Pajero Sport - Asfalts Indianen - End Of Saga
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Tycker också det ser bra ut
blev själv sugen på att mäta flexet på bruks jeepen
blev själv sugen på att mäta flexet på bruks jeepen
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Har du kvar krängningshemmaren? Den brukar strypa flexet ganska mycket.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Jag har både främre och bakre kränghämaren kvar.
Gör det så stor skillnad att ta bort dom?
Bakre skulle jag nog kunna leva utan. Men den främre gör nog stor nyta då jag har invuduell framvagn.
Har du någon erfarenhet av att köra utan på din bil? För du har väl i stort sett samma chassi som jag.
Gör det så stor skillnad att ta bort dom?
Bakre skulle jag nog kunna leva utan. Men den främre gör nog stor nyta då jag har invuduell framvagn.
Har du någon erfarenhet av att köra utan på din bil? För du har väl i stort sett samma chassi som jag.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Jag kör utan men använder ju inte min på väg mer än till och från träffar.
Den blir ganska krängig i kurvor men är ju ingen raket så de är inga problem för mig, jättestor skillnad i flexet är det dock.
Prova att ta bort den så märker du, är ju inte jättesvårt att göra.
Den blir ganska krängig i kurvor men är ju ingen raket så de är inga problem för mig, jättestor skillnad i flexet är det dock.
Prova att ta bort den så märker du, är ju inte jättesvårt att göra.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Hej vilken intressant tråd du har. Så pass att jag fundera över att införskaffa en pajero sport finns det någon LSD i bakaxeln eller är den helt öppen?.
Har tidigare kört l200 med diffspärr och navara med samma lika. Och det underlättar ju något kopiöst. Vet att sporten inte har det.
Har i alla fall gjort mig av med dom då jag behöver lite mer utrymme bak till den andra "familjebilen". Det blev över en uppsättning 31" stt pro som inte ens rullat 200mil. Och jag vill gärna ha dom på, men hittar väldigt få bilar som klarar det utan att modda en del.
Tyvärr har jag varken tid eller större mekarkunskap (min bror är mekaniker så det är hans tid jag upptar)
Vad har du för förbrukning vid landsvägskörning? Klarar man sig med 1.2 i 90kmh landsväg?
Ser att du höjt din 2" är det med puckar eller?
Ett stort minus jag hittat är att skatten verkar bara vara några hundringar under min Gammla diesel l200. Kommer säker mer frågor /Renberg
Har tidigare kört l200 med diffspärr och navara med samma lika. Och det underlättar ju något kopiöst. Vet att sporten inte har det.
Har i alla fall gjort mig av med dom då jag behöver lite mer utrymme bak till den andra "familjebilen". Det blev över en uppsättning 31" stt pro som inte ens rullat 200mil. Och jag vill gärna ha dom på, men hittar väldigt få bilar som klarar det utan att modda en del.
Tyvärr har jag varken tid eller större mekarkunskap (min bror är mekaniker så det är hans tid jag upptar)
Vad har du för förbrukning vid landsvägskörning? Klarar man sig med 1.2 i 90kmh landsväg?
Ser att du höjt din 2" är det med puckar eller?
Ett stort minus jag hittat är att skatten verkar bara vara några hundringar under min Gammla diesel l200. Kommer säker mer frågor /Renberg
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Går det inte att montera avtagbara krängningshämmarstag?Asfalsts indianen skrev: ↑tor maj 23, 2019 12:04 Jag har både främre och bakre kränghämaren kvar.
Gör det så stor skillnad att ta bort dom?
Bakre skulle jag nog kunna leva utan. Men den främre gör nog stor nyta då jag har invuduell framvagn.
Har du någon erfarenhet av att köra utan på din bil? För du har väl i stort sett samma chassi som jag.
På min ”overlanding/offroadjeep” gör det gigantisk skillnad i framkomlighet respektive stabilitet.
Kör med förstärkt ADCO krängningshämmare på landsväg vilken nästa är ”ett måste” med fullastad Jeep med taktält.
Å andra sidan skulle jag inte vilja köra med den inkopplad i spenaten då den hämmar flexet och därmed greppet rejält.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Äntligen har årets första !!! skogsutflykt blivit av.
Eftersom jag bara har 9 km till Botkyrka MK’s bana i Tullinge blev det en tur till deras Sommarträff.
Nu är inte jag någon storfräsare, så jag bara rullade över på eftermiddagen. Glömde t.o.m. min lufttrycksmätare.
De flesta hade kört ett bra tag redan och hade lunch, så det var lugnt i skogen. Men med ett behagligt (läs jättelungt) tempo blev det ett varv på den, för min bil, bitvis ganska knixiga slingan.
Sen är det alltid kul att kolla in alla mäktiga byggen som plöjer fram som om det vore en enkel skogspromenad. Men även de får jobba i de riktigt håriga branterna.
Här kommer några få bilder.
Eftersom jag bara har 9 km till Botkyrka MK’s bana i Tullinge blev det en tur till deras Sommarträff.
Nu är inte jag någon storfräsare, så jag bara rullade över på eftermiddagen. Glömde t.o.m. min lufttrycksmätare.
De flesta hade kört ett bra tag redan och hade lunch, så det var lugnt i skogen. Men med ett behagligt (läs jättelungt) tempo blev det ett varv på den, för min bil, bitvis ganska knixiga slingan.
Sen är det alltid kul att kolla in alla mäktiga byggen som plöjer fram som om det vore en enkel skogspromenad. Men även de får jobba i de riktigt håriga branterna.
Här kommer några få bilder.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Kul och bra tråd, det blir ju en del läsning och filmtittande när den har löpt på under en några år.
Jag får säga att överhänget baktill förmodligen kommer bli problem för mig med förr eller senare precis som du nämner och att man får tänka på det, förmodligen höja bilen. Stötfångaren baktill kommer också funka fint som en skopa att samla lera i och släta till marken med för alla andra...
Har du funderat på att bygga/köpa en stötfångare fram i stålmaterial och installera winch i? Dels för att stötfångaren kommer upp en bit men också för tåligheten. Kanske ett större behov baktill egentligen då överhänget är större där och behovet större. Jag har tittat in lite på ARB färdiga stötfångare, eftersom både förmågan och arbetsplatsen är mycket begränsad att bygga en egen.
Har du märkt av konsekvenser av att ha en höjd bil och större hjul än original på axlar, drivknut? Finns det något att uppgradera i samband med höjning så att säga på just Pajero?
Sidospår från en bild långt tidigare i tråden:
Fick världens förhoppning om att du hade hittat en bilhiss hos OKQ8 eller dylikt "gör det självhall" som tar över två ton. Men surfade på bilen din bil och den väger 1940kg och det är väl med förare dessutom... Riktigt skönt och klara sig under 2 ton och slippa ha hissproblem.
Den jag har väger in på 2350 och har inte kunnat(inte testat) hissa upp för att kunna få se underredet ordentligt annat än att krypa in under och som bäst ha ramp - så förargligt.
Jag får säga att överhänget baktill förmodligen kommer bli problem för mig med förr eller senare precis som du nämner och att man får tänka på det, förmodligen höja bilen. Stötfångaren baktill kommer också funka fint som en skopa att samla lera i och släta till marken med för alla andra...
Har du funderat på att bygga/köpa en stötfångare fram i stålmaterial och installera winch i? Dels för att stötfångaren kommer upp en bit men också för tåligheten. Kanske ett större behov baktill egentligen då överhänget är större där och behovet större. Jag har tittat in lite på ARB färdiga stötfångare, eftersom både förmågan och arbetsplatsen är mycket begränsad att bygga en egen.
Har du märkt av konsekvenser av att ha en höjd bil och större hjul än original på axlar, drivknut? Finns det något att uppgradera i samband med höjning så att säga på just Pajero?
Sidospår från en bild långt tidigare i tråden:
Fick världens förhoppning om att du hade hittat en bilhiss hos OKQ8 eller dylikt "gör det självhall" som tar över två ton. Men surfade på bilen din bil och den väger 1940kg och det är väl med förare dessutom... Riktigt skönt och klara sig under 2 ton och slippa ha hissproblem.
Den jag har väger in på 2350 och har inte kunnat(inte testat) hissa upp för att kunna få se underredet ordentligt annat än att krypa in under och som bäst ha ramp - så förargligt.
Eskilstuna
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Ja, du har också märkt att överhänget bak ställer till problem.
Visst vill jag gärna ha en annan kofångare bak. Till Sporten är det dock mycket begränsad tillgång till eftermarknadsdelar. Kunskapen att bygga själv finns, men inte tiden. Dessutom kör jag med bilen dagligdags. Då kan man tyvärr inte ställa den någon längre tid och hålla på att bygga en massa.
Några direkta problem med axlar/knutar har jag inte märkt. Men viktigt att gå över alla infettningspunkter regelbundet. Minst en gång/år har jag fettat in leder och knutkors. Då håller det mycket bättre. Speciellt viktigt om man kör i skog och lera/vatten. Har dock haft problem med ett hjullager fram som glappade (vibrationer i ratten), men det gick att spänna lagret. Jag kan lägga ut lite bilder på en enkel gör-det-själv om du önskar.
Ang. bilens vikt och lyftar har jag inte reflekterat på över huvud taget. Ingen frågar, och inte jag heller. Jag tar för givet att lyftarna har en hydralisk övertrycksventil som begränsar tunga fordon. Skule lyften inte orka får man helt enkelt åka hem.
Visst vill jag gärna ha en annan kofångare bak. Till Sporten är det dock mycket begränsad tillgång till eftermarknadsdelar. Kunskapen att bygga själv finns, men inte tiden. Dessutom kör jag med bilen dagligdags. Då kan man tyvärr inte ställa den någon längre tid och hålla på att bygga en massa.
Några direkta problem med axlar/knutar har jag inte märkt. Men viktigt att gå över alla infettningspunkter regelbundet. Minst en gång/år har jag fettat in leder och knutkors. Då håller det mycket bättre. Speciellt viktigt om man kör i skog och lera/vatten. Har dock haft problem med ett hjullager fram som glappade (vibrationer i ratten), men det gick att spänna lagret. Jag kan lägga ut lite bilder på en enkel gör-det-själv om du önskar.
Ang. bilens vikt och lyftar har jag inte reflekterat på över huvud taget. Ingen frågar, och inte jag heller. Jag tar för givet att lyftarna har en hydralisk övertrycksventil som begränsar tunga fordon. Skule lyften inte orka får man helt enkelt åka hem.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Förstår dig att inte göra det av det enkla skälet att det är en pendlarbil. Ska inte hälla vatten på kvarnen, så skickar istället bara länk på stötfångare fram Mitsubishi sport stötfångare framAsfalsts indianen skrev: ↑tor nov 07, 2019 11:01 Ja, du har också märkt att överhänget bak ställer till problem.
Visst vill jag gärna ha en annan kofångare bak. Till Sporten är det dock mycket begränsad tillgång till eftermarknadsdelar. Kunskapen att bygga själv finns, men inte tiden. Dessutom kör jag med bilen dagligdags. Då kan man tyvärr inte ställa den någon längre tid och hålla på att bygga en massa.
Några direkta problem med axlar/knutar har jag inte märkt. Men viktigt att gå över alla infettningspunkter regelbundet. Minst en gång/år har jag fettat in leder och knutkors. Då håller det mycket bättre. Speciellt viktigt om man kör i skog och lera/vatten. Har dock haft problem med ett hjullager fram som glappade (vibrationer i ratten), men det gick att spänna lagret. Jag kan lägga ut lite bilder på en enkel gör-det-själv om du önskar.
Ang. bilens vikt och lyftar har jag inte reflekterat på över huvud taget. Ingen frågar, och inte jag heller. Jag tar för givet att lyftarna har en hydralisk övertrycksventil som begränsar tunga fordon. Skule lyften inte orka får man helt enkelt åka hem.
Jag skulle vara mycket tacksam om du kan fixa en enkel gör-det-själv på att dra åt hjullager.
Hahaha Får se om lyften lyfter vid nästa besök.
Vid något tillfälle minns jag att du var ut och körde vid åkers styckebruk, hittade du en spot att köra lite på? Får jag be om mer exaktare plats?
Eskilstuna
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
På förekommen anledning lägger jag ut en liten "Gör-Det-Själv" på hur man justerar hjullagren.
Ta bort fettkoppen och låsringen innanför som sitter längst ut på axeln. Lossa de sex skruvarna på locket.
Gör rent, lossa de två stjärnskruvar som håller låsblecket, och ta bort det. Det sitter trätt över axeln inuti lagerhuset och ska vara lätt att få bort.
Så här ser det ut när låssblecket är borta.
Gör ett eget verktyg som passar de två hålen i spännmuttern. (Alt. köp ett dyrt på nätet.)
Skruva ut spännmuttern. Det ska gå lätt.
Så här ser spännmuttern ut.
Gör rent, fetta in och skruva dit spännmuttern igen. Denna gång ska den dras hårt.
Sen sätter man dit låsblecket. Det går bara att montera på ett sätt då den har en låsklack som ska passa i axeln. Stjärnskruvarna ska passa i de två gängade hålen som spännmuttern har. Passar det inte så får man backa eller dra åt spännmuttern lite. Det finns många hål i låsblecket så man behöver bara justera spännmuttern litegrann innan man hittar ett hålpar som passar.
Låsbleckets funktion är att hindra spännmuttern från att gänga ut sig/tappa spänning.
Lägg lite silicon på locket innan den skruvas dit.
Montera låsringen längst ut på axeln och dunka dit fylld fettkopp.
Ta en bärs och känn dig nöjd.
Ta bort fettkoppen och låsringen innanför som sitter längst ut på axeln. Lossa de sex skruvarna på locket.
Gör rent, lossa de två stjärnskruvar som håller låsblecket, och ta bort det. Det sitter trätt över axeln inuti lagerhuset och ska vara lätt att få bort.
Så här ser det ut när låssblecket är borta.
Gör ett eget verktyg som passar de två hålen i spännmuttern. (Alt. köp ett dyrt på nätet.)
Skruva ut spännmuttern. Det ska gå lätt.
Så här ser spännmuttern ut.
Gör rent, fetta in och skruva dit spännmuttern igen. Denna gång ska den dras hårt.
Sen sätter man dit låsblecket. Det går bara att montera på ett sätt då den har en låsklack som ska passa i axeln. Stjärnskruvarna ska passa i de två gängade hålen som spännmuttern har. Passar det inte så får man backa eller dra åt spännmuttern lite. Det finns många hål i låsblecket så man behöver bara justera spännmuttern litegrann innan man hittar ett hålpar som passar.
Låsbleckets funktion är att hindra spännmuttern från att gänga ut sig/tappa spänning.
Lägg lite silicon på locket innan den skruvas dit.
Montera låsringen längst ut på axeln och dunka dit fylld fettkopp.
Ta en bärs och känn dig nöjd.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Denna kan vara bra å ha.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Ta mig tusan. Det var en snygg beskrivning.
Du råkar inte ha en länk till den verkstadshandboken? Kan ju komma behov att konsultera nån gång.
Du råkar inte ha en länk till den verkstadshandboken? Kan ju komma behov att konsultera nån gång.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Kan lägga upp den i helgen om jag kommer ihåg
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Haha lätt var detAsfalsts indianen skrev: ↑tor nov 07, 2019 18:29 Gör ett eget verktyg som passar de två hålen i spännmuttern. (Alt. köp ett dyrt på nätet.)
Börjar nog med ölen och sen får jag försöka ta mig in där!
Otroligt stort tack för att du fixade fram dessa bilder med beskrivningar. Får återkomma när jag väl lyckas fixa med detta.,
Eskilstuna
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg