Sida 1 av 3

Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: tis jun 09, 2015 20:16
av TerranoJohan
Vet inte ett smack om airshocks, är det nån vänlig människa som kan förklara hur det funkar, och fördelar och nackdelarna?
Kan man ha det på en bruksbil som går på guppiga vägar till o från jobbet varje dag?

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: tis jun 09, 2015 20:53
av Ghosthack
Bra fråga, men troligen fungerar det på samma sätt som det gör på min MTB Cykel fast med gas. Men om någon vet kan det gärna få ta bladet från munnen

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: tis jun 09, 2015 20:55
av macke
Du ställer höjden med gas och hårdheten med olja enkelt förklarat. Man måste ha specialgrejer för att trycka in nitrogen.

Ja det funkar men varför? Airshocks sitter oftast på rätt ombyggda bilar vars syfte är att få flex eller på tävlingsbilar :)

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: tis jun 09, 2015 21:58
av TerranoJohan
macke skrev:Du ställer höjden med gas och hårdheten med olja enkelt förklarat. Man måste ha specialgrejer för att trycka in nitrogen.

Ja det funkar men varför? Airshocks sitter oftast på rätt ombyggda bilar vars syfte är att få flex eller på tävlingsbilar :)

Ok...kan man justera hårdheten med olja på nåt enkelt sätt, eller måste man skruva isär och byta olja?

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 8:30
av Ax
TerranoJohan skrev:
macke skrev:Du ställer höjden med gas och hårdheten med olja enkelt förklarat. Man måste ha specialgrejer för att trycka in nitrogen.

Ja det funkar men varför? Airshocks sitter oftast på rätt ombyggda bilar vars syfte är att få flex eller på tävlingsbilar :)

Ok...kan man justera hårdheten med olja på nåt enkelt sätt, eller måste man skruva isär och byta olja?

Riktigt så är det inte. I en Air shock så har man ingen fjäder utan istället så använder man sig av Nitrogen(luft) och kan på så sätt ställa fjäderkonstanten/höjd genom att variera trycket i Air shocken. Vill man ändra själva dämpningen så får man plocka isär Air shocken och byta ut shims på kolvstången. Det går att får samma effekt men inte lika stor om man byter till en tjockare/tunnare olja alternativt ändra på oljemängd men är att föredra är att byta shims. Trycker justeras lätt med en vanlig klocka på tuben så är lätt att justera Nitrogen trycket i skogen. Bara att lyfta upp bilen i ett trä och tryck i lite nitrogen.

En Air shocks har vissa fördelar och nackdelar:

Fördelar: Lätt, tar lite plats, bara två infästningspunkter, Lätt att justera fjäderkonstanten/höjd,

Nackdelar: Är endast till för lågfart (Vid högre fart då dämpare får jobba så blir gasen varm och sväller och gör att bilen höjer sig), Finns säker fler men.

Det som skulle passa dig bättre är en Coilover.

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 14:19
av macke
Ja när man väl har grejerna till tuben är det enkelt men dom kostar en del. Har du egen tub?

Man har väl nitrogen för att det inte ska ändra sig när det är blir varmt och kallt?

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 14:46
av Ax
macke skrev:Ja när man väl har grejerna till tuben är det enkelt men dom kostar en del. Har du egen tub?

Man har väl nitrogen för att det inte ska ändra sig när det är blir varmt och kallt?
Det stämmer att man använder nitrogen för att den expanderar inte lika mycket som luft. Sen så är det heller ingen fukt i så man slipper korrosion i dämparen... Har en liten 5kg tub som jag använder mig av.

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 14:48
av ErraN_XJ
macke skrev:Ja när man väl har grejerna till tuben är det enkelt men dom kostar en del. Har du egen tub?

Man har väl nitrogen för att det inte ska ändra sig när det är blir varmt och kallt?
Nitrogen påverkas också av värme på samma sätt som luft. Men nitrogen e mycket tåligare. Men de går å köra med luft också.

Många säger att det inte funkar på vägen med airshocks men min pappa har kört med 12" 2.0 fox airshocks fram i över ett år på en cj5 som rullar mest landsväg, utan att märka av några höjdskillnader. Däremot så e framvagnen alldeles för mjuk å lealös pga. Den mjuka fjädringen som airshocksen ger.
Själv bygger ja en bil me 16" 2.0 fox runtom som ska besiktigas när den e klar. Min största oro är inte värmegrejen, utan att bilen kommer va på tok för mjuk för vägkörning

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 15:10
av Robe
Du kan ju shimsa om compression/rebound så dämparna blir lite trögare. I kombination med krängsningshämmare borde det funka bra på väg oxå :tumbup:

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 15:40
av SpeedKing
Jag åker på 2,5" King air shocks och är jäkligt nöjd. Men detr är som ni andra skriver att den blir jäkligt mjuk i utfjädringen. Drar jag på full pelle så fjädrar den ut på förarsidan, jäkligt kul när man skjutsar någon som inte förväntar sig det.

Det verkar som det ska till en del hård körning innan dom blir varma och styva. Har själv pressat mina rätt hårt på dåliga traktorvägar och visst dom blir lite varma, men inte så att det har blivit någon kännbar skillnad. Jag valde 2,5" dämparna just för att jag hade hört talas om detta.

Angående gasfyllningen så är det väl igentligen inte för att justera höjden på bilen, utan en avvägning på hur hård du vill ha den och att den inte trycker ihop dämparen i botten. Mina har 12" slag och har ca 4" infjädring och det verkar vara lagom för att det inte ska slå igenom.

//John

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 16:57
av Ax
SpeedKing skrev:Jag åker på 2,5" King air shocks och är jäkligt nöjd. Men detr är som ni andra skriver att den blir jäkligt mjuk i utfjädringen. Drar jag på full pelle så fjädrar den ut på förarsidan, jäkligt kul när man skjutsar någon som inte förväntar sig det.

Det verkar som det ska till en del hård körning innan dom blir varma och styva. Har själv pressat mina rätt hårt på dåliga traktorvägar och visst dom blir lite varma, men inte så att det har blivit någon kännbar skillnad. Jag valde 2,5" dämparna just för att jag hade hört talas om detta.

Angående gasfyllningen så är det väl igentligen inte för att justera höjden på bilen, utan en avvägning på hur hård du vill ha den och att den inte trycker ihop dämparen i botten. Mina har 12" slag och har ca 4" infjädring och det verkar vara lagom för att det inte ska slå igenom.

//John
Om du höjer trycket så kommer du att få en högre bil och om du släpper ur tryck så får du en lägre bil så du kan justera fjäderkonstanten/höjd med trycket. Har själv testat lite med olika tryck för att få en lagom höjd på min bil. Om man ska använda sig av Air shocks så är det optimalt att använda sig av 1/3 infjädring och 2/3 utfjädring. Det är även bra att ha ca 1" kvar när infjädringstoppet är i botten och även 1" vid utfjädringstopp. Det går att shimsa om compression/rebound på dämparna som Robe skrev för att få mer tröghet i Air shocksen men då kommer man troligen att få mer värme.

Något man även ska titta på är vilken last/vikt Air shocksen är för. Tror att min Fox 2" Air shocks bara är till 226Kg så har man en större bil så ska man titta på en 2,5" Air shocks.

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 17:15
av henke_99
Ju trögare man har dom desto varmare blir det. (all rörelse som ska bromsas bort blir värme så en styv dämpare blir varmare än en mjuk)

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 18:05
av TerranoJohan
Det vore ju smidigt att ha vanlig luft, för jag har ju redan en ARB-kompressor monterad....
Det kanske är overkill med AirShocks, men jag skulle verkligen ha bilen mjukare....man får ju ont i hela kroppen nu när man ska studsa fram över stock o sten...och asfaltskanter och potthål.

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 18:09
av macke
Vart fick du tag i tryckklockan mm till tuben, Ax? Lust att länka om de går?

Re: Airshocks...Hur funkar det ?

Postat: ons jun 10, 2015 18:57
av Robe
Finns på ebay. "Nitrogen regulator fill" typ.