Expeditions bil (tips o råd)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Expeditions bil (tips o råd)
Hejsan!
Nu är det så att jag behöver lite mera äventyr i livet, o eftersom jag alltid varit intresserad av fordon av olika slag och dessutom har en jeep Comanche (bonhöjd, med 31"or) så tänkte ja ta tillfället till akt o testa något nytt!
Det jag behöver hjälp med är val av bil! Vill ha en bil som ja kan ge mig ut på vägarna med o se mig om samt kunna arbeta med (lasta på/i bilen och kunna dra tunga släp)
Min Comanche är från -89 och har en 4l 6a med automat, den är riktigt fräsch i ram, flak och hytt! Till den har jag även en camper som ja då tänkte att det kunde vara smidigt att ställa på flaket när man ska ge sig ut på vägarna, och när man är hemma så är det smidigt att ställa av den o kunna använda flaket till annat.
Min kompis har dessutom en jeep cherokee 2,5l td som jag har fått erbjudande o köpa, karossen o ramen är rostigt o inget att ha men motor, växellåda samt axlar är i helt okej skick.
Kanske man kan ta dom delarna o stoppa i min Comanche? Hur kommer bilen betesig när man har en lastad camper på? Vill ju kunna åka lite offroad om det behövs,
Vad tror ni mer erfarna om det konceptet? Bu eller bä?
Eller vad har ni för tips på bilar som kan falla i min smak? Behöver ju inte vara en pick up man kan lasta massor på, om det istället går att dra mycket med bilen istället,
Var inne ett litet tag på en tgb 13 bil också, men kanske blir för stort? Hur smidig är en sådan när det är 3 axlar?
Skulle vara tacksam för snabba o massor av tips o idéer! Erbjudandet på 2,5td med tillbehören varar senast till söndag! Sen blir det skrot
Vet att det inte är grattis att fixa iordning en sådan bil, men har en start budget o är bara 22år så går ingen nöd på livet än!
MVH C.Mattsson
Nu är det så att jag behöver lite mera äventyr i livet, o eftersom jag alltid varit intresserad av fordon av olika slag och dessutom har en jeep Comanche (bonhöjd, med 31"or) så tänkte ja ta tillfället till akt o testa något nytt!
Det jag behöver hjälp med är val av bil! Vill ha en bil som ja kan ge mig ut på vägarna med o se mig om samt kunna arbeta med (lasta på/i bilen och kunna dra tunga släp)
Min Comanche är från -89 och har en 4l 6a med automat, den är riktigt fräsch i ram, flak och hytt! Till den har jag även en camper som ja då tänkte att det kunde vara smidigt att ställa på flaket när man ska ge sig ut på vägarna, och när man är hemma så är det smidigt att ställa av den o kunna använda flaket till annat.
Min kompis har dessutom en jeep cherokee 2,5l td som jag har fått erbjudande o köpa, karossen o ramen är rostigt o inget att ha men motor, växellåda samt axlar är i helt okej skick.
Kanske man kan ta dom delarna o stoppa i min Comanche? Hur kommer bilen betesig när man har en lastad camper på? Vill ju kunna åka lite offroad om det behövs,
Vad tror ni mer erfarna om det konceptet? Bu eller bä?
Eller vad har ni för tips på bilar som kan falla i min smak? Behöver ju inte vara en pick up man kan lasta massor på, om det istället går att dra mycket med bilen istället,
Var inne ett litet tag på en tgb 13 bil också, men kanske blir för stort? Hur smidig är en sådan när det är 3 axlar?
Skulle vara tacksam för snabba o massor av tips o idéer! Erbjudandet på 2,5td med tillbehören varar senast till söndag! Sen blir det skrot
Vet att det inte är grattis att fixa iordning en sådan bil, men har en start budget o är bara 22år så går ingen nöd på livet än!
MVH C.Mattsson
Re: Expeditions bil (tips o råd)
låter som du behöver en 13-bil eller unimog
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Expeditions bil (tips o råd)
En diesel MJ är aldrig fel men kommer du köra så mycket att det är "lönt". Även om det i mångt och mycket är bolton så är det en hel del pyssel och ett gäng tusenlappar fladdrar lätt iväg. WM dieseln är väldigt trevlig och stark men brukar behöva nya toppar mellan 20"-30" mil, ca 10K i material
Skulle nog lägga tiden på att serva och finlira det du har, det finns ett par utmärkta gudier för renix på nätet.
(har själv en MJ stående som ska få drivlinan från en XJ diesel men det kommer väl aldrig hända..)
Skulle nog lägga tiden på att serva och finlira det du har, det finns ett par utmärkta gudier för renix på nätet.
(har själv en MJ stående som ska få drivlinan från en XJ diesel men det kommer väl aldrig hända..)
Re: Expeditions bil (tips o råd)
dkws2 skrev:låter som du behöver en 13-bil eller unimog
Isåfall blire en 13 bil, unimog är ju så jävla fula! Haha
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Det kanske vore något så man kan åka flera på äventyrWältmeister skrev:Defender 130.
Re: Expeditions bil (tips o råd)
peterand skrev:En diesel MJ är aldrig fel men kommer du köra så mycket att det är "lönt". Även om det i mångt och mycket är bolton så är det en hel del pyssel och ett gäng tusenlappar fladdrar lätt iväg. WM dieseln är väldigt trevlig och stark men brukar behöva nya toppar mellan 20"-30" mil, ca 10K i material
Skulle nog lägga tiden på att serva och finlira det du har, det finns ett par utmärkta gudier för renix på nätet.
(har själv en MJ stående som ska få drivlinan från en XJ diesel men det kommer väl aldrig hända..)
Har lite besluts ångest. Hehe men blir nog som du säger att jag fortsätter på MJ:n som den är o gör iordning den så får man byta upp sig vart efter,
Vad menar du för guider? Om motorn o göra iordning? Kan du tipsa om någon sida?
Samt så har jag letat efter delar till att renovera motor låda samt axlar, men Google värkar inte vara min bästa vän
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Säga att Unimog e ful,söker du ovänner, men de ju rätt kasst o köpa en Unimog.....Portal,,,standard,,Skivor,,standard,,Diesel,,standard,,mm mmm
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Detta är "guldet"
http://comancheclub.com/topic/36382-cru ... enix-tips/" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är den officiella
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://comancheclub.com/topic/36382-cru ... enix-tips/" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är den officiella
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Tänk på att om du går över en totalvikt på 3,5T blir många vägavgifter lite dyra...
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se
http://www.expeditions.se
FJ Cruiser Expeditions utrustad.
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se
http://www.expeditions.se
FJ Cruiser Expeditions utrustad.
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Satsar på nåt japansk för vart du än tänker åker så hittar du delar ! Defender ja ok men du vill ju komma hem eller ? Skojer bara men amerikansk är det sista jag skulle satsa på främst pga reservdelar.
Unimog är bra men även där ont om delar och så går dom faktiskt sönder relativt ofta hade en 406 på gården med spruta på inte var det bästa hästen i stallet tyvärr .
Unimog är bra men även där ont om delar och så går dom faktiskt sönder relativt ofta hade en 406 på gården med spruta på inte var det bästa hästen i stallet tyvärr .
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Det beror också på var du tänker åka. I Afrika kan det nog vara lite svårt med delar till amerikanska bilar men ska man åka i Sverige är det sällan problem med delar. Till tex Jeep är det ofta billiga delar som är lätta att få tag på.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Har du tänkt åka till och korsa Africa så kanske du ska tänka dig en bil med luftkyld motor.
Har du läst Teknikens Värld´s äventyr rubricerat "Africas Drottning"?
Några tidningsmedarbetare korsade Africa med en Citroen GS.
Innan den resan hade 2 kompisar i SCK, Svenska Ctroen Klubben, kört sträckan Kiruna(tror jag det var) till Dakar med var sin 2CV.
En av bilarna var en -59:a med 12 hk, den andra en 2CV6 -70 med mer än dubbelt så stark motor.
I boken "Resa i Afganistan" redovisar Jan Myrdal sina resor "öster ut" med 2CV av tidigt femtital med 9-hästars motor.
Samtliga bilar har återvänt till Sverige efter resorna/expeditionerna.
Innan dess hade ju Citroen på tidiga tjugotalet både kört till Kina och Sydafrica. Men det var ju fabrikssponsrade äventyr, så de tycker jag inte räknas. Svarta resp gula färden kallades de.
Hoppas du får nytta av mina råd.
Har du läst Teknikens Värld´s äventyr rubricerat "Africas Drottning"?
Några tidningsmedarbetare korsade Africa med en Citroen GS.
Innan den resan hade 2 kompisar i SCK, Svenska Ctroen Klubben, kört sträckan Kiruna(tror jag det var) till Dakar med var sin 2CV.
En av bilarna var en -59:a med 12 hk, den andra en 2CV6 -70 med mer än dubbelt så stark motor.
I boken "Resa i Afganistan" redovisar Jan Myrdal sina resor "öster ut" med 2CV av tidigt femtital med 9-hästars motor.
Samtliga bilar har återvänt till Sverige efter resorna/expeditionerna.
Innan dess hade ju Citroen på tidiga tjugotalet både kört till Kina och Sydafrica. Men det var ju fabrikssponsrade äventyr, så de tycker jag inte räknas. Svarta resp gula färden kallades de.
Hoppas du får nytta av mina råd.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Expeditions bil (tips o råd)
Personligen skulle jag aldrig åka med något annat än 4WD om jag skulle åka genom Afrika. Jag vill inte bli hindrad av bilen och missa intressanta saker. Dessutom vill jag ha AC. Har svettats nog i bilar.