Olika värmepaket GMC Chevrolet
Postat: mån jun 29, 2015 20:21
Först sprack en kylarslang, så jag bytte den och passade på att byta kylarvätska i systemet (23L)
När jag hade bytt den så var det torrt under bilen en vecka innan kylaren började läcka...
Efter ett par månader tröttnade jag på att fylla kylarvätska så jag tog ur den och lämnade in den för reparation för 1000 kr. Alla som har bytt en kylare på dessa bilar vet hur grisigt, äckligt, kladdigt, tungt och trångt det är. hur mycket man skrapar sönder händerna för att man inte har några handskar och hur förbannad man blir.
En vecka senare läcker den lagade kylaren.... ett par månader till går innan jag gråtande beställer en spritt ny kylare från staterna för 6.000 kr. Byter ut den gamla med samma kladd, blod och kraftuttryck.
En vecka går... ny pöl under bilen... konstaterar efter ett tag att det är frostpluggarna som läcker. Ett par månader går innan jag tar tag i livet och bestämmer mig för att byta dem. Alla som har bytt frostpluggar på en 6.2 med motorn kvar i bilen vet hur skoj det är eftersom allt, inklusive motorfästen och genomslagsgummin måste bort och ändå krävs det en fysik som Gollum för att får ur de gamla, sandpappra bort allt gammalt skit i hålen och i de med de nya. För er som inte vet så kan jag berätta att det ALLTID finns en skvätt kylarvätska kvar när du slår ur första pluggen och den skvätten (någon liter eller två..) får du i ögonen, munnen, håret, nacken osv. Jag kan även avslöja att det alltid finns en skvätt kvar på BÄGGE sidorna...
I med 23 L kylarvätska, 1 vecka går... torrt under bilen! en vecka till går! och så idag.. ny pöl... det intressanta denna gång är att pölen är under passagerardörren så jag har konstaterat att det är värmepaketet som läcker.
Då till ämnet! jag får höra följande fras rätt ofta, då jag förklarar att chassiet på min bil kommer från en -91 GMC Suburban, "GMC betyder att den är byggd i Kanada och den enda skillnaden är att det sitter ett större värmepaket i den" bullshit säger jag nu, det är EXAKT samma värmepaket, i vilket fall enligt Summit och Rock auto, finns det någon sanning alls i detta? jag har hela tiden varit övertygad om att det är samma rednecks som har skruvat ihop dessa bilar oavsett vad det står i grillen. det är ENDAST dekalerna som skiljer!
När jag hade bytt den så var det torrt under bilen en vecka innan kylaren började läcka...
Efter ett par månader tröttnade jag på att fylla kylarvätska så jag tog ur den och lämnade in den för reparation för 1000 kr. Alla som har bytt en kylare på dessa bilar vet hur grisigt, äckligt, kladdigt, tungt och trångt det är. hur mycket man skrapar sönder händerna för att man inte har några handskar och hur förbannad man blir.
En vecka senare läcker den lagade kylaren.... ett par månader till går innan jag gråtande beställer en spritt ny kylare från staterna för 6.000 kr. Byter ut den gamla med samma kladd, blod och kraftuttryck.
En vecka går... ny pöl under bilen... konstaterar efter ett tag att det är frostpluggarna som läcker. Ett par månader går innan jag tar tag i livet och bestämmer mig för att byta dem. Alla som har bytt frostpluggar på en 6.2 med motorn kvar i bilen vet hur skoj det är eftersom allt, inklusive motorfästen och genomslagsgummin måste bort och ändå krävs det en fysik som Gollum för att får ur de gamla, sandpappra bort allt gammalt skit i hålen och i de med de nya. För er som inte vet så kan jag berätta att det ALLTID finns en skvätt kylarvätska kvar när du slår ur första pluggen och den skvätten (någon liter eller två..) får du i ögonen, munnen, håret, nacken osv. Jag kan även avslöja att det alltid finns en skvätt kvar på BÄGGE sidorna...
I med 23 L kylarvätska, 1 vecka går... torrt under bilen! en vecka till går! och så idag.. ny pöl... det intressanta denna gång är att pölen är under passagerardörren så jag har konstaterat att det är värmepaketet som läcker.
Då till ämnet! jag får höra följande fras rätt ofta, då jag förklarar att chassiet på min bil kommer från en -91 GMC Suburban, "GMC betyder att den är byggd i Kanada och den enda skillnaden är att det sitter ett större värmepaket i den" bullshit säger jag nu, det är EXAKT samma värmepaket, i vilket fall enligt Summit och Rock auto, finns det någon sanning alls i detta? jag har hela tiden varit övertygad om att det är samma rednecks som har skruvat ihop dessa bilar oavsett vad det står i grillen. det är ENDAST dekalerna som skiljer!