King cab -89 Diesel -> Bensin

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mozice
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 04, 2006 2:52

King cab -89 Diesel -> Bensin

Inlägg av Mozice » sön jun 04, 2006 3:04

Är det någon som har konverterat från diesel till bensin ?

Vad måste bytas (göras om) om man skiftar till en 4:a alternativt 6:a ?

Passar motorfästen skapligt ?

/Morgan

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön jun 04, 2006 9:50

Har för mig att man inte får byta från diesel till bensin.

Men kan givetvis ha fel :D

Varför byta?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön jun 04, 2006 11:00

Det är lite hur som som haver med vad SBP tycker,i princip så är det stopp för motorbyte på bilar efter 1988 om du inte kan ge dom ett myller av intyg.
Men vissa kingcabbar av 89-år modell har faktiskt förgasare och ingen kat,rent teoretiskt bör det gå då,fast säkrast är att ringa bilprovningen och kolla med dom,helst den stationen du tänkt reggbes på.
Motorn från nissan bluebird diesel passar på kingen,men hur det är med orginaldieseln är jag inte säker på.
Bäst är att köpa en hel dieselbil att ta delar från då det alltid är massor som skiljer mellan dom tex tank osv.
Jag bytte mellan diesel och bensin på en izusu trötter en gång och det slutade med att växellådan fick tas isär då kåpan mot motorn inte stämmde,samt kardanen fick ändras fram/bak och hela elkabelstammen fick bytas ut till den från dieselbilen.
Kylet fick också bytas och avgassystemet.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön jun 04, 2006 11:03

Mathias T skrev:Det är lite hur som som haver med vad SBP tycker,i princip så är det stopp för motorbyte på bilar efter 1988 om du inte kan ge dom ett myller av intyg.
Men vissa kingcabbar av 89-år modell har faktiskt förgasare och ingen kat,rent teoretiskt bör det gå då,fast säkrast är att ringa bilprovningen och kolla med dom,helst den stationen du tänkt reggbes på.
Motorn från nissan bluebird diesel passar på kingen,men hur det är med orginaldieseln är jag inte säker på.
Bäst är att köpa en hel dieselbil att ta delar från då det alltid är massor som skiljer mellan dom tex tank osv.
Jag bytte mellan diesel och bensin på en izusu trötter en gång och det slutade med att växellådan fick tas isär då kåpan mot motorn inte stämmde,samt kardanen fick ändras fram/bak och hela elkabelstammen fick bytas ut till den från dieselbilen.
Kylet fick också bytas och avgassystemet.
så är det på kingen med faktiskt :shock:

Då är det bättre att skaffa en diesel kärra så slipper man jobbet :D

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön jun 04, 2006 11:17

Hasse skrev:
Mathias T skrev:Det är lite hur som som haver med vad SBP tycker,i princip så är det stopp för motorbyte på bilar efter 1988 om du inte kan ge dom ett myller av intyg.
Men vissa kingcabbar av 89-år modell har faktiskt förgasare och ingen kat,rent teoretiskt bör det gå då,fast säkrast är att ringa bilprovningen och kolla med dom,helst den stationen du tänkt reggbes på.
Motorn från nissan bluebird diesel passar på kingen,men hur det är med orginaldieseln är jag inte säker på.
Bäst är att köpa en hel dieselbil att ta delar från då det alltid är massor som skiljer mellan dom tex tank osv.
Jag bytte mellan diesel och bensin på en izusu trötter en gång och det slutade med att växellådan fick tas isär då kåpan mot motorn inte stämmde,samt kardanen fick ändras fram/bak och hela elkabelstammen fick bytas ut till den från dieselbilen.
Kylet fick också bytas och avgassystemet.
så är det på kingen med faktiskt :shock:

Då är det bättre att skaffa en diesel kärra så slipper man jobbet :D
Var det fenomenet med kåpan på växellådan du menade eller?? faktum är att bluebird dieseln lär passa på bensinaren kåpa,men hur kul är det med en 2liters motor i en sådan tung bil(och hur lätt är det att hitta en bluebird med frisk motor??)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön jun 04, 2006 11:37

vad jag vet så passar ingen Nissan bensin motor på dieseln´s kopplingskåpa, kabelstocken får bytas då dom inte delar anslutningar o dyligt

Mozice
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 04, 2006 2:52

Inlägg av Mozice » sön jun 04, 2006 12:02

Jag vill inte byta till diesel, jag vill byta till bensin !

Anledningen är jag tycker det är för dyrt att ha en diesel eftersom jag åker så lite i den. (en diesel kostar mer när den står stilla) !

problemet är att jag inte vet om jag ska forsätta att göra iordning min bil eller byta bort den.
Jag har lagat upp ramen, fått tag i ett fräscht flak och rostfria dörrar, en lack på det och den blir som ny. Den är inte vacker som den men besiktades med blankt papper i feb. (lite trist att sälja)

Men är det någon som har en billig king med 6:a i till salu eller vill köpa en diesel så hojta till !

/Morgan

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » sön jun 04, 2006 19:00

Var det fenomenet med kåpan på växellådan du menade eller?? faktum är att bluebird dieseln lär passa på bensinaren kåpa,men hur kul är det med en 2liters motor i en sådan tung bil(och hur lätt är det att hitta en bluebird med frisk motor??)
En frisk 2 liters Bluebird har man väl på hyllan.. Byggde om en del wv pickupper förut med dom motorerna . En har man kvar,, :D :D :D :D

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jun 05, 2006 9:12

Mozice skrev:Jag vill inte byta till diesel, jag vill byta till bensin !

Anledningen är jag tycker det är för dyrt att ha en diesel eftersom jag åker så lite i den. (en diesel kostar mer när den står stilla) !

problemet är att jag inte vet om jag ska forsätta att göra iordning min bil eller byta bort den.
Jag har lagat upp ramen, fått tag i ett fräscht flak och rostfria dörrar, en lack på det och den blir som ny. Den är inte vacker som den men besiktades med blankt papper i feb. (lite trist att sälja)

Men är det någon som har en billig king med 6:a i till salu eller vill köpa en diesel så hojta till !

/Morgan
Då hade jag nog bytt bil istället,helt klart! finns gått om bensinare och dom brukar ju vara billigare också.
Ruttna är alla gamla KK mer ller mindre (oftast mer)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

s_o_n_y
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons apr 05, 2006 10:46
Ort: Sundsvall/Alnö
Kontakt:

Inlägg av s_o_n_y » tor jun 08, 2006 20:41

Sätt Turbo på dieseln istället... då sjunker nog förbrukningen mer =)

Den nya Kingen har juh turbodiesel... alltså från 95-96 nångång...

Och den är väl lastbilsreggad ?

jag betalar 1808:- för min V6 i skatt =)

Skriv svar