Byta styrning på Dodge Ram
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Byta styrning på Dodge Ram
Måste alltså byta styrning på min Dodge Ram 2500 -97 för att den vart näst intill omöjlig att köra efter massa höjningskit och 37'' däcken åkte på. Kör man fortare än ca 50 km/h så kommer death wobble som ett brev på posten och har börjat vandra mycket mer.
Efter en jäkla massa googlande på detta så verkar alla som har problem med det berömda Ram death wobble byta till såkallad T-styrning istället för Y-styrning som är original på alla Dodge fram till -08,5, då Dodge äntligen insåg att Y-styrningen är sämsta påfundet på länge.
Eftersom det finns tusentals olika ställen att köpa ifrån och massor av folk som säger olika om vad man bör byta så tänkte jag höra om någon har gjort detta byte på sin Dodge? Finns det något svenskt företag som kan detta så man slipper beställa från USA?
Att man måste byta de 2 stag som är själva T-styrningen (heter tie rod och drag link på engelska iallafall) förstår jag, och eventuellt pitman-armen. Sen vet jag inte om man måste byta hela trackbaren eller om det räcker med endast bussningarna till denna, då den verkar spela stor roll för både vandring och death wobble.
Efter en jäkla massa googlande på detta så verkar alla som har problem med det berömda Ram death wobble byta till såkallad T-styrning istället för Y-styrning som är original på alla Dodge fram till -08,5, då Dodge äntligen insåg att Y-styrningen är sämsta påfundet på länge.
Eftersom det finns tusentals olika ställen att köpa ifrån och massor av folk som säger olika om vad man bör byta så tänkte jag höra om någon har gjort detta byte på sin Dodge? Finns det något svenskt företag som kan detta så man slipper beställa från USA?
Att man måste byta de 2 stag som är själva T-styrningen (heter tie rod och drag link på engelska iallafall) förstår jag, och eventuellt pitman-armen. Sen vet jag inte om man måste byta hela trackbaren eller om det räcker med endast bussningarna till denna, då den verkar spela stor roll för både vandring och death wobble.
Re: Byta styrning på Dodge Ram
Ingen som har något tips?
Re: Byta styrning på Dodge Ram
Finns det inga cross over kit? Jag köpte någon "balk" ( kom inte ihåg det tuffa amerikanska namnet)
som skulle göra att snäckan inte flexade så mycket och sen dubbla styrdämpare, tycker det blev något bättre.
Men visst har en cheva 99 nu och den känns ju som en go cart i jämförelse...
som skulle göra att snäckan inte flexade så mycket och sen dubbla styrdämpare, tycker det blev något bättre.
Men visst har en cheva 99 nu och den känns ju som en go cart i jämförelse...
Re: Byta styrning på Dodge Ram
Crossover kiten verkar ha samma princip som t-styrningen, men har inte sett någon som bytt till ett sånt kit istället för den T-styrning jag menar. Jag vet vilken balk du menar, blir nog att köpa den också.HOSS skrev:Finns det inga cross over kit? Jag köpte någon "balk" ( kom inte ihåg det tuffa amerikanska namnet)
som skulle göra att snäckan inte flexade så mycket och sen dubbla styrdämpare, tycker det blev något bättre.
Men visst har en cheva 99 nu och den känns ju som en go cart i jämförelse...
Re: Byta styrning på Dodge Ram
Hur mycket är det höjt?
Det som i första hand orsakar death wobble är en icke korrekt justerad framvagn samt eventuellt dålig track bar. Toe in är ett måste när du har så stora som 37" på.
Hade 35" på min och var rätt mkt pysslande innan jag fick den sluta skaka i framvagn, På min hade den nya trackbarens bussning mjuknat för mkt efter några hundra mil med toe out, Justerade detta i omgångar för att få det rätt och bytte till poly bussning då blev min lugn.
Det som i första hand orsakar death wobble är en icke korrekt justerad framvagn samt eventuellt dålig track bar. Toe in är ett måste när du har så stora som 37" på.
Hade 35" på min och var rätt mkt pysslande innan jag fick den sluta skaka i framvagn, På min hade den nya trackbarens bussning mjuknat för mkt efter några hundra mil med toe out, Justerade detta i omgångar för att få det rätt och bytte till poly bussning då blev min lugn.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Byta styrning på Dodge Ram
HenkeS skrev:Hur mycket är det höjt?
Det som i första hand orsakar death wobble är en icke korrekt justerad framvagn samt eventuellt dålig track bar. Toe in är ett måste när du har så stora som 37" på.
Hade 35" på min och var rätt mkt pysslande innan jag fick den sluta skaka i framvagn, På min hade den nya trackbarens bussning mjuknat för mkt efter några hundra mil med toe out, Justerade detta i omgångar för att få det rätt och bytte till poly bussning då blev min lugn.
Den är höjd 3'' i fjädringen och 3'' i karossen. Har beställt styrning nu, det blev ett HD t-styrnings kit som egentligen sitter på 98-99 dodge ram. Hur mycket toe in ska man ha menar du? Har ca 2 cm toe in nu om jag inte mätte helt galet.
En ny trackbar skulle följa med i kitet av någon anledning. Castervinkeln verkar ju vara jäkligt känslig och verkar ha en rätt stor inverkan på death wobble, precis som trackbaren har. Frågan är ju bara hur man fixar rätt castervinkel!