nissan kingcab navara varvar bara 3000
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
nissan kingcab navara varvar bara 3000
Min kingcab -02 2,5 td varvar typ 3000. Går normalt för övrigt. Bytt bränslefilter, kollat intercooler, luftfilter, avgas, turbo snurrar. Ryker mer än vanligt vid fullgas. Startar bra. Vad är troligt ?????
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
hej.
den här tråden blir nog snart flyttad till asiatiska...
vilken motor har du?? finns båda varianterna 2002...även om 103hästarn är ovanlig som 02a!!
skulle kunna va insprutningspumpen!! eller möjligen frilägesbrytaren i lådan om det är 133hästarn!!
men då brukar det för det mesta va när man kör på 3an och 4an...
håkan.
den här tråden blir nog snart flyttad till asiatiska...

vilken motor har du?? finns båda varianterna 2002...även om 103hästarn är ovanlig som 02a!!
skulle kunna va insprutningspumpen!! eller möjligen frilägesbrytaren i lådan om det är 133hästarn!!
men då brukar det för det mesta va när man kör på 3an och 4an...
håkan.
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Om det är 103hästars motorn så sitter det ett mikrofilter under banjobulten på dieselpumpen som brukar becka igen och skapa exakt samma symtom.
"Come to the darkside....... We have cookies!"
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Jester skrev:Om det är 103hästars motorn så sitter det ett mikrofilter under banjobulten på dieselpumpen som brukar becka igen och skapa exakt samma symtom.

Bort med trådfiltret
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Låter som den inte får soppa som den ska...
Lägger åxå min röst på microfiltret
Lägger åxå min röst på microfiltret
#patrol-garaget
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Ryker mer än vanligt. Färg på röken? lukt?
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
sleeper_86 skrev:Ryker mer än vanligt. Färg på röken? lukt?
Jag har EXAKT samma fel som TS, Men Jag har en -00 med 103 hästaren.
Min röker inte svart, snarare grått, tar ingen olja eller blandar olja i glykolen, den liksom bara börjar hacka och är omöjlig och köra 3000 RPM med då den hackar som satans.

Dock ska enligt förra ägaren, min gaspedal vara böjd för att man inte ska kunna ge full gas



Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
bor du i närheten av norrköping?? har en lös pump om man vill se hur det ser ut...
håkan.
håkan.
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Tackar för vänligheten
men bor vid Kirun så lite väl långt
Undra om man ska försöka ge sig på att skruva loss inkommande slagen, underifrån?


Undra om man ska försöka ge sig på att skruva loss inkommande slagen, underifrån?

-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Om den är likadan smo terranon jag har så sitter det ett litet filter i (kommer ju givetvis inte ihåg till 100%) banjoskruven på pumpen på den inkommande slangen. lossa skruven och ta upp och kolla.
Jag knäckte loss min uppifrån med en lång förlängare sen tog jag resten med fingrarna.
Ang grå/vit rök, brukar lukta typ tändvätska/nytänd kolgrill så tyder detta på att pumpen står sen.
Blir samma som sen tändning på en bensinare.
Jag knäckte loss min uppifrån med en lång förlängare sen tog jag resten med fingrarna.
Ang grå/vit rök, brukar lukta typ tändvätska/nytänd kolgrill så tyder detta på att pumpen står sen.
Blir samma som sen tändning på en bensinare.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
ja det blir lite långt kanske...zxcvbn skrev:Tackar för vänlighetenmen bor vid Kirun så lite väl långt
![]()
Undra om man ska försöka ge sig på att skruva loss inkommande slagen, underifrån?

kan pumpen ha flyttat på sig?? har för mig att hålen är avlånga...sleeper_86 skrev:Ang grå/vit rök, brukar lukta typ tändvätska/nytänd kolgrill så tyder detta på att pumpen står sen.
Blir samma som sen tändning på en bensinare.
och tror inte det sitter tändlägesgivare på dom där...
håkan.
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Den drivs ju av kedjan(? blev osäker nu på om de är kedja till kamen eller om den är direktdriven via kugghjul?) till kamen antar jag? Isf kan ju den bli sliten och sträckas.
Och i sin tur senarelägga tändläget.
Och i sin tur senarelägga tändläget.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Går den bras på låga varv men hackar och ryker grått på högre funkar inte tändförställningen!
Den styrs av den inbyggda vingpumpen och en överströmningsventil,ju högre varv desto högre tryck i pumphuset vilket pressar iväg en kolv som vrider innehållet i pumpen så att den sprutar in tidigare.
De flesta störningar i bränsletillförseln ställer till det för denna enhet och en klassiker internt i pumpen är fel i pumpens utlopp till returen vilket ska ha en liten strypning för att skapa övertrycket.
Tätt där eller ditsatt fel nippel utan strypning ger problem direkt
Den styrs av den inbyggda vingpumpen och en överströmningsventil,ju högre varv desto högre tryck i pumphuset vilket pressar iväg en kolv som vrider innehållet i pumpen så att den sprutar in tidigare.
De flesta störningar i bränsletillförseln ställer till det för denna enhet och en klassiker internt i pumpen är fel i pumpens utlopp till returen vilket ska ha en liten strypning för att skapa övertrycket.
Tätt där eller ditsatt fel nippel utan strypning ger problem direkt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
Lossa returen och kolla så där kommer en stråle luftfri diesel från pumpen vid gång
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: nissan kingcab navara varvar bara 3000
den drivs av kugghjul!! finns ingen kedja på dom där!! bara drev och stötstänger!!sleeper_86 skrev:Den drivs ju av kedjan(? blev osäker nu på om de är kedja till kamen eller om den är direktdriven via kugghjul?) till kamen antar jag? Isf kan ju den bli sliten och sträckas.
Och i sin tur senarelägga tändläget.

men den kan ju antagligen vrida sig i hålen om det vill sig... men antagligen mindre troligt!!
men allt kan ju hända på en bil ju...

håkan.