Expeditions bil (tips o råd)

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kriillee
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 31, 2010 20:39
Ort: söderköping

Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av kriillee » mån aug 17, 2015 15:19

Hejsan!

Nu är det så att jag behöver lite mera äventyr i livet, o eftersom jag alltid varit intresserad av fordon av olika slag och dessutom har en jeep Comanche (bonhöjd, med 31"or) så tänkte ja ta tillfället till akt o testa något nytt!

Det jag behöver hjälp med är val av bil! Vill ha en bil som ja kan ge mig ut på vägarna med o se mig om samt kunna arbeta med (lasta på/i bilen och kunna dra tunga släp)

Min Comanche är från -89 och har en 4l 6a med automat, den är riktigt fräsch i ram, flak och hytt! Till den har jag även en camper som ja då tänkte att det kunde vara smidigt att ställa på flaket när man ska ge sig ut på vägarna, och när man är hemma så är det smidigt att ställa av den o kunna använda flaket till annat.

Min kompis har dessutom en jeep cherokee 2,5l td som jag har fått erbjudande o köpa, karossen o ramen är rostigt o inget att ha men motor, växellåda samt axlar är i helt okej skick.
Kanske man kan ta dom delarna o stoppa i min Comanche? Hur kommer bilen betesig när man har en lastad camper på? Vill ju kunna åka lite offroad om det behövs,

Vad tror ni mer erfarna om det konceptet? Bu eller bä?

Eller vad har ni för tips på bilar som kan falla i min smak? Behöver ju inte vara en pick up man kan lasta massor på, om det istället går att dra mycket med bilen istället,
Var inne ett litet tag på en tgb 13 bil också, men kanske blir för stort? Hur smidig är en sådan när det är 3 axlar?

Skulle vara tacksam för snabba o massor av tips o idéer! Erbjudandet på 2,5td med tillbehören varar senast till söndag! Sen blir det skrot

Vet att det inte är grattis att fixa iordning en sådan bil, men har en start budget o är bara 22år så går ingen nöd på livet än!

MVH C.Mattsson

dkws2
Hemmastadd
Inlägg: 138
Blev medlem: tis okt 16, 2012 20:42
Ort: Grimeton

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av dkws2 » mån aug 17, 2015 17:26

låter som du behöver en 13-bil eller unimog :tumbup:
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av Wältmeister » mån aug 17, 2015 17:27

Defender 130.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av peterand » mån aug 17, 2015 17:30

En diesel MJ är aldrig fel men kommer du köra så mycket att det är "lönt". Även om det i mångt och mycket är bolton så är det en hel del pyssel och ett gäng tusenlappar fladdrar lätt iväg. WM dieseln är väldigt trevlig och stark men brukar behöva nya toppar mellan 20"-30" mil, ca 10K i material

Skulle nog lägga tiden på att serva och finlira det du har, det finns ett par utmärkta gudier för renix på nätet.

(har själv en MJ stående som ska få drivlinan från en XJ diesel men det kommer väl aldrig hända..)
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

kriillee
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 31, 2010 20:39
Ort: söderköping

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av kriillee » mån aug 17, 2015 18:32

dkws2 skrev:låter som du behöver en 13-bil eller unimog :tumbup:

Isåfall blire en 13 bil, unimog är ju så jävla fula! Haha

kriillee
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 31, 2010 20:39
Ort: söderköping

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av kriillee » mån aug 17, 2015 18:32

Wältmeister skrev:Defender 130.
Det kanske vore något så man kan åka flera på äventyr

kriillee
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 31, 2010 20:39
Ort: söderköping

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av kriillee » mån aug 17, 2015 18:36

peterand skrev:En diesel MJ är aldrig fel men kommer du köra så mycket att det är "lönt". Även om det i mångt och mycket är bolton så är det en hel del pyssel och ett gäng tusenlappar fladdrar lätt iväg. WM dieseln är väldigt trevlig och stark men brukar behöva nya toppar mellan 20"-30" mil, ca 10K i material

Skulle nog lägga tiden på att serva och finlira det du har, det finns ett par utmärkta gudier för renix på nätet.

(har själv en MJ stående som ska få drivlinan från en XJ diesel men det kommer väl aldrig hända..)

Har lite besluts ångest. Hehe men blir nog som du säger att jag fortsätter på MJ:n som den är o gör iordning den så får man byta upp sig vart efter,

Vad menar du för guider? Om motorn o göra iordning? Kan du tipsa om någon sida?
Samt så har jag letat efter delar till att renovera motor låda samt axlar, men Google värkar inte vara min bästa vän

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av olle67 » tis aug 18, 2015 17:14

Säga att Unimog e ful,söker du ovänner, :mrgreen: men de ju rätt kasst o köpa en Unimog.....Portal,,,standard,,Skivor,,standard,,Diesel,,standard,,mm mmm
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av peterand » tis aug 18, 2015 18:12

Detta är "guldet"
http://comancheclub.com/topic/36382-cru ... enix-tips/" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta är den officiella
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

marenen
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: lör jan 24, 2009 14:13
Ort: Blentarp
Kontakt:

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av marenen » lör feb 13, 2016 23:13

Tänk på att om du går över en totalvikt på 3,5T blir många vägavgifter lite dyra...
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se
http://www.expeditions.se

FJ Cruiser Expeditions utrustad.

Patroll
Hemmastadd
Inlägg: 107
Blev medlem: fre feb 22, 2013 9:42
Ort: Laxå

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av Patroll » tor mar 17, 2016 19:52

Satsar på nåt japansk för vart du än tänker åker så hittar du delar ! Defender ja ok men du vill ju komma hem eller ? Skojer bara men amerikansk är det sista jag skulle satsa på främst pga reservdelar.
Unimog är bra men även där ont om delar och så går dom faktiskt sönder relativt ofta hade en 406 på gården med spruta på inte var det bästa hästen i stallet tyvärr .
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av Safari » lör mar 19, 2016 22:30

Det beror också på var du tänker åka. I Afrika kan det nog vara lite svårt med delar till amerikanska bilar men ska man åka i Sverige är det sällan problem med delar. Till tex Jeep är det ofta billiga delar som är lätta att få tag på.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av Wältmeister » sön mar 20, 2016 10:32

Har du tänkt åka till och korsa Africa så kanske du ska tänka dig en bil med luftkyld motor.

Har du läst Teknikens Värld´s äventyr rubricerat "Africas Drottning"?
Några tidningsmedarbetare korsade Africa med en Citroen GS.

Innan den resan hade 2 kompisar i SCK, Svenska Ctroen Klubben, kört sträckan Kiruna(tror jag det var) till Dakar med var sin 2CV.
En av bilarna var en -59:a med 12 hk, den andra en 2CV6 -70 med mer än dubbelt så stark motor.

I boken "Resa i Afganistan" redovisar Jan Myrdal sina resor "öster ut" med 2CV av tidigt femtital med 9-hästars motor.

Samtliga bilar har återvänt till Sverige efter resorna/expeditionerna.

Innan dess hade ju Citroen på tidiga tjugotalet både kört till Kina och Sydafrica. Men det var ju fabrikssponsrade äventyr, så de tycker jag inte räknas. Svarta resp gula färden kallades de.

Hoppas du får nytta av mina råd. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Expeditions bil (tips o råd)

Inlägg av Safari » sön mar 20, 2016 20:07

Personligen skulle jag aldrig åka med något annat än 4WD om jag skulle åka genom Afrika. Jag vill inte bli hindrad av bilen och missa intressanta saker. Dessutom vill jag ha AC. Har svettats nog i bilar.

Skriv svar