Bil för inventeringsjobb
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bil för inventeringsjobb
Hej!
Här kommer ytterligare en "vad ska jag köpa för en bil"-tråd!
Ska i sommar igen jobbar med ett inventeringsprojekt (vegetation och markanvändning) som innebär många mil på skogsbilvägar i Norrlands inland och fjälltrakter. Förra gången det begav sig var 2012 och då använde jag min vanliga sedanbil, Toyota Camry -99, men det var långt ifrån optimalt.
Toyotan var otroligt tålig och jag tror att de flesta nyare bilar helt skulle dukat under av den behandlingen. Dock fick avgassystemet (som visserligen redan ej var i tiptopp-skick direkt) lite väl många smällar så det blev alldeles för dyra reparationer när jag kom hem. Hann även med tre punkteringar (varav den sista inte var så kul då jag redan hade punka på reservhjulet...), det var lite av ett äventyr kan man säga...
Största problemet var frigången, jag tog mig oftast fram men många gånger inte mer än i gångfart och det vanliga sättet att forcera vägarna var med ett hjulpar mitt på och ett utanför vägkanten då jag inte vågade gränsla vad som kunde sticka upp i mitten...
Då jag av andra anledningar återigen vill ha ett av Sveriges mer otillgänglga områden så skulle jag behöva ett bättre lämpat fordon denna gång. Viktigaste parametrar är rejäl frigång, tåliga däck och bra bränsleekonomi. Fyrhjulsdrift är inget krav (svär kanske i kyrkan nu? ), klarade mig bra utan det sist (även om jag hade en ganska torr sommar där jag befann mig).
När det kommer till pris så är det viktigaste att inte förlora så mycket pengar i slutändan. Antingen kan jag tänka mig att lägga lite mer (dock max 50 000) men då vill jag också kunna sälja den igen efteråt med så liten värdeminskning som möjligt. Eller får det bli något billigt som jag får räkna som förbrukningsvara. Helst max 10 000 i värdeminskning i slutändan...
Jag är dock inte så duktig på att skruva och vill gärna ha något som håller för att köra 1000 mil, inklusive t/r Kronoberg - Västerbotten. Kan sno ihop lite lagningar med ståltråd och silvertejp, fylla på olja eller bromsvätska, byta ett hjul m.m. men inte så mycket mer avancerade saker än så.
Bränsleekonomi är också en viktig bit då jag givetvis vill ha bra lönsamhet på jobbet i slutändan. Ska ha med mig en hel del prylar som behöver vara väderskyddat och gärna går att låsa in när man parkerar någonstans, öppet flak går bort.
Jag tänker kanske en diesel för lite bättre bränsleekonomi, kanske en Cherokee eller möjligen en King Cab med kåpa? Någon som har en bättre idé?
Alla tankar och idéer uppskattas! Tack!
V.h. Tobbe
Här kommer ytterligare en "vad ska jag köpa för en bil"-tråd!
Ska i sommar igen jobbar med ett inventeringsprojekt (vegetation och markanvändning) som innebär många mil på skogsbilvägar i Norrlands inland och fjälltrakter. Förra gången det begav sig var 2012 och då använde jag min vanliga sedanbil, Toyota Camry -99, men det var långt ifrån optimalt.
Toyotan var otroligt tålig och jag tror att de flesta nyare bilar helt skulle dukat under av den behandlingen. Dock fick avgassystemet (som visserligen redan ej var i tiptopp-skick direkt) lite väl många smällar så det blev alldeles för dyra reparationer när jag kom hem. Hann även med tre punkteringar (varav den sista inte var så kul då jag redan hade punka på reservhjulet...), det var lite av ett äventyr kan man säga...
Största problemet var frigången, jag tog mig oftast fram men många gånger inte mer än i gångfart och det vanliga sättet att forcera vägarna var med ett hjulpar mitt på och ett utanför vägkanten då jag inte vågade gränsla vad som kunde sticka upp i mitten...
Då jag av andra anledningar återigen vill ha ett av Sveriges mer otillgänglga områden så skulle jag behöva ett bättre lämpat fordon denna gång. Viktigaste parametrar är rejäl frigång, tåliga däck och bra bränsleekonomi. Fyrhjulsdrift är inget krav (svär kanske i kyrkan nu? ), klarade mig bra utan det sist (även om jag hade en ganska torr sommar där jag befann mig).
När det kommer till pris så är det viktigaste att inte förlora så mycket pengar i slutändan. Antingen kan jag tänka mig att lägga lite mer (dock max 50 000) men då vill jag också kunna sälja den igen efteråt med så liten värdeminskning som möjligt. Eller får det bli något billigt som jag får räkna som förbrukningsvara. Helst max 10 000 i värdeminskning i slutändan...
Jag är dock inte så duktig på att skruva och vill gärna ha något som håller för att köra 1000 mil, inklusive t/r Kronoberg - Västerbotten. Kan sno ihop lite lagningar med ståltråd och silvertejp, fylla på olja eller bromsvätska, byta ett hjul m.m. men inte så mycket mer avancerade saker än så.
Bränsleekonomi är också en viktig bit då jag givetvis vill ha bra lönsamhet på jobbet i slutändan. Ska ha med mig en hel del prylar som behöver vara väderskyddat och gärna går att låsa in när man parkerar någonstans, öppet flak går bort.
Jag tänker kanske en diesel för lite bättre bränsleekonomi, kanske en Cherokee eller möjligen en King Cab med kåpa? Någon som har en bättre idé?
Alla tankar och idéer uppskattas! Tack!
V.h. Tobbe
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Leta upp en bra 4x4 diesel Hilux med kåpa så har du en bra bil, och som inte rasar i värde.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: Bil för inventeringsjobb
Tack för ditt svar! Ja, jag gillar ju Toyota så det är inte en så dum idé, tack!
Satt just och jämförde olika bilskatter för olika modeller med diesel respektive bensin och det känns som att man nog får passsa sig lite då det är lätt att åka på en nit när det gäller det ekonomiska med att välja diesel istället för bensin...
Satt också just och kikade på några olika Pajero... Fler förslag?
Satt just och jämförde olika bilskatter för olika modeller med diesel respektive bensin och det känns som att man nog får passsa sig lite då det är lätt att åka på en nit när det gäller det ekonomiska med att välja diesel istället för bensin...
Satt också just och kikade på några olika Pajero... Fler förslag?
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Skatten är överkomlig på en diesel om den är registrerad som lätt lastbil.
Fenomenet med en Toyota är att du får betala lite mer än för motsvarande bil av annat märke,
men den sjunker knappt någonting i värde.
Fenomenet med en Toyota är att du får betala lite mer än för motsvarande bil av annat märke,
men den sjunker knappt någonting i värde.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: Bil för inventeringsjobb
Det verkar som de flesta Hiluxarna (plural?) ligger över min prisnivå men jag ska definitivt hålla koll på dem framöver. Dessutom tänker jag att jag nog klarar mig med 2wd men det verkar som att dessa är lite lägre och det är ju inte så bra...
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Ah, missade ditt senaste svar. Ok då ska jag leta efter lastbilsreggade, tack för det! Jag får räkna på hur mycket jag kan lägga på en bil helt enkelt, det kan kanske vara värt en extra slant...
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Hade kikar efter ett VW skåp med syncro. Tror det uppfyller dina krav medråge lch är rimligt vis lättsålt tillhöste
Re: Bil för inventeringsjobb
Stämmer bra att 2wd är lägre, det var just därför jag skrev 4x4, annars är ju hilux 2wd ganska billiga.
Jag tittade på blocket på hilux och såg att det var nästan bara väldigt nya modeller där. Det gäller att titta kontinuerligt för att inte missa dom som säljs för rätt pris, hilux är eftertraktade och säljs väldigt fort.
Låter som ett riktigt trevligt jobb du ska utföra, du kan hyra in mig (jag har f-skatt) så kan vi köra med min bil Jag har själv tidigare hållit på en del med inventeringar
Jag tittade på blocket på hilux och såg att det var nästan bara väldigt nya modeller där. Det gäller att titta kontinuerligt för att inte missa dom som säljs för rätt pris, hilux är eftertraktade och säljs väldigt fort.
Låter som ett riktigt trevligt jobb du ska utföra, du kan hyra in mig (jag har f-skatt) så kan vi köra med min bil Jag har själv tidigare hållit på en del med inventeringar
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: Bil för inventeringsjobb
Ja, det är ganska dumt att köpa en bil där man behöver vara rädd om lacken också...
Om du är intresserad av ett sådant jobb så finns det säkert till dig också, de behöver ett trettiotal inventerare över hela Sverige. Sista ansökningsdag var häromveckan men de tar säkert emot en ansökan till. PM:a mig om du vill veta mer (vet inte om jag får göra reklam för företag här på forumet...).
Om du är intresserad av ett sådant jobb så finns det säkert till dig också, de behöver ett trettiotal inventerare över hela Sverige. Sista ansökningsdag var häromveckan men de tar säkert emot en ansökan till. PM:a mig om du vill veta mer (vet inte om jag får göra reklam för företag här på forumet...).
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Har skickat dig ett pm
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: Bil för inventeringsjobb
Tack för ditt svar, Peter! Tror inte att frigången räcker till, annars har du säkert rätt. Vägarna man behöver ta sig fram på är mer av sorten traktorvägar, ofta halvt igenväxta eller sönderkörda av skotare...peterand skrev:Hade kikar efter ett VW skåp med syncro. Tror det uppfyller dina krav medråge lch är rimligt vis lättsålt tillhöste
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Har besvarat med två pm (tror jag, har inte blivit riktigt klok på hur det här forumet fungerar ännu och varför meddelandena hamnat i "utkorgen" istället för i "skickat"...).yota skrev:Har skickat dig ett pm
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
har en kollega som åkte halva Sverige med en pajero
han sa att det gick åt
han sa att det gick åt
Re: Bil för inventeringsjobb
Tack, då förstår jag!elste skrev:betyder att ingen har kollat påmeddelandet än
Här förstår jag dock inte riktigt vad/var det gick åt...elste skrev:har en kollega som åkte halva Sverige med en pajero
han sa att det gick åt
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)