Köpråd Landrover
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Köpråd Landrover
Hej
Nu har jag fått möjligheten att köpa min väns Landrover Defender 110 Tdi Pickup från 1998
Det är den versionen med 2 säten och stort flak. Bilen har gått 24k mil och står på året runt däck. Den ser bra ut, inte sett någon rost, ena drivknuten verkar lite knackig.
Vad kan bilen vara värd? Och vad kan den dra? Andra råd innan jag slår till?
Tacksam för svar!
Nu har jag fått möjligheten att köpa min väns Landrover Defender 110 Tdi Pickup från 1998
Det är den versionen med 2 säten och stort flak. Bilen har gått 24k mil och står på året runt däck. Den ser bra ut, inte sett någon rost, ena drivknuten verkar lite knackig.
Vad kan bilen vara värd? Och vad kan den dra? Andra råd innan jag slår till?
Tacksam för svar!
Re: Köpråd Landrover
hej.
har lite dålig koll på Defender... men om det är en 98a så borde den ha en 300 tdi... 4cyl. ??
och dom går billigt... hade en disco med 300tdi och aut. 98a... gick under litern...
håkan.
har lite dålig koll på Defender... men om det är en 98a så borde den ha en 300 tdi... 4cyl. ??
och dom går billigt... hade en disco med 300tdi och aut. 98a... gick under litern...
håkan.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd Landrover
Enligt min prisstatistik för Defender 1998 oavsett kaross eller axelavstånd så begärdes på Blocket under de senaste 3 åren i genomsnitt 66.000:- på 23.200 mil för skattade och besiktade bilar.
Underlaget omfattar 106 annonser.
Men observera att begärt pris inte är detsamma som erhållet pris.
Defendern är ohemult övervärderad i annonser.
Som exempel vill jag berätta att jag sålde min förra Defender, en Td5 -04 på 3.800 mil för 100.000:- för 4 år sedan.
Blocketsnittet var då drygt 150.000:-, men så såldes dom heller aldrig.
Min nuvarande Defender Td4 -09, en SVX på 4.300 mil som ny kostade 450.000:- och var påkostad 50.000:-, sålde jag i veckan för 180.000:-.
Blocketsnittet är 230.000:- till 260.000:- för en "vanlig Deffe".
Om bilen är skattad, nybesiktad och i gott skick skulle jag inte betala mer än 30.000:- till 35.000:-.
Personligen skulle jag inte köpa en så gammal Defender över huvud taget.
Praktiskt taget alla Land Rover är renoveringsobjekt, som ställer stora krav på mekkunnighet, ekonomi och tålamod.
Visserligen är karossen till övervägande del tillverkad av Birma Bright(en lättmetallegering) men ramen och torpedväggen är av snabbrostande svartplåt.
Engelska elsystem har du säkert hört talas om, så det lämnar jag där hän.
Dessutom går dom inte, på grund av höjden, in i vanliga garage.
Har du över huvud taget provsuttit eller provkört en Defender PU?
Du får inte vara över 160 cm eller under 190 cm för att sitta någorlunda acceptabelt.
Ergonomi är något för Defender PU-konstruktören helt okänt begrepp.
Men är du fakir med god ekonomi så köp den.
Dock anses sista modellerna av Defender Tdi 300, före Td5:ans inträde på marknaden, vara de mest driftsäkra för t ex långväga färder runt jorden eller bara till Kapstaden eller östra Mongoliet.
En skruvfjädrad Defender 90 är nog det bästa som finns "Stock Car" i terrängen.
Det finns troligen ingen annan bil över huvudtaget som utstrålar en sådan "vill ha"-känsla.
Och som man förlåter allt när den fungerar/rullar.
För du ska veta att en Land Rover är aldrig helt felfri - men den är i de flesta fall körbar.
Varje man med bilintresse ska någon gång under sin levnad ha ägt minst en Land Rover.
Defender, eller seriebilar, borgar för snabbfilen hos Sankte Per. Alternativt en Citroen.
Underlaget omfattar 106 annonser.
Men observera att begärt pris inte är detsamma som erhållet pris.
Defendern är ohemult övervärderad i annonser.
Som exempel vill jag berätta att jag sålde min förra Defender, en Td5 -04 på 3.800 mil för 100.000:- för 4 år sedan.
Blocketsnittet var då drygt 150.000:-, men så såldes dom heller aldrig.
Min nuvarande Defender Td4 -09, en SVX på 4.300 mil som ny kostade 450.000:- och var påkostad 50.000:-, sålde jag i veckan för 180.000:-.
Blocketsnittet är 230.000:- till 260.000:- för en "vanlig Deffe".
Om bilen är skattad, nybesiktad och i gott skick skulle jag inte betala mer än 30.000:- till 35.000:-.
Personligen skulle jag inte köpa en så gammal Defender över huvud taget.
Praktiskt taget alla Land Rover är renoveringsobjekt, som ställer stora krav på mekkunnighet, ekonomi och tålamod.
Visserligen är karossen till övervägande del tillverkad av Birma Bright(en lättmetallegering) men ramen och torpedväggen är av snabbrostande svartplåt.
Engelska elsystem har du säkert hört talas om, så det lämnar jag där hän.
Dessutom går dom inte, på grund av höjden, in i vanliga garage.
Har du över huvud taget provsuttit eller provkört en Defender PU?
Du får inte vara över 160 cm eller under 190 cm för att sitta någorlunda acceptabelt.
Ergonomi är något för Defender PU-konstruktören helt okänt begrepp.
Men är du fakir med god ekonomi så köp den.
Dock anses sista modellerna av Defender Tdi 300, före Td5:ans inträde på marknaden, vara de mest driftsäkra för t ex långväga färder runt jorden eller bara till Kapstaden eller östra Mongoliet.
En skruvfjädrad Defender 90 är nog det bästa som finns "Stock Car" i terrängen.
Det finns troligen ingen annan bil över huvudtaget som utstrålar en sådan "vill ha"-känsla.
Och som man förlåter allt när den fungerar/rullar.
För du ska veta att en Land Rover är aldrig helt felfri - men den är i de flesta fall körbar.
Varje man med bilintresse ska någon gång under sin levnad ha ägt minst en Land Rover.
Defender, eller seriebilar, borgar för snabbfilen hos Sankte Per. Alternativt en Citroen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Köpråd Landrover
Mycket bra skrivet!! Jag håller med om allt i texten då jag är gammal landrover ägare ... Kolla även in på landroverforumet För mer tips http://www.slrk.se" onclick="window.open(this.href);return false; M.V.H Frasse
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Köpråd Landrover
Summa sumarum. Det är bara rika personer med ett onaturligt självskadebeteende som kör landrover?
If in doubt, Flat out!
Re: Köpråd Landrover
...dessutom skulle jag vilja se hur personerna faktiskt ser ut som passar denna bil...
Wältmeister skrev: Du får inte vara över 160 cm eller under 190 cm för att sitta någorlunda acceptabelt.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd Landrover
Prova en Defender 90 PU själva vettja.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Köpråd Landrover
Jag är 180cm men jag kan då inte klaga på komforten i min 130 hcpu. Har man åkt kingcab så är en deffe rena limousinen Visst det är ju ingen Touareg eller liknande bil men man kan inte heller jämföra bananer med kiwi.
Jag är helnöjd med min, fix finns alltid men tycker inte att dom är så dåliga på driftsäkerheten.
Köp en, charmen går inte att få med nån annan bil!
Jag är helnöjd med min, fix finns alltid men tycker inte att dom är så dåliga på driftsäkerheten.
Köp en, charmen går inte att få med nån annan bil!
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Köpråd Landrover
Provade en 110... det avgjorde valet till en LC.Wältmeister skrev:Prova en Defender 90 PU själva vettja.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd Landrover
Näädå - speciellt inte om man jämför med jipar - som jag haft 3 nyare(1x-05 & 2x-06).Marcus-84 skrev: Jag är helnöjd med min, fix finns alltid men tycker inte att dom är så dåliga på driftsäkerheten.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Köpråd Landrover
...men, men, Landcruiser har ju ingen själ!Portland skrev: Provade en 110... det avgjorde valet till en LC.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Köpråd Landrover
Kan säga att jag är sjukt nöjd med min 110, det ända jag inte är så nöjd med är om man skriver en fråga på något forum så svarar knappt någon.
Toyota Lj70
Re: Köpråd Landrover
För mig är Defender lite nostalgi. Safari och vilda djur. Och en hel del bogsering och reperationer
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Köpråd Landrover
För mig är Defender oergonomi, buller, vibrationer och omöjligt att prata i telefon i över 80 km/t men heeeeelt uuuuuunderbar i terrängen.
Finns ingen stock car som slår Deffen.
Finns ingen stock car som slår Deffen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Köpråd Landrover
Som ren stock car i terrängen får den stryk av Tex Wrangler. Men Defender tar betydligt mer och tyngre last.