Volvo valp vilken?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dma09
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 15, 2015 20:48

Volvo valp vilken?

Inlägg av dma09 » tor jun 18, 2015 9:08

Hej är lite ny inom dessa områden men skulle vilja skaffa mig en valp. Var då nyfiken om någon hade koll på skilnaden mellan 60-talets 903 och och 80-talets 202 samt vilken ni rekomenderar. :?: Gärna för och nackdelar med båda.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Volvo valp vilken?

Inlägg av AlterEgo » tor jun 18, 2015 10:07

202:an tillverkades i Ungern, de svenska produktionslinorna behövdes till TGB11/13/20.

Båda modellerna rostar friskt, men 202:an är nog ändå värst.

202;an har ingen diffbroms i bakaxeln vilket 903;an har. Axlarna sägs vara klenare på 202:an. Hjullagerna är ett sorgligt kapitel, dom är i en udda dimension och kostar därefter. Har läst om någon som bearbetat lagersätena så det går att få dit billigare och bättre lager, men den operationen var nte heller gratis.

202:an har sama fördelningslåda (FD51) som TGB-serien medan 903:an har en annan. Vilken är bäst? Går nog lika bra med vilken som.

Motorerna är väldigt slitstarka, men en del värnpliktiga hade ju som sport att försöka knäcka dom. Och det är ju mer mekanik som dras runt i en Valp än i en Amazon och Valpen väger också betydligt mer, så en B18 är inte odödlig i en Valp. En frisk B18 eller B20 kostar en slant om man skall byta, men det är inte omöjligt att operera dit B21/B23. Tror att bränsleförbrukningen minskar en del också, Bra genom att byta originalförgasaren i en Valp kan man få ner förbrukningen med några deciliter milen.

Det finns säkert många fler skillnader...

Skall du titta på en skall du kolla efter rost, rost, rost, rost, rost, slitna frahjulslager, rost, rost och att motorn inte är soplsut.

Jag hade nog valt en 903:a före en 202:a, men det beror ju på vad du skall ha den till också.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Volvo valp vilken?

Inlägg av Gustavsson » tor jun 18, 2015 11:13

Axelrören är kraftigare på C202 då den har högre totalvikt och axelbelastningar än gammelvalpen. Däremot är "knäckhylsan" till förspänningen av pinjonglagrena ett dåligt kapitel. Därav har de fått ett dåligt rykte eftersom pinjongdrevet och kronhjulet rasar.
Men får man tag i en bil med friska axlar och byter ut knäckhylsan mot en stum hylsa som man schimsar in lagerförspänningen på så vill jag påsta att de är lika starka. Det låter svårare och mer komplicerat än det är, men det är inte så farligt. Samma verktyg krävs för montering oavsett knäckhylsa eller schimsad distans.

Gammelvalpen har mjukare och mer följsam fjädring, samt diffbroms standard bak. Diffbromsen från gammelvalpen passar dock utan modifiering i C202:ans axlar, jag har själv haft detta.

Sen är det som sagt, rost rost rost...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

puppe
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis sep 28, 2010 22:16
Ort: Våxtorp

Re: Volvo valp vilken?

Inlägg av puppe » tor jun 18, 2015 18:12

Gammelvalpen 903:

Apropå rost så brukar det finnas en del dolt under underredsmassan. Jag har själv råkat ut för litet överraskningar. Ramen bakom tanken är känsligt, likaså karossen under främre passagerarplatserna. Där satt det på militärversionerna plastmattor och det rann ner mycket gojs som jäste mellan mattan och plåten. Änden på bakre hjulhusen har mycket vinklar och vrår, där kan det också samlas mög.
Hjullager fram kostar ca 2500SEK styck och det krävs fyra stycken totalt. Finns dock billiga i Norge samt Altyco eller Offroad Autoparts har Timkenlager i samma dimension till billigare pris. Smörj och kolla efter glapp med jämna mellanrum, det sparar plånbok och fordon.
Gammelvalpen har många smörjnipplar, viktigt att gå över med smörjspruta med jämna mellanrum. Använd fett med hög kvalitet.
Bromsar är trumbromsar och dom kan vara knepiga att få rätt. Motorn är som sagt B18 och många ex kan vara hårt körda, kolla kompressionen med kompressionsmätare, dumt att köpa grisen i säcken. Visserligen inget problem med hårt körda motorer, men då är det viktigt med täta oljebyten vilket nog en del slarvat med. Många ägare på fordonet kan vara ökad risk för eftersatt underhåll.

Det var allt jag kunde komma på nu!
Dock roliga bilar med bra egenskaper i terrängen och relativt lättskruvat. Byt oljor och smörj ordentligt med jämna mellanrum samt kolla efter rost.

Kolla även på
http://www.terrangbil.net/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Volvo valp vilken?

Inlägg av OBELIX » fre jun 19, 2015 17:37

Säger som alla andra. Kolla rosten på 903. Men det jag brukar ge som rekommendation att kolla på så är det:
Rosten runt tanken i ramen
Brustna eller slut framfjädrar
Elsystemet, säkringshållaren vid passagerarens höger knä ärgar sönder, och kablarna är 50 år gamla och stenhårda med sprickor och krypströmmar som följd.
Framhjulslager
Främre kardan om bilen gått med frihjulsnav, den blir sliten och glappar
Däcken, dom är dyra och sitter det däck som är slut eller har torrsprickor- pruta ordentligt. Ej aktuellt för dej då du köpt den redan.
Styrstagens P-ändar

Annars är det mesta rätt okej och brukar hålla bra.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

dma09
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 15, 2015 20:48

Re: Volvo valp vilken?

Inlägg av dma09 » lör jun 20, 2015 15:35

Tack för alla svar tror nog att jag väljer en 903 då har alltid varit lite mer intressant. Nu vet jag ju även lite mer vad man ska titta efter. Kommer nog bilder när jag väl har hittat något projekt.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Volvo valp vilken?

Inlägg av OBELIX » lör jun 20, 2015 16:10

Jag tycker också du ska välja en 903, det framgick inte i mitt förra inlägg! Lycka till och försök hitta ett så rostfritt ex som möjligt så blir det bäst. Alla reservdelar finns att köpa och kostar inte multum. Jag har svarvat om naven och trumpeterna på flera bilar och använder där "normala" lager, 75/45mm och dom kostar 350 Kr/st på Swerull.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar