bättra alu.kaross

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: bättra alu.kaross

Inlägg av hakan13 » fre dec 25, 2015 18:52

hej Hans och Peter!!
kanon!! då vet jag vad jag ska kolla efter!! ska kolla med antrams här i finspång!! dom brukar kunna fixa fram det mesta!! även sånt som dom normalt inte säljer!! :-)

jo du har säkert rätt Hans i att alu.plåten är lite tunnare... ;-)

är nog inte så stor risk att du får se mina LR i finspång Peter!! oftast står dom på jobbet i norrköping...
även om det för tillfället står 2 på tomten här hemma!! men är du eller nån annan nyfiken så är det bara att hojta... :-)
blev ju en till förra helgen!! en D1 från 94a... där man tom. kan läsa nr. på ramen!! :-)
Håkan.

Pebl
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: mån jan 02, 2012 22:13
Ort: Lidköping

Re: bättra alu.kaross

Inlägg av Pebl » tor dec 31, 2015 0:11

Wältmeister skrev:
peter_lc4se skrev: Birmabright är inget hokuspokus utan ett handelsnamn för en "vanlig" aluminiumlegering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Birmabright
Mjaa, tror nog det är lite hokuspokus med Birmabrigt :vetej: .
Den är mjukare och tunnare än annan aluminiumplåt. :whip: :headb:
Min erfarenhet av 2 Defender under 5 år i skogen. :rodnar:

B t w så var min senaste Deffe en Storm-09.
Redan -07 gick man över till stålplåt i dörrar och huv.
Men plåten bucklades lika lätt för det. :(
Hur kan en specifik aluminiumlegering vara tunnare än "annan" plåt? :)
Birmabright är bara ett varumärke precis som duralumin eller weldox, hardox, docol mm för stål.
https://en.wikipedia.org/wiki/Birmabright" onclick="window.open(this.href);return false;
Uppenbarligen framtaget för pressade artiklar då den har "work hardening" egenskaper samt inte åldershärdar, samma egenskaper som man normalt söker till stålplåt som pressas. Alltså: mjuk plåt som är lätt som fan att pressa i komplicerade/djupa former men som härdar under pressningen och därmed blir stark och stabil (jämfört med "vanlig" plåt) Åldershärningen vill man undvika för att inte plåten skall hinna härda till sig Innan den går in i pressen, räcker med några veckors förvaring på lagret för att detta skall ske för vissa plåtmaterial.

Skriv svar