:33

Fisketorp skrev:Är det relät du hade loss du gör denna procedur på?

Kolla om den får ström till sig genom lilla kabeln som ska få relät att dra.
Eller pröva relät direkt så som tidigare nämnt.
Ja det är relät som är på bilden i första inlägget. Är lite osäker på hur jag ska mäta för att få allt rätt men om jag har batteriet påkopplat så har jag ~14 volt om jag mäter mellan vit kabel och svart/gul kabel(nyckeln i fickan) Men ska kolla om jag kan få mer hjälp att mäta lite bättre då jag är osäker på hur jag ska/inte ska mäta för att få "rätt" resultat.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » mån jan 26, 2015 17:37

De två kablarna på relät. Vit och svart/brun?

Är det dem du har spänning ca 14v om du mäter på dem med batteriet inkopplat och nyckeln i fickan.

Borde vara typ noll väl?
Annars ligger relät och drar hela tiden.

Mitt relä har nol/jord i godset och så kommer en plus från tändningslåset som får relät att dra.


Men klickar relät ordentligt när du drar på nyckel mellersta händer inget?
Kan ju vara det som gett upp också.
Pröva att lägga plus direkt på något av de kablarna till relät. Tex grova vita.

Någon kanske har kopplingschema och kan tala om vad de olika kablarna är :)

Sedan går väl inget sönder om du har relät urkopplat och prövar koppla på det för att få det att dra.

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » mån jan 26, 2015 18:24

Fisketorp skrev:De två kablarna på relät. Vit och svart/brun?

Är det dem du har spänning ca 14v om du mäter på dem med batteriet inkopplat och nyckeln i fickan.

Borde vara typ noll väl?
Annars ligger relät och drar hela tiden.

Mitt relä har nol/jord i godset och så kommer en plus från tändningslåset som får relät att dra.


Men klickar relät ordentligt när du drar på nyckel mellersta händer inget?
Kan ju vara det som gett upp också.
Pröva att lägga plus direkt på något av de kablarna till relät. Tex grova vita.

Någon kanske har kopplingschema och kan tala om vad de olika kablarna är :)

Sedan går väl inget sönder om du har relät urkopplat och prövar koppla på det för att få det att dra.
Kablarna är vit samt svart med gult streck på.

Mäter jag mellan "pinnarna" (med tändningen av) så får jag ~14 volt. Mäter jag från översta (vita) och plus på batteriet får jag 14v, samma fast till - på batteriet får jag 0.

Mäter jag på nedersta mellan den och +, får jag 0, och till - får jag 14v.

Om jag inte minns helt fel hur jag mätte ute i snöstormen och i lyckoruset att bilen funkade igen.

Har inte mätt direkt på kablarna utan mätt när kablarna sitter fastskruvade på plats och respektive "pinne" som sagt.

Relät klickar rejält när jag försöker starta bilen men absolut inget händer. Det klickar 1 gång även om jag håller i nyckeln i startläge.

Kan gå ut lite senare och mäta igen med lite bättre förklaring kanske. Lite halv svårt att förklara vad man gör/gjort när man inte själv har riktigt 100 koll.

Ska operera höften imorgon så kommer inte kunna hålla på ett par dagar nu så blir karategoogla istället men känns ändå jäkligt skönt att bilen faktiskt går att starta och tänkte se om jag kan få tag på ett nytt relä för vettig peng (hittade på ebay för 30-50 pund) och se om det bara är att byta.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Roger Patrol » mån jan 26, 2015 20:25

Jag kan kolla under huven på min.... Men du håller väll på med glödgningen som inte har nått med att få startmotorn att dra.
Sitter inte detta på motorn och följer du kabeln så går dom till glödstiften ?
Eller sitter det under plåten bakom batteriet ? Där har du mycket kul prylar annars
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Fisketorp » mån jan 26, 2015 20:30

är väl trög..
Men fattar fortfarande inte varför det finns plus ständigt till relät på annat än en av de grova anslutningarna.

För av din mätning att döma verkar du ju ha ständig ström även på en av de mindre kablarna.
Den nedersta som du nämnde antar jag är den svarta då om den andra var vit :mrgreen: .

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » mån jan 26, 2015 20:38

Roger Patrol skrev:Jag kan kolla under huven på min.... Men du håller väll på med glödgningen som inte har nått med att få startmotorn att dra.
Sitter inte detta på motorn och följer du kabeln så går dom till glödstiften ?
Eller sitter det under plåten bakom batteriet ? Där har du mycket kul prylar annars
Ärligt så har jag väldigt dålig koll på vad jag pysslar med just nu. Om relät är för glödning så är det vad jag pysslar med, är det inte det så, jadu, då skruvar jag mest loss saker och provar mig fram =)

Relät sitter under plåten vid batteriet. Och ja, massa roliga saker sitter där och ännu mera kablar =)

Försökte följa kablarna men ser en 5cm av dom innan dom försvinner in i kabelstammen.

Här ser man hur det är kopplat, dock syns inte stickkontakten som finns med på första bilderna.
Bild

Tyvärr suddig då polaren som tog bilden frös rejält om fingrarna här
Bild

(edit: och ja, motorutrymmet är väldigt skitigt, saharasand från förra ägaren överallt och ingenstans)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » mån jan 26, 2015 20:40

Fisketorp skrev:är väl trög..
Men fattar fortfarande inte varför det finns plus ständigt till relät på annat än en av de grova anslutningarna.

För av din mätning att döma verkar du ju ha ständig ström även på en av de mindre kablarna.
Den nedersta som du nämnde antar jag är den svarta då om den andra var vit :mrgreen: .
Är nog bara jag som förklarar dåligt. Svårt att förklara när man knappt vet själv vad man gjort =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Roger Patrol » mån jan 26, 2015 21:12

Nu kommer en riktig dum fråga.
Det är inte en importbil så du måste ha kopplingen nertryckt för att starta :d
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » mån jan 26, 2015 21:20

Roger Patrol skrev:Nu kommer en riktig dum fråga.
Det är inte en importbil så du måste ha kopplingen nertryckt för att starta :d
Bilen är importerad ja men har under dom månaderna jag haft den aldrig behövt ha kopplingen nertryckt för att starta så det är isåfall något som dykt upp helt plötsligt isåfall. Och går att komma förbi genom att "kortsluta" relät.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Roger Patrol » tis jan 27, 2015 18:25

Jag pillade lite på min i dag.
Glöm relät du hittat, det är till glödgningen .
Om du lägger ström på det lilla stiftet / startknapp så går den väll ?
Gör den det så ta bort plasten vid ratten och mät på tändningslåset , du borde ha en säkring att kolla innan kanske
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Jocker
Forumräv
Inlägg: 693
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:48
Ort: Docksta

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av Jocker » tis jan 27, 2015 19:00

japanare över lag brukar väl styra relä via minus dvs. dom har konstant ström och slår till genom att koppla till minus..
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » tis jan 27, 2015 19:20

Roger Patrol skrev:Jag pillade lite på min i dag.
Glöm relät du hittat, det är till glödgningen .
Om du lägger ström på det lilla stiftet / startknapp så går den väll ?
Gör den det så ta bort plasten vid ratten och mät på tändningslåset , du borde ha en säkring att kolla innan kanske
Vad menar du med lilla stiftet/startknappen?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Startproblem Nissan Patrol -92. Starter relay?

Inlägg av heurlin » mån feb 02, 2015 21:47

Vart hittar man fler säkringar än på passagerarsidan vid dörren + vid batteriet? Har kontrollerat alla dom jag hittat men inte hittat något fel..
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Skriv svar