portaler, info behövs..
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
portaler, info behövs..
varje gång jag är på tävling här nere i österrike så kommer det fram folk och undrar om jag kan hjälpa dom med att hitta "lapplander" axlar med portaler,
men jag har ju ingen aning om vilka axlar som är bäst/sämst, prisbild?
eller hur man får tag på dom?
fyll gärna på med tips.
mvh anders
men jag har ju ingen aning om vilka axlar som är bäst/sämst, prisbild?
eller hur man får tag på dom?
fyll gärna på med tips.
mvh anders
kzj 70
kzj 73
Landcruiser 80
lj 73
kzj 73
Landcruiser 80
lj 73
Re: portaler, info behövs..
C303 / tgb11 är ganska lätta att få på en landcruiser då diffklumparna ligger rätt till dom har 5,99 i utväxling
Sen finns ju dom 6x6 tgb13 och tgb20 dom är lägre växlade och diffklumparna är något förskjutna
Svårt att hitta billiga axlar 25-30 paret ligger dom på,störst chans till fynd är att hitta en upprostad 11/303 tror jag
Lapplander kallas nog bara C303an utomlands
Sen finns ju dom 6x6 tgb13 och tgb20 dom är lägre växlade och diffklumparna är något förskjutna
Svårt att hitta billiga axlar 25-30 paret ligger dom på,störst chans till fynd är att hitta en upprostad 11/303 tror jag
Lapplander kallas nog bara C303an utomlands
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: portaler, info behövs..
För info kallas även valp/c202 för lapplander utom våra gränser
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: portaler, info behövs..
ok, tackar!
bara för att klargöra, jag är inte intresserad av portaler till min toyota, det är många österrikare och tyskar som frågar om jag kan få fram från sverige.
nästan alla här nere bygger på jeep, mestadels gran cherokees,
kan ju tillägga att på sista tävlingen så startade 32 bilar, 5 av dom körde hela körtiden... (8h)
/anders
bara för att klargöra, jag är inte intresserad av portaler till min toyota, det är många österrikare och tyskar som frågar om jag kan få fram från sverige.
nästan alla här nere bygger på jeep, mestadels gran cherokees,
kan ju tillägga att på sista tävlingen så startade 32 bilar, 5 av dom körde hela körtiden... (8h)
/anders
Senast redigerad av broman den sön apr 05, 2015 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
kzj 70
kzj 73
Landcruiser 80
lj 73
kzj 73
Landcruiser 80
lj 73
Re: portaler, info behövs..
Kan inte dom hålla sig till sina Unimog portaler
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: portaler, info behövs..
Otacksamt om det börjar mäklas iväg såna findelar utomlands.. se till att ta ruskigt bra betalt isåfall.
Tillslut finns inga axlar kvar alls i Sverige..inga fina tgbs heller. Bara plundrade blivande vrak.
Skitkul.
Tillslut finns inga axlar kvar alls i Sverige..inga fina tgbs heller. Bara plundrade blivande vrak.
Skitkul.
Re: portaler, info behövs..
svana skrev:Otacksamt om det börjar mäklas iväg såna findelar utomlands.. se till att ta ruskigt bra betalt isåfall.
Tillslut finns inga axlar kvar alls i Sverige..inga fina tgbs heller. Bara plundrade blivande vrak.
Skitkul.
Det är inget nytt, det görs det redan
TGB 13
Re: portaler, info behövs..
Jag vet och har gjorts i många år..därför räcker det så.macke skrev:svana skrev:Otacksamt om det börjar mäklas iväg såna findelar utomlands.. se till att ta ruskigt bra betalt isåfall.
Tillslut finns inga axlar kvar alls i Sverige..inga fina tgbs heller. Bara plundrade blivande vrak.
Skitkul.
Det är inget nytt, det görs det redan
-
- Användare
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:04
- Ort: Falköping
Re: portaler, info behövs..
Vi i Slutarp på ALE har några axlar till 13 å 20 bilar kvar. Men som sagt va. Dom är ju dyra. 32.000 kr för ett par, pluss styrstag fälgar. Ska man tävla i skogen så föredrar jag själv 20 bilens axlar stora däck. Går fint å smyga runt.
Nissan patrol 3,3 td -87 med portaler
TGB 13 med patrol 3,3 td intercoler skivbromsar fram
Kontakt person på NIOMAN AB i slutarp.
TGB 13 med patrol 3,3 td intercoler skivbromsar fram
Kontakt person på NIOMAN AB i slutarp.
Re: portaler, info behövs..
pinzgauer axlar borde vara lättare för dom att köpa eller håller dom inte samma kvalitet?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: portaler, info behövs..
Danne skrev:Kan inte dom hålla sig till sina Unimog portaler
Ja det är väll heller inge dåliga prylar, eller har jag fel?
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: portaler, info behövs..
Tror det är vikten som skrämmer på Unimog portalerna då en axel inte går under 200 kg på dom minsta modellerna mina 406 portaler ligger runt 300 kg+ stycket så ingen för lättvikts byggen. Men tål gör domEngman2 skrev:Danne skrev:Kan inte dom hålla sig till sina Unimog portaler
Ja det är väll heller inge dåliga prylar, eller har jag fel?
Re: portaler, info behövs..
300+ inget för blötmosse monster iaf
Tror det är vikten som skrämmer på uUnimog portalfel då en axel inte går under 200 kg på dom minsta mquoterna mina 406 portaler ligger runt 300 kg+ stycket så ingen för lättvikts byggen. Men tål gör dom
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: portaler, info behövs..
Lam 84,
Pinzgauer har inga axlar i ordets rätta bemärkelse. Ska du använda såna måste du ha hela drivlinan då varje hjul sitter i en pendelarm på ett centralrör där kardaner och diffar bildar en hel enhet.
Däremot finns det ryska traktorer som har riktigt trevliga portaler med automatiska diffspärrar som släpper så fort man styr mer än 5 grader tror jag det är. där består portaldelen av en stående axel som navet vrider sej runt istället för knutar.
SKREV OBELIX
Pinzgauer har inga axlar i ordets rätta bemärkelse. Ska du använda såna måste du ha hela drivlinan då varje hjul sitter i en pendelarm på ett centralrör där kardaner och diffar bildar en hel enhet.
Däremot finns det ryska traktorer som har riktigt trevliga portaler med automatiska diffspärrar som släpper så fort man styr mer än 5 grader tror jag det är. där består portaldelen av en stående axel som navet vrider sej runt istället för knutar.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a