Pitbull growler ATV-däck
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pitbull growler ATV-däck
Jag tänkte byta däck på min Grizzly, och såg att Pitbull även gör ATV-däck.
De gör ju riktigt bra bildäck, och mönstret på dessa ser ju ut att kunna vara riktigt bra, och de verkar vara rejält hyllade på andra sidan pölen.
Men så såg jag att det är radialer. ..
Till en terrängbil hade jag förkastat det helt.
Men är det skillnad för en ATV?
Borde de inte ha sämre följsamhet mot underlaget o klenare däcksidor?
Någon som har erfarenhet av radialer på en ATV?
De gör ju riktigt bra bildäck, och mönstret på dessa ser ju ut att kunna vara riktigt bra, och de verkar vara rejält hyllade på andra sidan pölen.
Men så såg jag att det är radialer. ..
Till en terrängbil hade jag förkastat det helt.
Men är det skillnad för en ATV?
Borde de inte ha sämre följsamhet mot underlaget o klenare däcksidor?
Någon som har erfarenhet av radialer på en ATV?
Re: Pitbull growler ATV-däck
Har inte testat dom där men vi kör enbart ITP däck mud lite xl är riktigt grymt däck.
(vi kör ut timmer. Grus. Älg. Jobbar och nöjes åker)
(vi kör ut timmer. Grus. Älg. Jobbar och nöjes åker)
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Pitbull growler ATV-däck
ITP gör ju inte dåliga däck, men knappast bäst heller.
Maxxis är generellt bättre än ITP, men nu gällde det ju ingen av dem.
Pitbulls däck är vad jag hört riktigt klistriga på sten mm, de används ofta av killarna som åker trial tex.
De är dock så mjuka i gummit att de gärna vill "radera" mot tex asfalt.
Radialdäck är ju stummare och flertalet eftermarknadsdäck är av radialtyp, bla är ju tex Maxxis Bighorn det, och de anses ju vara ett av världens bästa allrounddäck.
Maxxis är generellt bättre än ITP, men nu gällde det ju ingen av dem.
Pitbulls däck är vad jag hört riktigt klistriga på sten mm, de används ofta av killarna som åker trial tex.
De är dock så mjuka i gummit att de gärna vill "radera" mot tex asfalt.
Radialdäck är ju stummare och flertalet eftermarknadsdäck är av radialtyp, bla är ju tex Maxxis Bighorn det, och de anses ju vara ett av världens bästa allrounddäck.
Re: Pitbull growler ATV-däck
Tack för tipsen!
Det kommer att bli minimalt med asfaltsåka med dessa, och dessutom sägs det att de inte slits så fort som man kan tro.
Troligen pga att de har en plattare anliggningsyta så att slitaget fördelas ut över alla klackarna.
ITP däcken är nog inte aktuella, jag jag åkt på liknande (vet inte om det var just dem dock) och tyckte de var lite halkiga i sidled.
De är nog säkert mycket bättre i lera, men kommer jag till ett lerhål så kör jag runt.
Jag hade tidigare Interco swamplite, och var väldigt nöjd med fästet i dem, men de slets väldigt fort och var inte så trevliga på väg
Så denna gången vill jag prova något annat.
Att maxxis bighorn var radialer visste jag inte...
Då kanske det inte är så illa med radialer
Vet ni förresten om det rekommenderas högre lufttryck i radialdäck?
Det kommer att bli minimalt med asfaltsåka med dessa, och dessutom sägs det att de inte slits så fort som man kan tro.
Troligen pga att de har en plattare anliggningsyta så att slitaget fördelas ut över alla klackarna.
ITP däcken är nog inte aktuella, jag jag åkt på liknande (vet inte om det var just dem dock) och tyckte de var lite halkiga i sidled.
De är nog säkert mycket bättre i lera, men kommer jag till ett lerhål så kör jag runt.
Jag hade tidigare Interco swamplite, och var väldigt nöjd med fästet i dem, men de slets väldigt fort och var inte så trevliga på väg
Så denna gången vill jag prova något annat.
Att maxxis bighorn var radialer visste jag inte...
Då kanske det inte är så illa med radialer
Vet ni förresten om det rekommenderas högre lufttryck i radialdäck?
Re: Pitbull growler ATV-däck
Däck med beteckningen R före fälgstorlek är ju radialer.
När jag åkte på Bighorn så låg jag på 0,2 kg ungefär... lite svampigt men bra grepp.
Hade 27x12 runtom och åker också runt träsk om jag kan.
Dock är inte sidogreppet så där hundra på dessa tyvärr, Kenda Bearclaw är klart bättre på det.
Har också åkt på Swamplite men tyckte de var rätt hårda både i stomme och i gummi, och gled en hel del på sten.
Vet inte om man får tag i Interco i Sverige längre, men annars kan jag tipsa om SuperSwamper TSL.
De är mjuka i både stomme och gummi och greppar fint på sten, och paddlar i kladd.
Åker på Maxxis Zilla nu och de är rätt likvärdiga tycker jag, men små.
(mina 28:or är som andra 26:or)
Men satsa på Pitbull och lämna recension!
När jag åkte på Bighorn så låg jag på 0,2 kg ungefär... lite svampigt men bra grepp.
Hade 27x12 runtom och åker också runt träsk om jag kan.
Dock är inte sidogreppet så där hundra på dessa tyvärr, Kenda Bearclaw är klart bättre på det.
Har också åkt på Swamplite men tyckte de var rätt hårda både i stomme och i gummi, och gled en hel del på sten.
Vet inte om man får tag i Interco i Sverige längre, men annars kan jag tipsa om SuperSwamper TSL.
De är mjuka i både stomme och gummi och greppar fint på sten, och paddlar i kladd.
Åker på Maxxis Zilla nu och de är rätt likvärdiga tycker jag, men små.
(mina 28:or är som andra 26:or)
Men satsa på Pitbull och lämna recension!
Re: Pitbull growler ATV-däck
glöm inte bort att ha lätta däck
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Pitbull growler ATV-däck
Klart vikten spelar roll men jag tycker inte den spelar så stor roll som många ibland vill få det till.
Diameter och körstil spelar större roll.
På Grizzlyn bör man vara extra noga med att inte gasa hejdlöst om man fastnat utan difflock.
Dessa har rätt klen framdiff och stora hjul frestar och om man då låter kraften "studsa" emellan höger-vänster osv så kan man knäcka diffen.
Lås därför diffen och kör med huvudet.
Åker man Grizzly är man troligen inte så intresserad av varken bus utmed grusvägar eller sprätta lera i träsken utan kanske främst lite lugnare åkning.
Diameter och körstil spelar större roll.
På Grizzlyn bör man vara extra noga med att inte gasa hejdlöst om man fastnat utan difflock.
Dessa har rätt klen framdiff och stora hjul frestar och om man då låter kraften "studsa" emellan höger-vänster osv så kan man knäcka diffen.
Lås därför diffen och kör med huvudet.
Åker man Grizzly är man troligen inte så intresserad av varken bus utmed grusvägar eller sprätta lera i träsken utan kanske främst lite lugnare åkning.
Re: Pitbull growler ATV-däck
Jodå, det har jag koll på, men dessvärre verkar många däckhandlare inte veta det...Portland skrev:Däck med beteckningen R före fälgstorlek är ju radialer.
Pitbull däcken är tunga, men det är jag inte så bekymrad över.lam84 skrev:glöm inte bort att ha lätta däck
Portland beskrev min körstil rätt bra, grussmisk o lerhål överlåter jag till andra
Japp, nu har jag beställt en uppsättning 26" GrowlersPortland skrev: Men satsa på Pitbull och lämna recension!
Fortsättning följer....
Re: Pitbull growler ATV-däck
vad vart det för pris?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Pitbull growler ATV-däck
6995kr för en uppsättning
Re: Pitbull growler ATV-däck
Nu har jag hunnit testa dem lite, och de har ett grymt fäste!
Jag tar mig fram lika bra med 2wd, som jag tidigare gjorde med 4wd
De var rätt tunga o hårda i stommen, men med lite mindre luft så funkade det perfekt, och då jag har smala originalfälgar, så sitter de nog rätt bra ändå, trots mindre lufttryck.
Som ett radialdäck är uppbyggt så behöver man ju inte lufta ner lika mycket för att få en bra markkontakt heller.
Jag tar mig fram lika bra med 2wd, som jag tidigare gjorde med 4wd
De var rätt tunga o hårda i stommen, men med lite mindre luft så funkade det perfekt, och då jag har smala originalfälgar, så sitter de nog rätt bra ändå, trots mindre lufttryck.
Som ett radialdäck är uppbyggt så behöver man ju inte lufta ner lika mycket för att få en bra markkontakt heller.
Re: Pitbull growler ATV-däck
Vad hade du för däck nu nyss då?
Swampliten?
...men det klart, att jämföra mot gamla slitna gummin är ju sällan riktigt rättvist.
Jag har precis lagt av mina Zilla 28, för skall på med Ceros 26 är det tänkt.
(åker vägreggad Can-Am)
Swampliten?
...men det klart, att jämföra mot gamla slitna gummin är ju sällan riktigt rättvist.
Jag har precis lagt av mina Zilla 28, för skall på med Ceros 26 är det tänkt.
(åker vägreggad Can-Am)
Re: Pitbull growler ATV-däck
Nej, jag jämförde mot Maxxis originaldäck som satt på när den var ny.Portland skrev:Vad hade du för däck nu nyss då?
Swampliten?
...men det klart, att jämföra mot gamla slitna gummin är ju sällan riktigt rättvist.
Jag har precis lagt av mina Zilla 28, för skall på med Ceros 26 är det tänkt.
(åker vägreggad Can-Am)
Men den har bara gått 40h, så de var inte slitna öht.
Swamplite var det såpass länge sen jag körde med, och på en annan maskin, så dem kan jag egentligen inte göra en rättvis jämförelse mot, men jag tycker dessa verkar bättre.
Re: Pitbull growler ATV-däck
Här kommer en liten up-date...
Nu har jag kört ca 6 år och 380mil med pitbull-däcken.
Men jag har insett att de passar inte riktigt för mig...
Det är som sagt grymt fäste i skogen.
Och dessutom slits de väldigt lite, pga att man har så mycket anliggningsyta mot vägen.
Men...
De är väldigt tungdrivna, antagligen både pga vikt och rullmotstånd.
Det märks både på att Grizzlyn(550) blir slö på vägen, och drar mycket bensin.
Jag har dock inte mätt skillnaden i förbrukning, utan det är bara en uppfattning jag har fått.
De är också lite tungstyrda, då jag har haft lite problem med tennisarmbåge...
Och min gamle styvfar ska kunna köra den också.
Så dessa passar nog bättre på en lite rappare maskin, med bättre servo...
Jag använder Grizzlyn nästan uteslutande som arbetsmaskin och då känns de lite overkill...
Så nu är jag på jakt efter några mer allround-betonade däck...
Och det ska vara diagonaler.
Jag tror inte jag har sett någon fördel med att pitbull-däcken är radialer...
Jag har faktiskt funderat på Carlisle AT489...
Men jag är lite rädd att jag kommer tycka att det är för mesigt mönster...
Är det någon som har tips på något annat bra allround-däck?
Nu har jag kört ca 6 år och 380mil med pitbull-däcken.
Men jag har insett att de passar inte riktigt för mig...
Det är som sagt grymt fäste i skogen.
Och dessutom slits de väldigt lite, pga att man har så mycket anliggningsyta mot vägen.
Men...
De är väldigt tungdrivna, antagligen både pga vikt och rullmotstånd.
Det märks både på att Grizzlyn(550) blir slö på vägen, och drar mycket bensin.
Jag har dock inte mätt skillnaden i förbrukning, utan det är bara en uppfattning jag har fått.
De är också lite tungstyrda, då jag har haft lite problem med tennisarmbåge...
Och min gamle styvfar ska kunna köra den också.
Så dessa passar nog bättre på en lite rappare maskin, med bättre servo...
Jag använder Grizzlyn nästan uteslutande som arbetsmaskin och då känns de lite overkill...
Så nu är jag på jakt efter några mer allround-betonade däck...
Och det ska vara diagonaler.
Jag tror inte jag har sett någon fördel med att pitbull-däcken är radialer...
Jag har faktiskt funderat på Carlisle AT489...
Men jag är lite rädd att jag kommer tycka att det är för mesigt mönster...
Är det någon som har tips på något annat bra allround-däck?
-
- Beroende
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Pitbull growler ATV-däck
Lånar tråden lite. Har precis köpt en ATV, gammal Adly 300 4-takt bakhjulsdriven från 2009 som jag håller på att fixa iordning efter att den stått några år. Vad ska man ha för lufttryck i däcken? (Kör mest lite grusvägar, lite på asfalt och till sommaren blir det till att testa på lite ruff). Testade 1 kg, men känns som för mycket. (Smalare framdäck och bredare bak).
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99