Niva som terrängbil

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

noech
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: sön maj 08, 2011 18:53
Ort: junsele västernorrland

Niva som terrängbil

Inlägg av noech » sön jan 25, 2015 11:44

Hur e nivan egentligen som terrängbil?

verkar ju inte va så många som kör dom här på forumet?
har haft 3st genom åren (dock standard) å tycker dom ha funkat skapligt.
nu ha ja ju inte gört nån extrem terräng.

från standard va ska man göra för att få den riktigt terrängduglig?
höjning?
däckstorlek?
hur håller diffarna?

ha sökt lite men hittar inte så mycket

mvh

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Niva som terrängbil

Inlägg av mantajohan » sön jan 25, 2015 12:03

titta här :tumbup:

http://www.lada-niva.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

vad jag har hört är att någerlunda orginal håller axlar osv bra och framkomligheten ska osse va bra :
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Niva som terrängbil

Inlägg av Wältmeister » sön jan 25, 2015 16:38

noech skrev:Hur e nivan egentligen som terrängbil?
Enligt min mening helt suverän. Nästan enda "Stock Car" som går att köra i terrängen förutom suveränen Defender - som dock platsar i en helt annan prisklass.

verkar ju inte va så många som kör dom här på forumet?
Många på forumet som kör Niva. Dock häckar de flesta på http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false; också.


har haft 3st genom åren (dock standard) å tycker dom ha funkat skapligt.
nu ha ja ju inte gört nån extrem terräng.
Dåså, då vet du vilken bra bil det är att som standard kunna brukas som DD- och "lightoffroad"-bil. Tekniskt sett är den överlägsen en del andra s k offroadbilar i o m att den har en riktig fördelningslåda(med spärrbar mellandiffrential), vilket t ex jip wrangler inte ens kan erbjuda som option år 2015.

från standard va ska man göra för att få den riktigt terrängduglig?
Precis det du skriver = höjning & större/grövre däck.

höjning?
Max 2"/5cm genom "Hoodo", fjädermellanringar eller höjningsfjädrar.

däckstorlek?
205/80-15" rekommenderat "Baxter". Själv har jag 215/80-15" på min Niva som är höjd 2" medelst nya Lada Niva höjningsfjädrar. "Putsar" liiiite i bakskärmarna vid maxflex.

hur håller diffarna?
En lite känslig fråga för mig att svara på eftersom ett av de små solhjulen i diffrentialen sprack i somras och drog med sig byte av kronhjul & pinjong. Dock passade jag på att byta diffkorgen till en Val-Racing torsendiffrential. Men jag VET ingen annan som havererat en diffrential. Fabrikationsfel ansåg mekanikern som reparerade. Men eftersom bilen var över 2 år gammal så var fabriksgarantin utgången.

ha sökt lite men hittar inte så mycket
För övrigt är nog en has-/skyddsplåt nödvändig. Försök att få tag på en "Nordic Part"-plåt. Förläng den en dryg halvmeter så att den även täcker/skyddar fördelningslådan. Undre bakre länkarmarna bör förstärkas(jag lade U-profil runt rören och svetsade). Panhardstaget bör förstärkas på samma sätt och även förlängas. Jag gjorde mitt Panhardstag även justerbart i längd. Någon form av tröskelskydd/"Rocksliders" är inte heller dumt i skogen .

mvh
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

noech
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: sön maj 08, 2011 18:53
Ort: junsele västernorrland

Re: Niva som terrängbil

Inlägg av noech » sön jan 25, 2015 23:19

ja kolla man på denhär filmen verka dom ta sej fram riktigt bra :)
https://www.youtube.com/watch?v=ixb98LN3RaU" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Niva som terrängbil

Inlägg av Wältmeister » mån jan 26, 2015 14:13

Niva´ns akilleshäl är, enligt min uppfattning/åsikt, den individuella framhjulsupphängningen som effektivt förhindrar höjning fram över 5 á 6 cm, utan mycket omfattande/dyr ombyggnad av framhjulsupphängningen, tyvärr. :cry:
Annars så.......... :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Niva som terrängbil

Inlägg av AlterEgo » mån jan 26, 2015 20:11

Sålde min första Niva och ångrade mig bittert, så nu har en till...

Dom tar sig inte fram som en moddad Wrangler eller en TGB13 som jag också haft, men Nivan är ROLIG!

Så kallad Hoodoohöjning är en enkel åtgärd som ger plats till lite större däck. Dom gärna lite för fort på lågväxeln om man såtter för stora sulor, vilket kan åtgärdas med stenkryparlåda.

Växellådan och rost är största bekymmerna med en Niva. Nya eller renoverade lådro kan dock hittas billigt, har hört priser på 4500 kr för en ny-ny låda om man kan tänka sig att ta båten till Lettland och hämta den. Ett annat alternativ är att skaffa en renoverad låda från Micke i Tomelilla, den är antagligen bättre än en ny...

Det går att köra sönder drivaxlar och diffar, men det krävs större däck, difbroms, stenkrypare eller tung högerfot.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Niva som terrängbil

Inlägg av valdas 76 » mån jan 26, 2015 20:48

Wältmeister skrev:Niva´ns akilleshäl är, enligt min uppfattning/åsikt, den individuella framhjulsupphängningen som effektivt förhindrar höjning fram över 5 á 6 cm, utan mycket omfattande/dyr ombyggnad av framhjulsupphängningen, tyvärr. :cry:
Annars så.......... :lol:
Stämmer bra det, framvagnen är gjord för att fungera bra i sitt original utförande...
En bekant som också hade en Niva höjde bilen på ett ganska drastiskt sätt, han svetsade extra balkar under dom originala och flytade ner alla fästen till fjädringen.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Niva som terrängbil

Inlägg av Fisketorp » mån jan 26, 2015 20:51

Sköter man lådan ska väl den hålla bra också? :)

Överfylla femväxlade, kolla någon mutter? Eller liknande ibland osv
Och bli medlem i nämnda forum så ska de nog gå bra :D

Ligger en i garaget hör som modifierar sin sprillans niva samt lite terräng bilder och erfarenheter.
:)

Skriv svar