Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » lör sep 05, 2015 17:48

Tröttnat rejält på det där jävla ljudet från bakaxeln nu. Har haft folk hängandes ut genom bakdörren, folk som nästan legat under bilen medans jag kört, folk som sprungit bredvid bilen men har ändå inte lyckats lokalisera vart f*n ljudet kommer från..

Så vill någon hjälpa en stackare i nöd och inte bor allt för många timmar från Västerås så hojta gärna till så kan jag komma förbi så får ni lyssna och lyckas ni lokalisera vart ljudet faktiskt kommer från (mer än från högersida) så finns det en flaska whiskey med erat namn på eller liknande!
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Engman2 » lör sep 05, 2015 19:16

Jag har kollat på filmen och lyssnat flera gånger!

Jag kan inte komma på vad det kan vara alls :vetej: men låter det nått om du hissar upp bilen och ställer axeln på pallbockar och sen lägger i växel och låter axeln snurra?
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Roger Patrol » lör sep 05, 2015 19:42

Jag åker förbi Västerås troligen måndag FM , kanske söndag kväll, men har släpkärra med å tungt lass så jag vill inte knöla runt med det,
Kan jag lyssna på det eller bor du i rövhåla långt från E18
Eftersom du inte har handbromsen i hjulet så finns ju bara bromsarna och lagret att välja på,
Ett tipps , ta bort bromsoket å häng det i ett snöre på axeln å kör några meter å lyssna,,
Du har ju handbromsen på kardan.... Sprucken fälj skulle kanske kunna låta så eller hjullager
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Mpower520 » lör sep 05, 2015 21:21

Hade ett liknande oljud på ett hjullager på en mazda, var ett koniskt, men det var aldri så högt som detta :shock:

Oljudet borde bli mindre eller helt tyst vid upphissande på axeln isf om de e lagret..
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » lör sep 05, 2015 23:02

Roger Patrol skrev:Jag åker förbi Västerås troligen måndag FM , kanske söndag kväll, men har släpkärra med å tungt lass så jag vill inte knöla runt med det,
Kan jag lyssna på det eller bor du i rövhåla långt från E18
Eftersom du inte har handbromsen i hjulet så finns ju bara bromsarna och lagret att välja på,
Ett tipps , ta bort bromsoket å häng det i ett snöre på axeln å kör några meter å lyssna,,
Du har ju handbromsen på kardan.... Sprucken fälj skulle kanske kunna låta så eller hjullager

Åker du förbi på söndagen så hojta gärna till bor inte alls långt från E18 och kan möta upp om inte annat. Måndagen är jag tyvärr på sjukan i köping och sprutar massa gift in i höften. Men jag plockar bort bromsoket under morgondagen och ser om det blir någon skillnad.
Mpower520 skrev:Hade ett liknande oljud på ett hjullager på en mazda, var ett koniskt, men det var aldri så högt som detta :shock:

Oljudet borde bli mindre eller helt tyst vid upphissande på axeln isf om de e lagret..

Inget ljud alls när axeln är upphissad eller när jag åker på jämn fin väg utan låter som mest vid acceleration/karossen rör på sig mycket.

Ljudet i filmen är ju något förstärkt av väggen och därför låter högre än i verkligheten.


Hur komplicerat är det att byta hjullager bak på en sån här?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Roger Patrol » lör sep 05, 2015 23:34

Jag tror mest på lagret,
Drivaxeln är enkel att få ur, sitter endast med muttrarna bakom bromsskivan, å sen rycka ur,
Sen är det jobbigare, du måste ju bort med lagret från drivaxeln, jag kan ev ha en drivaxeln bara stoppa dit
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Engman2 » sön sep 06, 2015 10:37

heurlin skrev:Ja dom har väl köpt/sålt ett gäng patroler kan jag tänka mig =)

Väntar lite på att dom ska tröttna på sin nya 4.2L patrol och köpa den också av dom fast det lär väl dröja flera år kan jag tro.

Jag såg att den låg ute på blocket för 150 000 för ett tag sen, men nu är den borta :vetej:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » sön sep 06, 2015 11:50

Engman2 skrev:
heurlin skrev:Ja dom har väl köpt/sålt ett gäng patroler kan jag tänka mig =)

Väntar lite på att dom ska tröttna på sin nya 4.2L patrol och köpa den också av dom fast det lär väl dröja flera år kan jag tro.

Jag såg att den låg ute på blocket för 150 000 för ett tag sen, men nu är den borta :vetej:
Såg den också men saknade ungefär 150 loppor på lekkontot för att köpa ytterligare en sån bil just nu... Trodde ju liksom dom inte skulle sälja den såhär tidigt =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » mån sep 07, 2015 0:38

Dagens arbete:

1: Testade köra utan bromsok = ingen direkt skillnad i ljudet förutom att det lät något, något lägre.
2: Plockade ur hela drivaxeln mest "för att", inga synliga saker att anmärka på, oljan såg fin ut osv. Skruvade dock inte isär hela hubben och allt där. Efter att monterat tillbaks allt tycker jag att det skarpa ljudet som finns i filmen ovanför försvunnit och det låter mest knäpp/sprak nu. Vet inte riktigt vad det kan bero på då allt (precis som nu) var fastskruvat innan.

Ljudet som dyker upp brukar ta ett tag eller vad man ska säga innan det börjar låta ibland. Dvs har bilen stått 1 dygn t.ex kanske jag måste åka någon km innan jag hör ljudet, har jag däremot kört bilen ofta under en dag så låter det betydligt mera. Lutar åt hjullager (då allt annat känns som att jag kontrollerat) men, borde inte det låta hela tiden mer eller mindre lika mycket då kontra det som står ovanför?

(Upptäckt att bilen även har ett litet lustigt "vibrera lite som det vill" i ratten mellan varven. Ibland känns det som att någon snott en vikt från ena hjulet i ratten och andra gånger som om det är en sprojtans ny exklusive lyxbil rullandes på nylagt asfalt.)

Glömde ju bilden jag tog också. Sanden på bilden är en del av det som satt mellan skallarna på bilden, ca 1/3 har redan ramlat ner på golvet.. så är det ÖVERALLT på bilen.. så vill någon ha äkta saharasand att ge bort till någon man inte tycker om (sanden sätter sig tamefan överallt!) så hojta till så kan jag skicka lite!

Bild
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Roger Patrol » mån sep 07, 2015 18:06

heurlin skrev:Dagens arbete:

1: Testade köra utan bromsok = ingen direkt skillnad i ljudet förutom att det lät något, något lägre.
2: Plockade ur hela drivaxeln mest "för att", inga synliga saker att anmärka på, oljan såg fin ut osv. Skruvade dock inte isär hela hubben och allt där. Efter att monterat tillbaks allt tycker jag att det skarpa ljudet som finns i filmen ovanför försvunnit och det låter mest knäpp/sprak nu. Vet inte riktigt vad det kan bero på då allt (precis som nu) var fastskruvat innan.

Ljudet som dyker upp brukar ta ett tag eller vad man ska säga innan det börjar låta ibland. Dvs har bilen stått 1 dygn t.ex kanske jag måste åka någon km innan jag hör ljudet, har jag däremot kört bilen ofta under en dag så låter det betydligt mera. Lutar åt hjullager (då allt annat känns som att jag kontrollerat) men, borde inte det låta hela tiden mer eller mindre lika mycket då kontra det som står ovanför?

(Upptäckt att bilen även har ett litet lustigt "vibrera lite som det vill" i ratten mellan varven. Ibland känns det som att någon snott en vikt från ena hjulet i ratten och andra gånger som om det är en sprojtans ny exklusive lyxbil rullandes på nylagt asfalt.)

Glömde ju bilden jag tog också. Sanden på bilden är en del av det som satt mellan skallarna på bilden, ca 1/3 har redan ramlat ner på golvet.. så är det ÖVERALLT på bilen.. så vill någon ha äkta saharasand att ge bort till någon man inte tycker om (sanden sätter sig tamefan överallt!) så hojta till så kan jag skicka lite!

Det hade ju varit smidigt att stoppat dit en komplett drivaxel som levererats till Västerås ... Då hade du ju vetat om lagret var problemet,
Men jag åkte ju när jag inte hörde nått intresse :lol:

Bild
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » mån sep 07, 2015 23:00

Roger Patrol skrev: Det hade ju varit smidigt att stoppat dit en komplett drivaxel som levererats till Västerås ... Då hade du ju vetat om lagret var problemet,
Men jag åkte ju när jag inte hörde nått intresse :lol:

Blev lite missförstånd från min sida där men vi får försöka igen (skickat pm till dig) så hoppas vi på det bästa =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » mån sep 07, 2015 23:00

Roger Patrol skrev: Det hade ju varit smidigt att stoppat dit en komplett drivaxel som levererats till Västerås ... Då hade du ju vetat om lagret var problemet,
Men jag åkte ju när jag inte hörde nått intresse :lol:

Blev lite missförstånd från min sida där men vi får försöka igen (skickat pm till dig) så hoppas vi på det bästa =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » ons sep 09, 2015 1:30

Var ut idag och tänkte påbörja rock sliders bygge, studerat lite bilder osv och tänkte att så jäkla svårt kan det ju inte vara. Men när jag väl kom ut så dog alla planer helt, tanken var att sätta bultar över samt under rambalken och sedan rör ut till resten av bygget. Dock har jag en ca 1cm mellan ram och kaross vilket gör att jag inte får plats med några bultar direkt.

Tanken slog mig då, om man skulle svetsa direkt på rambalkarna, hur skulle det påverka hållfastheten på resp del? Besiktningen? För-/nackdelar?

Tänkte att om jag först svetsar på t.ex 5-8mm plåtar i lagom stor storlek så kraften fördelas lite bättre och sedan svetsar resterande på dessa plåtar.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av Engman2 » ons sep 09, 2015 2:13

Jag kombinerade trösklar och rockslides 8)

Kapade bort gamla trösklarna och ersatte med 80x80 fyrkantsprofil och det vart jäkligt bra och var smidigt att fixa, det finns 2 fördelar med detta som jag ser det! 1 du behöver aldrig mer rostlaga trösklarna 2 bättre markfrigång :tumbup:

Bara ett litet tipps, annars blir det nog bra som du skriver med en platta i 5mm som man svetsar fast i ramen och sen svetsar rockslidsen i den :D
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Nissan Patrol -92 - Expedition bygge

Inlägg av heurlin » ons sep 09, 2015 2:27

Tanken slog mig att ersätta trösklarna med något rejält men gillar tanken med riktiga rock sliders av någon anledning. Känns mer "expedition" och ingår lite i samma känsla som att ha bakhjulet monterat bak på bilen + jag som opererat höften ett gäng gånger senaste året kommer säkert behöva ett extra "steg" att stå på i framtiden så då funkar ju rock sliders även till det :P
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Skriv svar