All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
stoffe_G
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre apr 22, 2011 3:29
- Ort: Båstad
Inlägg
av stoffe_G » mån mar 16, 2015 21:09
Sitter i lite tankar angående att bygga ny ram till min unimog 411 är lätt ram konstruktion då det är raka u balkar i fjäderstål.
Så frågan är vad är bra och hållbart samtidigt enkelt att bygga, ska det vara styvt eller mjukt, spricker det om det är för styvt mm.
vilket matreal mm.
alla svar välkomnas och uppskattas
Mvh
Christoffer
-
stoffe_G
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre apr 22, 2011 3:29
- Ort: Båstad
Inlägg
av stoffe_G » tis mar 17, 2015 21:49
Vad är detta är folket här tomma på idéer eller har alla skriv kramp?
![:poke:](./images/smilies/00poke.gif)
-
Sebbesala
- Forumräv
- Inlägg: 940
- Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
- Ort: Sala
Inlägg
av Sebbesala » ons mar 18, 2015 6:34
Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
stoffe_G
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre apr 22, 2011 3:29
- Ort: Båstad
Inlägg
av stoffe_G » ons mar 18, 2015 8:47
Sebbesala skrev:Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
aa skulle vilja få tips på lite andra bra konstruktioner på en ram då fjäderstål i u balk inte är jätte lätt att hitta i mina trakter.
är det bra med tex en boxad ram konstruktion eller blir den för styv mm?
-
benssan
- Forumräv
- Inlägg: 567
- Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
- Ort: Tyresö
-
Kontakt:
Inlägg
av benssan » ons mar 18, 2015 19:41
stoffe_G skrev:Sebbesala skrev:Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
aa skulle vilja få tips på lite andra bra konstruktioner på en ram då fjäderstål i u balk inte är jätte lätt att hitta i mina trakter.
är det bra med tex en boxad ram konstruktion eller blir den för styv mm?
Ska den vara lång ?? eller Kort ??.ska den gå på väg ?? ska den besiktas ?? Tung eller lätt ?? Kan du svetsa ?? vad är det för fel på originalramen ? rostig eller går det att göra en likadan ?
![:vetej:](./images/smilies/11dontknow.gif)
-
stoffe_G
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre apr 22, 2011 3:29
- Ort: Båstad
Inlägg
av stoffe_G » ons mar 18, 2015 21:23
benssan skrev:stoffe_G skrev:Sebbesala skrev:Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
aa skulle vilja få tips på lite andra bra konstruktioner på en ram då fjäderstål i u balk inte är jätte lätt att hitta i mina trakter.
är det bra med tex en boxad ram konstruktion eller blir den för styv mm?
Ska den vara lång ?? eller Kort ??.ska den gå på väg ?? ska den besiktas ?? Tung eller lätt ?? Kan du svetsa ?? vad är det för fel på originalramen ? rostig eller går det att göra en likadan ?
![:vetej:](./images/smilies/11dontknow.gif)
svetsa är inga problem och ja den ska bli lite längre och bredare då original ramen är för kort och smal och förra ägaren hade kapat och svetsat lite hej vilt på vissa ställen, bilen ska gå på väg och mycket i skogen då denna ska vara nr1 träffbil men även en sommar crusing bil. bilen väger runt 3 ton tom så säga, besiktning är inte på tavlan då den är traktor reggad. sedan fjäder fästen mm flyttar jag över från original ramen sen blir det orbitrol styrning.
-
stoffe_G
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre apr 22, 2011 3:29
- Ort: Båstad
Inlägg
av stoffe_G » tor mar 19, 2015 5:10
okej ja det såg trevligt ut
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
har funderat på ett liknande konstruktion då valpen hade samma typ av konstruktion.
tack för svar
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
benssan
- Forumräv
- Inlägg: 567
- Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
- Ort: Tyresö
-
Kontakt:
Inlägg
av benssan » tor mar 19, 2015 7:48
stoffe_G skrev:
okej ja det såg trevligt ut
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
har funderat på ett liknande konstruktion då valpen hade samma typ av konstruktion.
tack för svar
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![:tumbup:](./images/smilies/00tumme.gif)
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » mån mar 23, 2015 22:05
Unimogens ram är ganska mjuk vilket bidrar till den ytterst goda terrängegenskaper.
Jag skulle vilja tipsa dig om
http://www.alfers.de/" onclick="window.open(this.href);return false; dom har eventuellt ramar.
Och du kan skriva eller prata engelska med dom om du nu föredrar det framför tyska.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
sverker
- Rutinerad
- Inlägg: 409
- Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
- Ort: Solna/Åtvidaberg
Inlägg
av sverker » ons mar 25, 2015 8:42
En faktor om du ska ha den registrerad och besiktigad är att med en egenbyggd ram så måste du regga som amatörbyggt fordon, dvs det blir en ny bil.
Med ram av orginaltyp så kan du använda den gamla identiteten, även om det för att vara helt korrekt ska vara originalramen...
-
stoffe_G
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre apr 22, 2011 3:29
- Ort: Båstad
Inlägg
av stoffe_G » ons mar 25, 2015 10:40
Tänker bygga en låd konstruktion på ramen då original är jätte mjuk men det är för att dom har fjädring som är byggd för tung last och utrustning dvs hård fjädring som tar bort en del flex då har man en mjuk ram för att kompensera det. Och med tanke på att jag inte ska last/ bära tung utrustning kommer jag köra med mjuka fjädrar och flyttar över flexet från ramen till fjädrarna. Och då slipper jag den stora påfrästningen som växellåda och motor upphängningen få ta så jag bygger en ny ram ser hur den beter sig och sparar original så länge
Tack för svar
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » ons mar 25, 2015 13:41
Jag tänkte just säga det.
Bygg en styv ram med en mjukare fjädring.
Det optimala sättet att få en ram riktigt styv, är att binda ihop den med en bur.
-
stoffe_G
- Hemmastadd
- Inlägg: 107
- Blev medlem: fre apr 22, 2011 3:29
- Ort: Båstad
Inlägg
av stoffe_G » ons mar 25, 2015 15:04
Grottulf skrev:Jag tänkte just säga det.
Bygg en styv ram med en mjukare fjädring.
Det optimala sättet att få en ram riktigt styv, är att binda ihop den med en bur.
Blir nog en bur framöver men få den rullande och körklar är första prioritet
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)