Dragning av bromsrör
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Dragning av bromsrör
Tänkte i samband med byte till Toyaxlar med tillhörande huvudcylinder och servo dra helt nya bromsrör på Samuraien det ska sitta på. Axlarna kommer monteras med Toy bärarmar (skiftnycklar) och som jag ser det finns två möjliga dragingar
1, "original", dvs ett rör till varje hjulhus och sen en lång slang till varje bromsok
eller
2. rör till raminfästningen, kort slang i u-böj, rör (skyddat av vinkeljärn), sen kort slang ut till ok
För & nackdelar?
Bilen går bara skog (iofs bes) och får relativt lång fjädringsväg (airshocks)
Tacksam för input.
Den får dessutom linelock fram å bak som Pbroms i skogen utöver en mekanisk handbroms
1, "original", dvs ett rör till varje hjulhus och sen en lång slang till varje bromsok
eller
2. rör till raminfästningen, kort slang i u-böj, rör (skyddat av vinkeljärn), sen kort slang ut till ok
För & nackdelar?
Bilen går bara skog (iofs bes) och får relativt lång fjädringsväg (airshocks)
Tacksam för input.
Den får dessutom linelock fram å bak som Pbroms i skogen utöver en mekanisk handbroms
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Dragning av bromsrör
Jag hade enligt alternativ 2 på "Damen"..
Rör på ramen, korta slangar ut på momentstaget (fram) och A-armen (bak), rör på stag och A-arm, sedan korta slangar ut på axeln och så rör ut till bromsarna (+ slang till oken fram)...
Funka hur bra som helst. Kommer inte ihåg till vilken bil slangarna varmen dom var ungefär 12 cm långa och det räckte mer än väl...
Rör på ramen, korta slangar ut på momentstaget (fram) och A-armen (bak), rör på stag och A-arm, sedan korta slangar ut på axeln och så rör ut till bromsarna (+ slang till oken fram)...
Funka hur bra som helst. Kommer inte ihåg till vilken bil slangarna varmen dom var ungefär 12 cm långa och det räckte mer än väl...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Dragning av bromsrör
vill gärna undvika långa slangar som hänger fritt, pinnar, stenar och motståndare fastnar så lätt i dom ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Dragning av bromsrör
Letade upp denna bilden.
Ganska låg upplösning, men om du förstorar den lite (CTRL och + tecknet) så ser du lite iaf. Rakt ovanför klumpen...
![Bild](http://offroad.se/forumbild/suzy048.jpg)
OBS: är från när jag byggde om från vanlig skruvfjäder och stötdämpare till fjäderben bak.
Höger sida redan moddad och vänster "original"....
Och bromsrören är för tillfället inte fästa på axeln...
PS: CTRL och - för att förminska...![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
PS 2:
Två bilder till. Fortfarande bakaxel och bakfjädringsombyggnad...
![Bild](http://offroad.se/forumbild/suzy035.jpg)
![Bild](http://offroad.se/forumbild/suzy036.jpg)
Ganska låg upplösning, men om du förstorar den lite (CTRL och + tecknet) så ser du lite iaf. Rakt ovanför klumpen...
![Bild](http://offroad.se/forumbild/suzy048.jpg)
OBS: är från när jag byggde om från vanlig skruvfjäder och stötdämpare till fjäderben bak.
Höger sida redan moddad och vänster "original"....
Och bromsrören är för tillfället inte fästa på axeln...
PS: CTRL och - för att förminska...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
PS 2:
Två bilder till. Fortfarande bakaxel och bakfjädringsombyggnad...
![Bild](http://offroad.se/forumbild/suzy035.jpg)
![Bild](http://offroad.se/forumbild/suzy036.jpg)
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Dragning av bromsrör
Kan rekomendera slangar bak till 850. Korta och fina med mm gänga. Har det mellan axel - spindel på min bil.
204mm totallängd har jag för mig.
![Bild](http://image.meca.se/ImageServerService.svc/original/eee8f4f6-9c33-433f-baee-3897d0db5349/9452b0a3-bc6f-4ec4-b85a-94977cdfb638/png/740/580)
204mm totallängd har jag för mig.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Dragning av bromsrör
Annat tips.
Alla VW Golf under 90-talet har korta fina slangar på bakaxeln.
137 mm långa, ansedd för A-kona och vettiga infästningar...
Alla VW Golf under 90-talet har korta fina slangar på bakaxeln.
137 mm långa, ansedd för A-kona och vettiga infästningar...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Dragning av bromsrör
Hydroscand tillverkar även bromsslang så får man den precis som man vill ha den. Om man nu själv vet vad man vill ha. Brukar vara där det faller.
Re: Dragning av bromsrör
Då får man stålomspunnet, tror det är standard nu?? Det fick jag i alla fall och det är rätt dyrt ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
TGB 13