Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Dags att starta en tråd om bilen kanske så man slipper lägga upp 14 olika trådar om alla problem
Bilen är en Patrol -92 köpt av 4x4expedition. Som delvis var ett litet spontanköp men även en bil jag tyckte var häftig. Planen med bilen är att dels lära känna den ordentligt och i framtiden ge sig ut på riktigt långa resor. Hittills har jag varit på 2 offroadträffar, lekt lite själv i div skogar och en 350mils roadtrip utöver det har jag letat elfel känns det som men allt har gett riktig mer smak. Känner dock att jag saknar lite prylar som t.ex takräcke, annan bakkofångare, markis osv för att kunna klara av en riktigt expeditionsresa (eller vill mest ha dom prylarna) samt en hel del mer saker att köpa som behövs för längre resor.
Såhär ser bilen ut (bild lånad från 4x4expedition.se)
Här är första offroadkörningen efter ca 150m:
Parkering i skogen:
Och en bild från senaste i Säter:
Har sedan dess bytt gäng meter med kablar (saharasanden är inte nådig mot kablarna kan jag säga), batteriet, sågat sönder lite av förvaringsutrymmet bak för att få plats med kompressorkyl, smällt på Led extra lys fram istället för dom 3 hella 3000 som satt, men annars mest kört med bilen.. Fram tills nu...
Nu är det dags att köra in bilen i garaget och byta hjullager, bromsskivor fram, olja överallt, kolla över vad det är som knäpper/sprakar i bakaxeln(eller där omkring), troligtvis byta urtrampningslagret och även kolla över varför turbon läcker olja... Allt utom bromsskivorna fram är saker som dykt upp och behöver åtgärdas senaste 2 veckorna. Så imorgon(senare idag) lär det väl börja dyka upp en del flera bilder och frågor i tråden så håll utkik
När jag köpte bilen var den redan utrustad med bland annat:
Winch 6 ton
Bullbar
Ironman 50mm höjningssats +20mm extra fram och +30bak. Väl avstämda med rätt hårdhet för vikten med mycket bra fjädringskomfort på dåliga vägar.
Omsvetsad framaxel för ökad castervinkel.
Modellanpassad extratank fast monterad under bilen (totalt 155L) med el membranpump.
7" GPS av robustare typ med extern antenn
Robust lådsystem som är helt knarr och klonkfritt
Tryckslufts kompressor för att pumpa däcken under huven
2,5 avgassystem
CB-radio
Ironman Snorkel
120 säng baktill
Bilen är en Patrol -92 köpt av 4x4expedition. Som delvis var ett litet spontanköp men även en bil jag tyckte var häftig. Planen med bilen är att dels lära känna den ordentligt och i framtiden ge sig ut på riktigt långa resor. Hittills har jag varit på 2 offroadträffar, lekt lite själv i div skogar och en 350mils roadtrip utöver det har jag letat elfel känns det som men allt har gett riktig mer smak. Känner dock att jag saknar lite prylar som t.ex takräcke, annan bakkofångare, markis osv för att kunna klara av en riktigt expeditionsresa (eller vill mest ha dom prylarna) samt en hel del mer saker att köpa som behövs för längre resor.
Såhär ser bilen ut (bild lånad från 4x4expedition.se)
Här är första offroadkörningen efter ca 150m:
Parkering i skogen:
Och en bild från senaste i Säter:
Har sedan dess bytt gäng meter med kablar (saharasanden är inte nådig mot kablarna kan jag säga), batteriet, sågat sönder lite av förvaringsutrymmet bak för att få plats med kompressorkyl, smällt på Led extra lys fram istället för dom 3 hella 3000 som satt, men annars mest kört med bilen.. Fram tills nu...
Nu är det dags att köra in bilen i garaget och byta hjullager, bromsskivor fram, olja överallt, kolla över vad det är som knäpper/sprakar i bakaxeln(eller där omkring), troligtvis byta urtrampningslagret och även kolla över varför turbon läcker olja... Allt utom bromsskivorna fram är saker som dykt upp och behöver åtgärdas senaste 2 veckorna. Så imorgon(senare idag) lär det väl börja dyka upp en del flera bilder och frågor i tråden så håll utkik
När jag köpte bilen var den redan utrustad med bland annat:
Winch 6 ton
Bullbar
Ironman 50mm höjningssats +20mm extra fram och +30bak. Väl avstämda med rätt hårdhet för vikten med mycket bra fjädringskomfort på dåliga vägar.
Omsvetsad framaxel för ökad castervinkel.
Modellanpassad extratank fast monterad under bilen (totalt 155L) med el membranpump.
7" GPS av robustare typ med extern antenn
Robust lådsystem som är helt knarr och klonkfritt
Tryckslufts kompressor för att pumpa däcken under huven
2,5 avgassystem
CB-radio
Ironman Snorkel
120 säng baktill
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Blir trevligt att få läsa
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Vart kan man köpa kompletta hjullager till vettigt pris men framför allt snabb leverans?
Något mer man bör kontrollera/byta i frihjulsnaven nu när man ändå har allt isär?
Något mer man bör kontrollera/byta i frihjulsnaven nu när man ändå har allt isär?
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Härligt att du skaffa en tråd
Millneroffroad i England har jag handlat av, bra priser och snabb frakt!
Millneroffroad i England har jag handlat av, bra priser och snabb frakt!
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Snackar vi någon dag eller runt 1 vecka i frakt därifrån? Kan gärna betala ett par hundringar extra om det innebär att jag får dom innan helgen.. Gick fortare än jag trodde att plocka bort skivor och allt på båda sidorna..
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
heurlin skrev:Snackar vi någon dag eller runt 1 vecka i frakt därifrån? Kan gärna betala ett par hundringar extra om det innebär att jag får dom innan helgen.. Gick fortare än jag trodde att plocka bort skivor och allt på båda sidorna..
Har tagit typ 4-7 dagar
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Beställer från skruvat.se och hoppas jag hinner få dom innan helgen då. Men det är inget annat man bör byta när man ändå håller på?
Har du (eller någon annan?) koll på vad för fett man ska använda samt hur mycket?
Går allt lika smidigt som idag (förutom att få upp bilen på 4 pallbockar då, det var ett helvete) så kan det nog bli träffkörning den 15 aug
Har du (eller någon annan?) koll på vad för fett man ska använda samt hur mycket?
Går allt lika smidigt som idag (förutom att få upp bilen på 4 pallbockar då, det var ett helvete) så kan det nog bli träffkörning den 15 aug
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Just ja, spindellagren oxå! Eller vad dom nu heter, kolla länken för mer info
viewtopic.php?f=21&t=50265&p=413296&hil ... ol#p413296" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=21&t=50265&p=413296&hil ... ol#p413296" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Väntar just nu på att hjullager m.m ska komma hem (kommer på måndag) så tänkte ta tag i att positionsljusen bak samt bromsen lyser mer eller mindre lika mycket samt winchen.
Positionsljusen ska jag ta in hjälp för att få ordning på, enda jag lyckas med när jag håller på där bak (inte första gången) är att bli arg och ha av ännu flera kablar.
Lämnade det såhär och spontant så känns det som att jag aldrig kommer få skiten att funka
Har försökt använda winchen 1 gång (bilden ovanför på första träffen) och det gick lite så där, den ville liksom inte riktigt då vajern fastnade och hackade hela tiden och varför ser ni i bilderna nedanför. Nu funderar jag på om man ska köra med vajer igen eller byta till rep. Kommer troligtvis wincha väldigt, väldigt sällan men vill gärna inte behöva köpa allt för mycket nya delar heller om jag ska köra med rep.. Vajer finns ju allt redan klart och färdigt för.. Vad rekommenderas för fett att använda inne i winchar?
I helgen ska jag antagligen också försöka ta tag i detta;
Positionsljusen ska jag ta in hjälp för att få ordning på, enda jag lyckas med när jag håller på där bak (inte första gången) är att bli arg och ha av ännu flera kablar.
Lämnade det såhär och spontant så känns det som att jag aldrig kommer få skiten att funka
Har försökt använda winchen 1 gång (bilden ovanför på första träffen) och det gick lite så där, den ville liksom inte riktigt då vajern fastnade och hackade hela tiden och varför ser ni i bilderna nedanför. Nu funderar jag på om man ska köra med vajer igen eller byta till rep. Kommer troligtvis wincha väldigt, väldigt sällan men vill gärna inte behöva köpa allt för mycket nya delar heller om jag ska köra med rep.. Vajer finns ju allt redan klart och färdigt för.. Vad rekommenderas för fett att använda inne i winchar?
I helgen ska jag antagligen också försöka ta tag i detta;
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Bytt hjullager samt bromsskivor fram nu. Monterade ihop allt, startade bilen och petade i 4L samt 1:an. Alla hjul snurrade på fint förutom höger fram, snurrar knappt 10% av resterande däck och stannar/hackar.
Har jag monterad något felaktigt eller ska det vara så? Bilen står ju med alla 4 hjul obelastade som den står just nu men allt borde väl snurra ändå?
Har jag monterad något felaktigt eller ska det vara så? Bilen står ju med alla 4 hjul obelastade som den står just nu men allt borde väl snurra ändå?
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Bra bil
Har också en Patrol som jag köpt av Ronnie och Lena.
En pålitlig trotjänare som tagit mig och familjen på tre resor i Europa.
Har också en Patrol som jag köpt av Ronnie och Lena.
En pålitlig trotjänare som tagit mig och familjen på tre resor i Europa.
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Ja dom har väl köpt/sålt ett gäng patroler kan jag tänka mig =)
Väntar lite på att dom ska tröttna på sin nya 4.2L patrol och köpa den också av dom fast det lär väl dröja flera år kan jag tro.
Själv så har jag bytt bromsskivor/hjullager fram på båda sidorna och kört bilen för att se så allt funkar. Dock börjar bakaxeln låta mer och mer och jag lyckas inte hitta vart det kommer från. När bilen stod på pallbockar lät den absolut ingenting men så fort jag kör på väg låter det. Måste få upp bilen i en lyft och böja och bända ordentligt överallt för att se vad det kan vara.. Lite orolig då jag gärna vill åka till träffen som är i Ludvika i helgen men vågar inte riskera att stå med trasig bakaxel någonstans längs vägen =(
Väntar lite på att dom ska tröttna på sin nya 4.2L patrol och köpa den också av dom fast det lär väl dröja flera år kan jag tro.
Själv så har jag bytt bromsskivor/hjullager fram på båda sidorna och kört bilen för att se så allt funkar. Dock börjar bakaxeln låta mer och mer och jag lyckas inte hitta vart det kommer från. När bilen stod på pallbockar lät den absolut ingenting men så fort jag kör på väg låter det. Måste få upp bilen i en lyft och böja och bända ordentligt överallt för att se vad det kan vara.. Lite orolig då jag gärna vill åka till träffen som är i Ludvika i helgen men vågar inte riskera att stå med trasig bakaxel någonstans längs vägen =(
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
På vilket vis låter det, typ dåliga bussningar som klånkar och slår eller är det i själva axeln det låter, laget eller liknande?heurlin skrev:Ja dom har väl köpt/sålt ett gäng patroler kan jag tänka mig =)
Väntar lite på att dom ska tröttna på sin nya 4.2L patrol och köpa den också av dom fast det lär väl dröja flera år kan jag tro.
Själv så har jag bytt bromsskivor/hjullager fram på båda sidorna och kört bilen för att se så allt funkar. Dock börjar bakaxeln låta mer och mer och jag lyckas inte hitta vart det kommer från. När bilen stod på pallbockar lät den absolut ingenting men så fort jag kör på väg låter det. Måste få upp bilen i en lyft och böja och bända ordentligt överallt för att se vad det kan vara.. Lite orolig då jag gärna vill åka till träffen som är i Ludvika i helgen men vågar inte riskera att stå med trasig bakaxel någonstans längs vägen =(
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Ljudet låter ungefär som att jag har en kvist fast mellan bromsskölden och skivan, typ knaster ljud (och ja, jag har kollat, sitter ingen kvist där.. eller bromssköld)
Ska försöka komma ihåg och filma imorgon och slänga upp här. Har även ryckt i kardan/bakaxel m.m utan några som helst ljud, ryckt på varenda bussning med spett osv och enda jag upptäckt är att nedre bussningen på ena stötdämparen är dålig (kan vrida stötdämparen par mm åt varje håll). När vi var ett gäng ute i garaget och lyssnade så låter det som att ljudet kommer från högersida (förarsidan) och det är även där stötdämparen går att röra. Osäker dock på om det kan orsaka ljudet då det är relativt högt det låter
Ska försöka komma ihåg och filma imorgon och slänga upp här. Har även ryckt i kardan/bakaxel m.m utan några som helst ljud, ryckt på varenda bussning med spett osv och enda jag upptäckt är att nedre bussningen på ena stötdämparen är dålig (kan vrida stötdämparen par mm åt varje håll). När vi var ett gäng ute i garaget och lyssnade så låter det som att ljudet kommer från högersida (förarsidan) och det är även där stötdämparen går att röra. Osäker dock på om det kan orsaka ljudet då det är relativt högt det låter
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge
Att filma samtidigt som man kör bilen var ju inte det lättaste men tror jag fick till det idag(ska bara slänga upp den på någon bra ställe och länka). Ljudet verkar uppstå när karossen rör på sig, låter t.ex vid acceleration men inte om jag ligger på jämn väg i 30km/h(eller över) förrns jag accelererar igen.
Edit: Här är filmen. Filmade som snabbast mellan kassorna på Burger King då väggen ökade på ljudet vilket gjorde det lättare att få med det istället för motorljudet bara:
https://youtu.be/baiEhilRdwk
Edit: Här är filmen. Filmade som snabbast mellan kassorna på Burger King då väggen ökade på ljudet vilket gjorde det lättare att få med det istället för motorljudet bara:
https://youtu.be/baiEhilRdwk
Här skulle det kunna stå något vettigt..