Jeep Cherokee XJ

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » mån sep 28, 2015 18:30

Jag får väl ta en kort liten presentation först och främst.
Andreas heter jag, 24 år gammal och har under många år haft ett stort bil/motorintresse och kör för tillfället drifting, cross och snöskoter.

Dock har jag aldrig fått chansen att prova detta med att bosa runt i skogen förrän för ett par veckor sedan då jag var med en vän till Olerum. Blev fast direkt och drömmarna började genast rusa genom huvudet..
Kanske köpa sig en sugga eller tgb 13 eller något annat häftigt.... Men så slog det mig att...

För 4-5år sedan byggde sig svärfar en Jeep Cherokee med tattarhöjning och ett par regummerade 31or från Tyskland. Vid första provturen satt inga fångband på så bilen flexade ur lite väl mycket och slog sönder yoken bak, när han sedan kom hem dog den på ladugårdsplanen och svordomarna haglade tydligen värre än det brukar regna på midsommarafton så bilen blev ståendes..

Så, varelse sugga eller tgb 13 blev det.. Utan en lagom ful Jeep Cherokee XJ från 1988.
Som jag tidigare nämnde så håller jag på med en del annat så jag har lovat mig själv att denna bil INTE ska bli dyr. Men man har väl lika dålig självdisciplin som en 15 åring med först groggen i näven.. 8)

Efter några kvällar i garaget hade jag fått dit en ny yoke och kardan, kedjor som fångband och även fått igång grisen.
Visade sig att det var något vajsing med matningen till bränslepumpen som orsakat det plötsliga stoppet.

Bilen är höjd med förlängda fästen till bladfjädringen bak samt vad jag tror är volvo 240 spiralfjädrar.
Fram är det svetsat klossar mellan kaross och bärarmsinfästningen samt nedflyttade skålar till spiralerna.

Jag har inga närbilder på bygget än så länge men kastar upp ett gäng från hemkörning samt första provkörning. Jag måste säga att jag blev grymt imponerad över framkomligheten.

Så håll till godo allesammans! Kommentera gärna, positiv som negativ kritik :D
Vad bör jag göra mer på bilen? Ni rävar som har varit med ett tag får gärna dela med er av era bästa tips!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kan väl även ta och kasta upp ett par bilder på vad jag annars leker med :D
Ford Mustang 1987 Fox Body med 5.0 liters 302 V8, Vortech kompressor och E85 i tanken.

Bild

Bild

Bild

Bild

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av macke » mån sep 28, 2015 20:50

Schysst!

Tvivlar på att du kommer hålla dig på en rimlig nivå :mrgreen:
TGB 13

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » tis sep 29, 2015 8:08

Det tvivlar jag också på! Men jag ska göra så gott jag kan ;)

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av Engman2 » tis sep 29, 2015 14:35

Välkommen till detta underbara forum :beer:

Här kommer du garanterat gå mycket tips och idéer :tumbup:

Klart detta INTE ska hållas på en rimlig nivå :jump:
Senast redigerad av Engman2 den tor okt 01, 2015 3:48, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » ons sep 30, 2015 20:29

Tackar så mycket!

Ja jag skulle vilja ha så mycket tips och idéer jag kan få.. Vad är måsten på dessa bilar? :)

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av Hagberg » tor okt 01, 2015 8:31

Det enda måstet är igentligen att använda den. Det som går sönder lagar man. :D
För att bara köra i skogen räcker det bra med 2" höjning och 31" grovmönstrade däck.
Hasplåt för tank och fördelningslåda kan vara bra att ha också.

:beer:
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » fre okt 23, 2015 16:20

Nu behöver jag hjälp av er guys!

Fastnade ordentligt i två lerspår för ett tag sedan och en polare ställde sig med rumpan på hans bil till vänster om mig för att dra mig sidledes upp ur lerhålet.
Jag styrde fullt och en del kraft behövdes för att få upp bilen.
Väl uppe visade sig att styrsnäckan börjat läcka olja, ganska kraftigt. Rakt upp vid pitman armen.
Förstår ju att det sitter någon form av packbox här, brukar dessa kunna gå sönder?


Enligt hansen racing finns det två packningar:
Pitman shaft och lower pitman shaft..
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/reg ... /class3000" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som haft detta bekymmer och kan ge ett uttalande?

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av ErraN_XJ » fre okt 23, 2015 18:27

andreasgustavsson skrev:Nu behöver jag hjälp av er guys!

Fastnade ordentligt i två lerspår för ett tag sedan och en polare ställde sig med rumpan på hans bil till vänster om mig för att dra mig sidledes upp ur lerhålet.
Jag styrde fullt och en del kraft behövdes för att få upp bilen.
Väl uppe visade sig att styrsnäckan börjat läcka olja, ganska kraftigt. Rakt upp vid pitman armen.
Förstår ju att det sitter någon form av packbox här, brukar dessa kunna gå sönder?


Enligt hansen racing finns det två packningar:
Pitman shaft och lower pitman shaft..
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/reg ... /class3000" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som haft detta bekymmer och kan ge ett uttalande?
Har aldrig hört talas om de på någon styrsnäcka... men räds icke!
De finns många snäckor å köpa å de e nog bättre å byta hela snäckan än bara en packbox.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » sön dec 06, 2015 17:01

Då var packboxarna bytta. Köpte ett kit med bägge boxarna samt ny låsring och distans. Så nu läcker det inte ett dugg.. Körsugen som satan dock..
Funderar på att bygga mig en plog nu till vintern :)

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » fre dec 18, 2015 21:34

Jag är nu på jakt efter en Esab Caddy Mig 160 eller 200 migsvets. Hojta gärna till om en sådan finnes till salu till bra peng! :)

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » tis mar 15, 2016 8:45

Här har det inte hänt mycket..
Har provat så att jycken trivs i bagaget :D
Bild

Sedan tog jag och monterade en takkorg från min peugeot expert och byggde mig en snorkel :)

Bild

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av Mattilacken » tis mar 15, 2016 11:44

Kul med en till märkes broder så att säga=) Kul med ett budget projekt=)
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av Wr-JoL » tis mar 15, 2016 12:36

Kul. Blivit en del mer budget orienterade ekipage på detta forum nu en sväng det är kul.
Så njut vidare.

Två saker jag tycker du borde se över som inte borde vara några större pengar att göra.

Kylning dom där är väl inte kända för överdimensionerad kylare. Så se till att den som finns är i gott skick. Kanske komplettera mek drivna men en elfläkt så du får bättre flås även när motorn ligger på lägre varvtal.

När du lika vart och kapat i huven. Varför inte göra några luft utsläpp av varmluft i huven. Även där har ju både Cherokee och Grand väldigt instängt och varmt motorutrymme. Kan förstå att man vill vara tyst och fin i vissa lägen på stan. Men i skogen är det inte rätt prio mer kylning.

Ha så kul :jump:

/ Johan

andreasgustavsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån sep 28, 2015 18:01

Re: Jeep Cherokee XJ

Inlägg av andreasgustavsson » tis mar 15, 2016 13:23

Hehe ja detta är ett rent budget bygge! :)

Jag tror att kylaren som sitter på är i gott skick, det har fungerat vettigt dom gånger jag hann köra i lite varmare temperatur förra året.
Dock har jag ett gäng elfläktar liggandes så det kanske kan vara ide att smälla dit dom som du säger.

Denna bil är endast en skogsbil så lite jack i huven skulle inte göra ett dugg! ;D

Skriv svar