King cab -89 Diesel -> Bensin
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
King cab -89 Diesel -> Bensin
Är det någon som har konverterat från diesel till bensin ?
Vad måste bytas (göras om) om man skiftar till en 4:a alternativt 6:a ?
Passar motorfästen skapligt ?
/Morgan
Vad måste bytas (göras om) om man skiftar till en 4:a alternativt 6:a ?
Passar motorfästen skapligt ?
/Morgan
Det är lite hur som som haver med vad SBP tycker,i princip så är det stopp för motorbyte på bilar efter 1988 om du inte kan ge dom ett myller av intyg.
Men vissa kingcabbar av 89-år modell har faktiskt förgasare och ingen kat,rent teoretiskt bör det gå då,fast säkrast är att ringa bilprovningen och kolla med dom,helst den stationen du tänkt reggbes på.
Motorn från nissan bluebird diesel passar på kingen,men hur det är med orginaldieseln är jag inte säker på.
Bäst är att köpa en hel dieselbil att ta delar från då det alltid är massor som skiljer mellan dom tex tank osv.
Jag bytte mellan diesel och bensin på en izusu trötter en gång och det slutade med att växellådan fick tas isär då kåpan mot motorn inte stämmde,samt kardanen fick ändras fram/bak och hela elkabelstammen fick bytas ut till den från dieselbilen.
Kylet fick också bytas och avgassystemet.
Men vissa kingcabbar av 89-år modell har faktiskt förgasare och ingen kat,rent teoretiskt bör det gå då,fast säkrast är att ringa bilprovningen och kolla med dom,helst den stationen du tänkt reggbes på.
Motorn från nissan bluebird diesel passar på kingen,men hur det är med orginaldieseln är jag inte säker på.
Bäst är att köpa en hel dieselbil att ta delar från då det alltid är massor som skiljer mellan dom tex tank osv.
Jag bytte mellan diesel och bensin på en izusu trötter en gång och det slutade med att växellådan fick tas isär då kåpan mot motorn inte stämmde,samt kardanen fick ändras fram/bak och hela elkabelstammen fick bytas ut till den från dieselbilen.
Kylet fick också bytas och avgassystemet.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
så är det på kingen med faktisktMathias T skrev:Det är lite hur som som haver med vad SBP tycker,i princip så är det stopp för motorbyte på bilar efter 1988 om du inte kan ge dom ett myller av intyg.
Men vissa kingcabbar av 89-år modell har faktiskt förgasare och ingen kat,rent teoretiskt bör det gå då,fast säkrast är att ringa bilprovningen och kolla med dom,helst den stationen du tänkt reggbes på.
Motorn från nissan bluebird diesel passar på kingen,men hur det är med orginaldieseln är jag inte säker på.
Bäst är att köpa en hel dieselbil att ta delar från då det alltid är massor som skiljer mellan dom tex tank osv.
Jag bytte mellan diesel och bensin på en izusu trötter en gång och det slutade med att växellådan fick tas isär då kåpan mot motorn inte stämmde,samt kardanen fick ändras fram/bak och hela elkabelstammen fick bytas ut till den från dieselbilen.
Kylet fick också bytas och avgassystemet.
Då är det bättre att skaffa en diesel kärra så slipper man jobbet
Var det fenomenet med kåpan på växellådan du menade eller?? faktum är att bluebird dieseln lär passa på bensinaren kåpa,men hur kul är det med en 2liters motor i en sådan tung bil(och hur lätt är det att hitta en bluebird med frisk motor??)Hasse skrev:så är det på kingen med faktisktMathias T skrev:Det är lite hur som som haver med vad SBP tycker,i princip så är det stopp för motorbyte på bilar efter 1988 om du inte kan ge dom ett myller av intyg.
Men vissa kingcabbar av 89-år modell har faktiskt förgasare och ingen kat,rent teoretiskt bör det gå då,fast säkrast är att ringa bilprovningen och kolla med dom,helst den stationen du tänkt reggbes på.
Motorn från nissan bluebird diesel passar på kingen,men hur det är med orginaldieseln är jag inte säker på.
Bäst är att köpa en hel dieselbil att ta delar från då det alltid är massor som skiljer mellan dom tex tank osv.
Jag bytte mellan diesel och bensin på en izusu trötter en gång och det slutade med att växellådan fick tas isär då kåpan mot motorn inte stämmde,samt kardanen fick ändras fram/bak och hela elkabelstammen fick bytas ut till den från dieselbilen.
Kylet fick också bytas och avgassystemet.
Då är det bättre att skaffa en diesel kärra så slipper man jobbet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Jag vill inte byta till diesel, jag vill byta till bensin !
Anledningen är jag tycker det är för dyrt att ha en diesel eftersom jag åker så lite i den. (en diesel kostar mer när den står stilla) !
problemet är att jag inte vet om jag ska forsätta att göra iordning min bil eller byta bort den.
Jag har lagat upp ramen, fått tag i ett fräscht flak och rostfria dörrar, en lack på det och den blir som ny. Den är inte vacker som den men besiktades med blankt papper i feb. (lite trist att sälja)
Men är det någon som har en billig king med 6:a i till salu eller vill köpa en diesel så hojta till !
/Morgan
Anledningen är jag tycker det är för dyrt att ha en diesel eftersom jag åker så lite i den. (en diesel kostar mer när den står stilla) !
problemet är att jag inte vet om jag ska forsätta att göra iordning min bil eller byta bort den.
Jag har lagat upp ramen, fått tag i ett fräscht flak och rostfria dörrar, en lack på det och den blir som ny. Den är inte vacker som den men besiktades med blankt papper i feb. (lite trist att sälja)
Men är det någon som har en billig king med 6:a i till salu eller vill köpa en diesel så hojta till !
/Morgan
En frisk 2 liters Bluebird har man väl på hyllan.. Byggde om en del wv pickupper förut med dom motorerna . En har man kvar,,Var det fenomenet med kåpan på växellådan du menade eller?? faktum är att bluebird dieseln lär passa på bensinaren kåpa,men hur kul är det med en 2liters motor i en sådan tung bil(och hur lätt är det att hitta en bluebird med frisk motor??)
Då hade jag nog bytt bil istället,helt klart! finns gått om bensinare och dom brukar ju vara billigare också.Mozice skrev:Jag vill inte byta till diesel, jag vill byta till bensin !
Anledningen är jag tycker det är för dyrt att ha en diesel eftersom jag åker så lite i den. (en diesel kostar mer när den står stilla) !
problemet är att jag inte vet om jag ska forsätta att göra iordning min bil eller byta bort den.
Jag har lagat upp ramen, fått tag i ett fräscht flak och rostfria dörrar, en lack på det och den blir som ny. Den är inte vacker som den men besiktades med blankt papper i feb. (lite trist att sälja)
Men är det någon som har en billig king med 6:a i till salu eller vill köpa en diesel så hojta till !
/Morgan
Ruttna är alla gamla KK mer ller mindre (oftast mer)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"