Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Danne » ons sep 09, 2015 9:07

Jag har svetsat mina sliders i ramen utan nån förstärkning och det har funkat bra. Kan lyfta bilen med hiliften i dom.

Mina är nog gjorda ungefär som du tänker. Ser ut som vanliga insteg men är betydligt hållbarare :)

Borde ju inte vara nån klenare ram på din än vad jag har.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Roger Patrol » ons sep 09, 2015 9:18

heurlin skrev:Var ut idag och tänkte påbörja rock sliders bygge, studerat lite bilder osv och tänkte att så jäkla svårt kan det ju inte vara. Men när jag väl kom ut så dog alla planer helt, tanken var att sätta bultar över samt under rambalken och sedan rör ut till resten av bygget. Dock har jag en ca 1cm mellan ram och kaross vilket gör att jag inte får plats med några bultar direkt.

Tanken slog mig då, om man skulle svetsa direkt på rambalkarna, hur skulle det påverka hållfastheten på resp del? Besiktningen? För-/nackdelar?

Tänkte att om jag först svetsar på t.ex 5-8mm plåtar i lagom stor storlek så kraften fördelas lite bättre och sedan svetsar resterande på dessa plåtar.

På min första Patrol gjorde jag så :) finns två stora fördelar, du skyddar dörrarna bra och har något att kliva på om du har en hög bil , nackdelen med frivinkel är nästan försumbar
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » tor sep 10, 2015 23:33

Skönt att höra. Blir inte riktigt som jag tänkt mig då jag saknade lite rör osv i garaget så bygger version 1 nu och får bygga om lite sen om det inte funkar som jag vill.


Blir tex bara 2 fästpunkter i ramen... Vete fan om hur folk plats med 3 fästen utan att dom sitter mer eller mindre på varandra. Ska dock inte köra extrem körning så får se på lördag om det håller eller inte =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » fre sep 11, 2015 4:33

Håller på punkter upp ena sidan och lägger från mig svetsen för att fixa ena staget lite, plockar upp svetsen igen och själva toppen på handtaget hänger. Kollar vad som hänt och ser att en av sista delarna innan tråden kommer ut har pajat.. Skoj när garagepolarna använt gaskåpan som slagghammare senaste åren och nu när jag ska använda svetsen så pajar skiten, kl 03,30(svetsar ca 20cm/år, dom ett helt gäng med flaskor)... Många svordomar och förbannelser som uttalades i garaget då kan jag lova


Plockar fram deras nyinköpta 1-fas svets (dom köpte den efter jag tröttnade på att alltid komma ut och hitta slangpaketet alltid ligger på golvet under massa skit) och försöker punkta fast biten jag håller på med.. Jo tjena, bara spottar och fräser :aargh: :aargh:

Så nu sitter man här efter försökt hitta en lösning senare timmen utan någon framgång..tänk vad skönt att ha ett helt eget garage där saker håller och inte mystiskt går sönder eller får fötter. :aargh:
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Danne » fre sep 11, 2015 6:06

Tyvärr hjälper det inte med ett eget garage men det blir lite bättre :mrgreen:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » fre sep 11, 2015 15:56

Danne skrev:Tyvärr hjälper det inte med ett eget garage men det blir lite bättre :mrgreen:
Nä det är väl så men då har man ju iaf ingen annan att skylla på :P

Lite tråkigt att det inte går att slänga upp bilder direkt från telefon (eller är det bara jag som missat hur man gör?) men dags att bege sig ut till garaget igen och bygga klart förarsidan så man är redo för Gröndal imorgon :jump:
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Engman2 » fre sep 11, 2015 16:12

heurlin skrev:
Danne skrev:Tyvärr hjälper det inte med ett eget garage men det blir lite bättre :mrgreen:
Nä det är väl så men då har man ju iaf ingen annan att skylla på :P

Lite tråkigt att det inte går att slänga upp bilder direkt från telefon (eller är det bara jag som missat hur man gör?) men dags att bege sig ut till garaget igen och bygga klart förarsidan så man är redo för Gröndal imorgon :jump:

Det är nog bara du som missat det :slap:

https://imgi.se/image/ZK" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag använder denna sida med min iPhone och det funkar kanon :haha:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Roger Patrol » fre sep 11, 2015 20:09

Drivaxel ? Lång eller kort eller inte alls ? Kom på det precis nu å var ute i boa å kollade,
Jag åker till Gröndal i morrn
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » fre sep 11, 2015 22:49

Roger Patrol skrev:Drivaxel ? Lång eller kort eller inte alls ? Kom på det precis nu å var ute i boa å kollade,
Jag åker till Gröndal i morrn

Jag vet inte vilken sort det är =/ Förarsidan bak.. den är "lagom" lång :P Och du får gärna ta med om du har möjligheten =)


Båda rock sliders på plats nu tillsammans med ett lager rostskydd. Lite tråkigt att resten av bilen ser så sliten ut nu jämfört med railsen men dom sliter nog in sig rätt så fort

Har redan nu kommit på ca 14 olika sätt jag hade kunnat gjort det hela bättre men håller dom imorgon under gröndal så blir det lite påbyggnad bara för lite mer skydd/kunna stå på. Håller dom inte får Version 2 påbörjas tidigare än jag tänkte. Men imorgon ska dom hårdtestat iaf! :woot:
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » tis nov 03, 2015 23:54

Var ett tag sen man uppdaterade. Har iaf testat rocksliders på Gröndal, funkade klockrent! Slog i, skrapade, och "anpassade" dom till terrängen som kompisen skulle säga. Enda stora nackdelen var att jag sprejade både sliders och ramen med rostskydd dagen innan och sen körde ner i lerbad = går inte att få bort och störde mig lite på det först men måste säga att den slitna looken på sliders passar in i resten av bilen rejält. Enda jag ska göra med dom nu är att bocka till rör så dom kommer ut lite mera men det går bli senare. Bild på sliders kommer lite senare =)

Har även installerat lampa under huven (hade tråkigt i garaget) och ska även montera lampor bak så man ser i lådorna utan att behöva använda ficklampa. Helt okej ljus för dom 5-6 dollar lamporna kostade.

Bild
Bild

Just nu är det felsökning av vibrationer och div el (som vanligt) och byta av troligtvis knutkors och fixa blinkers samt beställa lina till winchen så man är redo för vintern. Någon som vet vart man kan köpa snökedjor till modell större däck? Tänkte att det kan vara bra att ha i bilen om man åker till fjällvärlden.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Ronnie79
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:43
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Ronnie79 » sön nov 08, 2015 21:19

Hur gick det med oljudet från bakaxeln? Jag skulle gissa på hjullager. Synd du inte hojtade till innan vi for till Sydafrika, har nog nån drivaxel med friskt lager hemma som du kunde fått, har ändå ingen användning för dem nu.

Är det nåt mer du behöver till våren sen så tjoa till, vi ska demontera det sista på vår reservdelsbil då.

Syntetlina kan du köpa billigt av oss: http://www.4x4offroad.se/syntetlina-warrior.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och även skruvdubb om du vill ha det till vintern (vi körde lastbilsdubb på vår Y61 4.2a, funkade fint).

P.S. Vår 4.2 Y61 såldes fort, den kunde vi sålt många gånger om.
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » mån nov 09, 2015 2:41

Ronnie79 skrev:Hur gick det med oljudet från bakaxeln? Jag skulle gissa på hjullager. Synd du inte hojtade till innan vi for till Sydafrika, har nog nån drivaxel med friskt lager hemma som du kunde fått, har ändå ingen användning för dem nu.

Är det nåt mer du behöver till våren sen så tjoa till, vi ska demontera det sista på vår reservdelsbil då.

Syntetlina kan du köpa billigt av oss: http://www.4x4offroad.se/syntetlina-warrior.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och även skruvdubb om du vill ha det till vintern (vi körde lastbilsdubb på vår Y61 4.2a, funkade fint).

P.S. Vår 4.2 Y61 såldes fort, den kunde vi sålt många gånger om.
Tjenare, Hade jag vetat om att ni hade en drivaxel liggandes hade jag hört av mig ;) Ljudet försvann lite när jag trycke i en tub hjullager fett så gissar också att det är hjullagret. Finns alltid prylar man behöver så skicka pm på vad som finns kvar så löser vi det ;)

Skruvdubb är jag lite sisådär med, bilen går ju 95% av tiden på asfalt så snökedjor känns som en vettigare lösning. Inte jätte sugen att stå och dra dubb heller längs med vägen om det skulle behövas.

Var bra sugen på eran 4.2 men hobbykontot var tomt. Dock får du gärna köpa med dig en extra hem från afrikaresan jag kan ta hand om istället =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Ronnie79
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:43
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Ronnie79 » mån nov 09, 2015 21:47

heurlin skrev:
Ronnie79 skrev:Hur gick det med oljudet från bakaxeln? Jag skulle gissa på hjullager. Synd du inte hojtade till innan vi for till Sydafrika, har nog nån drivaxel med friskt lager hemma som du kunde fått, har ändå ingen användning för dem nu.

Är det nåt mer du behöver till våren sen så tjoa till, vi ska demontera det sista på vår reservdelsbil då.

Syntetlina kan du köpa billigt av oss: http://www.4x4offroad.se/syntetlina-warrior.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och även skruvdubb om du vill ha det till vintern (vi körde lastbilsdubb på vår Y61 4.2a, funkade fint).

P.S. Vår 4.2 Y61 såldes fort, den kunde vi sålt många gånger om.
Tjenare, Hade jag vetat om att ni hade en drivaxel liggandes hade jag hört av mig ;) Ljudet försvann lite när jag trycke i en tub hjullager fett så gissar också att det är hjullagret. Finns alltid prylar man behöver så skicka pm på vad som finns kvar så löser vi det ;)

Skruvdubb är jag lite sisådär med, bilen går ju 95% av tiden på asfalt så snökedjor känns som en vettigare lösning. Inte jätte sugen att stå och dra dubb heller längs med vägen om det skulle behövas.

Var bra sugen på eran 4.2 men hobbykontot var tomt. Dock får du gärna köpa med dig en extra hem från afrikaresan jag kan ta hand om istället =)
Ja, om du inte vill ha dubbat när du inte är i fjällen så är skruvdubb en dålig lösning :)

Hehe, ratten är ändå på fel sida på våra bilar här nere.
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » lör mar 05, 2016 21:09

Köpte en reservdelsbil med "lite extra" för ca 4 veckor sedan och har först nu fått chansen att se vad jag faktiskt köpte på mig.

Första lådan jag öppnade; 8 oljefilter, 4 luftfilter.
Andra lådan: dieselpump, turbo, spridare, lyftare, generator
Tredje lådan: knutkors, hjullager, vattenpump, frihjulsnav, bromsbelägg och massa små grejer


Detta utöver topp med grenrör och turbo, 4 växellådor, fördelningslåda, två drivaxlar plus mer eller mindre all plast och en kaross i "stått utomhus under presenning senare åren"-skick för att ta små saker från.

Finns ytterligare en låda i bilen jag inte fick ut + all plast som ligger lös så kanske ligger något mer roligt där :jump:

Tydligen behövs lite jobb på varje låda så är det någon här som är duktig på att skruva växellådor säg gärna till!
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Skriv svar