Sida 1 av 2

bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: ons mar 18, 2015 18:29
av Mpower520
Går det att genomföra någolunda enkelt genom sbp/sfro

Ta ex en original xj! Spelar nån årsmodell roll på det hela för att få de så enkelt som möjligt utan för mycke ingrepp? Skulle vart coolt med lite annorlunda stuk..

Re: bygga om suv till flak/trayback??

Postat: ons mar 18, 2015 19:25
av Caffe
XJ har väl halvintegrerad ram eller vad det nu heter? Blir väl som att bygga på vilken personbil som helst.
Annars är det ju bara att plocka bort karosslådan och korta den när man har riktig ram.


Sedan lite inspiration:



/C

Re: bygga om suv till flak/trayback??

Postat: ons mar 18, 2015 19:56
av Mpower520
Dumt skrivet av mig! Är genom SBP jag syftar på

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: ons mar 18, 2015 20:22
av cherokeex2
Absolut enklaste är väll att köpa en comache?
Cherokee och pickup i ett.

Dom som har byggt om en vanlig cherokee har oftast svetsat ihop bakdörrarna och kapat av taket i höjd med sidorutorna på den.

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: ons mar 18, 2015 20:48
av Mpower520
cherokeex2 skrev:Absolut enklaste är väll att köpa en comache?
Cherokee och pickup i ett.

Dom som har byggt om en vanlig cherokee har oftast svetsat ihop bakdörrarna och kapat av taket i höjd med sidorutorna på den.

Och besiktning då? Xj är bara ett exempel som ja skrev i första inlägget

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: ons mar 18, 2015 21:00
av cherokeex2
Tycker inte det borde vara något problem med tanke på alla hembyggda volvo 240 cabbar som rullar runt.
Svetsar du igen bakdörrarna så får du tillbaka lite av styrkan i karossen som du blir av med när taket åker av. Sen kan man ju stoppa in en grov järnbalk på varje sida för att förstärka det lite till.
Men innan man börjar kapa och bygga om så kanske man ska prata med bilprovningen hur dom vill att det ska vara byggt för att bli godkänt.

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: ons mar 18, 2015 21:27
av Mpower520
Ja de är ju en fördel att prata med dom men finns ju några härinne som jobbar där så de kanske kan svara eller om nån annan vet,

Hade ju tänkt kapa upp bakom baksätet isf med stolpen kvar och svetsat igen och nån sort av flak/trayback stuk..
Men eftersom de försvagar konstruktion så antar ja att det blir omreggning som amatörbyggt eller ombyggt fordon, men vilket är enklast då allt annat är original?

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: ons mar 18, 2015 22:19
av MattisH
Bloodwheel jobbar på Besikta har jag för mig.

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: tor mar 19, 2015 21:08
av Mpower520
Ok! Ingen som vet nåt om ett sådant projekt med reggningen?

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: tor mar 19, 2015 21:44
av Safari
För ett antal år sedan var det poppis att bygga pickis av 145 och 245a. Några kompisar byggde såna och då var det inga problem. Jag kan tänka mig att om bilen är för ny = helgodkänd kan det ev bli problem. Men när det gäller bilprovningen kan man aldrig veta. Vi köpte en 945a till jobbet. Då den skulle gå utan baksäte och med lastgaller tänkte vi LB regga den. Men se det gick inte. Bilprovningen skulle ha ett intyg från Volvo. Volvo i sin tur hade aldrig hört talas om något sånt intyg så vi struntade i att regga om den.

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: tor mar 19, 2015 21:50
av Mpower520
Safari skrev:För ett antal år sedan var det poppis att bygga pickis av 145 och 245a. Några kompisar byggde såna och då var det inga problem. Jag kan tänka mig att om bilen är för ny = helgodkänd kan det ev bli problem. Men när det gäller bilprovningen kan man aldrig veta. Vi köpte en 945a till jobbet. Då den skulle gå utan baksäte och med lastgaller tänkte vi LB regga den. Men se det gick inte. Bilprovningen skulle ha ett intyg från Volvo. Volvo i sin tur hade aldrig hört talas om något sånt intyg så vi struntade i att regga om den.

Tom intyg för att LB regga en 945a?? Va de jävligaste.. :shock: Får helt enkelt höra mig för hos sfro då i denna frågan om de går på rimlig väg.. Som du skriver så säger alla sbp olika runtom i Sverige

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: tor mar 19, 2015 22:14
av Safari
Nu var det här med 945an ovanligt, har aldrig hört någon som råkat ut för något liknande, det hade inte Volvo heller. Men det räcker med en idiot till besiktningsman.

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: fre mar 20, 2015 16:07
av sleeper_86
Finns en del att läsa om "pickupbyggen" i SFRO's bygghandbok :tumbup:

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: fre mar 20, 2015 16:31
av w300i
Fungerar det inte på samma sätt som att bygga en a-traktor? Kapa taket och bygga ett flak,ur med baksätet och bältena bak och bygga en hatthylla. Bygger man en vanlig pickup som ska LB registreras så får väl flaket vara hur "stort" som helst också,villket inte en a-traktor får ha. När jag byggde en a-traktor för några år sedan så var det inga problem att regga på Bilprovningen iallafall,inga intyg behövdes förutom det på växellådorna då.

Re: bygga om suv till flak/trayback och SBP?

Postat: fre mar 20, 2015 20:57
av Mpower520
sleeper_86 skrev:Finns en del att läsa om "pickupbyggen" i SFRO's bygghandbok :tumbup:

Får ta tummen ur och köpa den, :lol: