Köpråd Landrover

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Wältmeister » ons nov 18, 2015 21:36

Safari skrev:Som ren stock car i terrängen får den stryk av Tex Wrangler. Men Defender tar betydligt mer och tyngre last.
Hur vet du det?
Har du jämfört i praktiken?

:roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Safari » ons nov 18, 2015 21:42

Ja, jag har jämfört i praktiken. Om du tittar under "teknik" och Jeep står det om ett test som finns på Youtube som kommer fram till samma sak trots att den som testar är britt. Läste också ett test i 4wheel Drive som skriver att " Jeep Wrangler är ett vassare vapen i Terräng" I testet får Defender " följa med efter i lina" Och då var det inte en Rubicon utan en Sahara.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Wältmeister » ons nov 18, 2015 22:40

Först måste jag nog lägga in en reservation att jag menar och jämför Jeep Wrangler TJ (-05 & -06) med Land Rover Defender Td5 och Td4 Puma (-04 & -09).

Jämför man dessa två bilar Stock Car så är Defendern ofaaaaantligt mycket bättre.
Inte enbart för att Defendern har en riktig fördelningslåda, utan mest p g a markfrigången.

Härutöver är ju Defendern stabilare med sina smidda "skiftnycklar" jämfört med Wranglerns korta länkarmar av folie.

Vad som dessutom placerar Wranglern i skamvrån är att den inte ens som 2016 års modell har yttre drivaxelknutar typ CVT.
Något som 2CV fick i mitten på 60-talet och Niva alltid haft.

Att Wranglern är bekvämare och komfortablare är en helt annan sak - den är ju byggd för amerikanska hemmafruar, damfrissor och pizzabud.
Defendern är ju ett substitut för en traktor som kan medföra passagerare som inte har så stora krav.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Safari » tor nov 19, 2015 14:02

Vad jag förstår av dina tidigare inlägg har du något emot Wrangler, varför vet jag inte? Du måste hitta på att det gäller TJ? Som slutade tillverkas -06? Är det så svårt att erkänna att en Wrangler tar sig fram bättre? Jag får väl skriva att det gäller JK-U annars tror väl du att det gäller en YJ. Ska JK stå i skamvrån? För det har bättre terrängegenskaper än Defender? Defender som får stryk av en bil som enligt dig är en bil "för amerikanska hemmafruar, damfrissor och Pizzabud? Och vid testet på Youtub använde dom inte ens spärrarna. Jag gillar dom flesta 4X4. LR, LC, Jeep mm. Alla har sina fördelar och nackdelar.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Wältmeister » fre nov 20, 2015 15:49

Safari skrev:Vad jag förstår av dina tidigare inlägg har du något emot Wrangler, varför vet jag inte? Du måste hitta på att det gäller TJ? Som slutade tillverkas -06? Är det så svårt att erkänna att en Wrangler tar sig fram bättre? Jag får väl skriva att det gäller JK-U annars tror väl du att det gäller en YJ. Ska JK stå i skamvrån? För det har bättre terrängegenskaper än Defender? Defender som får stryk av en bil som enligt dig är en bil "för amerikanska hemmafruar, damfrissor och Pizzabud? Och vid testet på Youtub använde dom inte ens spärrarna. Jag gillar dom flesta 4X4. LR, LC, Jeep mm. Alla har sina fördelar och nackdelar.
Jag kan ju bara jämföra och utvärdera de bilar jag ägt och kört några år.

Jag skev vilka modeller jag uttalade mig om.
Men härutöver har jag sedan JK´n kom -07 kört dem vid ett flertal tillfällen.
Peter Öjerskog hade en JKUS som "tjänstebil" under några år.
Han uppskattade att han slapp köra "safarin/orienteringsrundan" på flera områden, vilket jag gärna gjorde i hans ställe med JK`n.
Sista söndagen i september i år deltog jag i Jeep Academy och körde JKUS hela dagen.


Nu är det om så att jag kör i praktiken och inte på YOUTUBE.
Både Defender och JKS har s k "bromsvärmare".
Men JKR har dessutom pneumatiska axelspärrar samt urkopplingsbar krängningshämmare fram samt sist men inte minst en fördelningslåda som närmar sig stenkrypare - men når inte fullt fram här.


Det gör jag med - t o m Dacia Duster, som jag provat i spenaten(Peter Öjerskogs).
Så här råder ingen divergerande uppfattning.


:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Safari » lör nov 21, 2015 8:58

Som jag skrev har jag testat i praktiken. Och jag konstaterar att att testet på youtube och i 4Wheele Drive kommit fram till samma sak. Men det spelar ingen roll om 20 tester kommit fram till samma sak. Du skulle inte tycka det i alla fall eftersom du hela tiden som en gammal skiva som hakat upp sig klagat på JK. Att en sån som enligt dig inte alls är bra, inte riktig fördelningslåda, pizzabil mm. tar sig fram bättre än en Defender!! Inte bra! Erkänna att du har fel? Inte en chans! I en annan tråd om billig 4WD pratades om olika bilar tex Grand och XJ. Och du din vana trogen klagade på att Jeep inte hade " riktig" fördelningslåda. Men det visade sig att du hade fel. Dom har inte samma fördelningslåda som Wrangler. Erkänna att du hade fel? Inte en chans utan då kom du med en efterkonstruktion att det gällde Wrangler? Men vissa människor kan inte erkänna att dom har fel. Och Rubicon har inte pneumatiska axelspärrar, dom är elektriska. Men du har väl inte fel där heller. Vi kan gärna fortsätta diskutera Wrangler men det kan vi göra på en annan tråd. Men den här tråden handlar om Defender.
Så tillbaka till ämnet.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Wältmeister » lör nov 21, 2015 9:35

Safari skrev:Som jag skrev har jag testat i praktiken. Och jag konstaterar att att testet på youtube och i 4Wheele Drive kommit fram till samma sak. Men det spelar ingen roll om 20 tester kommit fram till samma sak. Du skulle inte tycka det i alla fall eftersom du hela tiden som en gammal skiva som hakat upp sig klagat på JK. Att en sån som enligt dig inte alls är bra, inte riktig fördelningslåda, pizzabil mm. tar sig fram bättre än en Defender!! Inte bra! Erkänna att du har fel? Inte en chans! I en annan tråd om billig 4WD pratades om olika bilar tex Grand och XJ. Och du din vana trogen klagade på att Jeep inte hade " riktig" fördelningslåda. Men det visade sig att du hade fel. Dom har inte samma fördelningslåda som Wrangler. Erkänna att du hade fel? Inte en chans utan då kom du med en efterkonstruktion att det gällde Wrangler? Men vissa människor kan inte erkänna att dom har fel. Och Rubicon har inte pneumatiska axelspärrar, dom är elektriska. Men du har väl inte fel där heller. Vi kan gärna fortsätta diskutera Wrangler men det kan vi göra på en annan tråd. Men den här tråden handlar om Defender.
Så tillbaka till ämnet.
Tack för den upplysningen. Jag hade fel där - erkännes. Man ska lära sig en sak varje dag. Nu är min dag fylld med detta.
För övrigt är mina synpunkter på bilar grundade på vad jag upplevt - inte vad jag läst på youtube eller i tidningar.
Din favoritbil Wrangler JK, som jag antar att du äger en av, är alls ingen dålig bil.
Men har du verkligen ägt några Wrangler TJ och några Defender 90 T5/Td4 under en tid och brukat dem offroad?

F ö en trevlig polemik. :D

Fortsätt du att leva i din värld så fortsätter jag i min.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Safari » lör nov 21, 2015 11:56

Då tar jag det för tredje gången. Mina synpunkter grundar sig på MINA EGNA ERFARENHETER! Nej jag äger ingen JK för tillfället. Favoritbil har jag väl ingen direkt. Brukar skifta ganska ofta. Jag har haft ägt TJ. Har Kört ganska mycket Defender 110. Vet inte exakt men runt 5000 mil. Och jag har kompisar och jaktkamrater som kör Defender. Och dom har vi kört offroad med. Och då har vi kommit fram till att JK-U tar sig fram där Defendern inte gör det.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Safari » lör nov 21, 2015 12:05

Men om vi återgår till ämnet. varför ska man då köpa en Defender? Jo därför att det är just en Defender. En klassiker! Bra i terrängen, hög markfrigång, lastar mycket. Och det finns ofta delar om man ger sig ut i världen. Sen finns det naturligtvis nackdelar. Det viktiga är att man vet vad man köper.
Har man bara kört "vanlig" bil kan det bli lite chockartat. Men det gäller inte bara Defender.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Fisketorp » lör nov 21, 2015 16:40

Känsligt det här med att ha rätt eller fel om bilar tydligen 8)

Vågar man fråga om det är lastbilskänsla även i en defe? (storleksmässigt)
Bara erfarenhet av Gw vilket var lite otrevligt att skuffa runt i innan man vant sig.
Men då hade jag bara erfarenhet av mindre bilar sedan tidigare.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av Safari » lör nov 21, 2015 17:13

Visst är det lite lastbilskänsla i en Defender. Om man jämför en 110 mot en JK-U känns Defender klumpigare och svänger inte lika smidigt. Hur den är mot en GW vet jag inte då jag inte gjort någon direkt jämförelse. Men en större bil tar med plats, så är det.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Köpråd Landrover

Inlägg av lam84 » tor nov 26, 2015 21:43

Safari skrev:Visst är det lite lastbilskänsla i en Defender. Om man jämför en 110 mot en JK-U känns Defender klumpigare och svänger inte lika smidigt. Hur den är mot en GW vet jag inte då jag inte gjort någon direkt jämförelse. Men en större bil tar med plats, så är det.
snarare gammal traktor en lastbil en lastbil är skön att köra mer komfort
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Skriv svar