Niva som brukis?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Niva som brukis?

Inlägg av Danne » tor okt 08, 2015 20:08

Måste ha slagit winchkroken i huvet under senaste Challengetävlingen för jag har blivit toksugen på en Niva utan att ens ha kört en :jump:
Kikar mest på sent 90 ta, till tidigt 2000 tal för där ligger min budget.

Är det nån som har erfarenhet av att köra Niva som dagligbil?

Pallar man att köra den 13 mil om dagen på E18?
Drar dom rimligt med soppa?
Är dom någorlunda pålitliga när dom blir lite äldre?

Och nej Wältmeister, din är för dyr :wink:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Mpower520 » tor okt 08, 2015 20:39

Beror nog på vad härdad du är.. Ja skulle inte palla 13 mil om dagen i flera dagar.. Är med en tokbillig i älvdalen tror ja det var på blocket
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Bullen » tor okt 08, 2015 21:24

Hör med herr Wältmeister, han har ju kört Niva nu ett tag eller rättare sagt, han har ägt en Niva ett tag. Den har mest stått på verkstad.
Jag personligen skulle inte köpa Niva men det är ju jag det :poke:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Danne » tor okt 08, 2015 21:28

Varför skulle du inte köpa en Niva? Vad skiljer sig mot tex en Suzuki?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Strömmen » tor okt 08, 2015 21:39

Tjena du måste ha slagit dig rejält Danne,näe skojja bara.
Jag har inte ägt någon niva däremot fått äran att köra grannens bil till bilprovningen i högdalen från södertälje.
När jag kom upp i 80 tjöt det något helt otroligt från drivlinan trodde ett tag att lådan var tom på olja,den bilen var ganska ny och regelbundet servad.Den käkade glödlampor med god aptit när jag mätte laddströmmen på den var det närmare 15V.
Hon hade den för att dra hästsläp med men det funkade inte, den orkade inte något vidare.
Jag har pendlat med en 413 lång i några år,inte så värst bekvämt men det funka.
Jag kan tänka mig att nivan har bättre värme.
Mvh anders

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Wältmeister » tor okt 08, 2015 21:41

Danne skrev:Måste ha slagit winchkroken i huvet under senaste Challengetävlingen för jag har blivit toksugen på en Niva utan att ens ha kört en :jump:
SÅVITT JAG VET HAR JAG INTE SLAGIT HUVET I NÅGON WINSCHKROK - MEN NÅNTING MÅSTE HA ORSAKAT SKADAN.

Kikar mest på sent 90 ta, till tidigt 2000 tal för där ligger min budget.
JU SENARE ÅRSMODELL DESTO BÄTTRE - MEN OCKSÅ DYRARE.

Är det nån som har erfarenhet av att köra Niva som dagligbil?
MÅNGA FAKIRER SOM PALLAR FÖR EN NIVA - MEN INTE ALLA

Pallar man att köra den 13 mil om dagen på E18?
MIN FÖRSTA RESA MED EN STOCK CAR NIVA VAR PÅ 55 MIL SOM KLARADES AV PÅ 5 TIMMAR - TROTS REUMATISKA PROBLEM I LEDER - MEST I RYGG. MEN DÅ VAR BILEN SOM SAGT VAR STOCK CAR = INTE HÖJD.

Drar dom rimligt med soppa?
[b]PÅ OVANSTÅENDE RESA - MYCKET HÖG GENOMSNITSSFART - DROG NIVAN HÖGST 0.97 LIT MIL - FÖRMODLIGEN LITE MINDRE[/b]( då jag tankade i Linköping glömde jag sätta dit tanklocket, vilket sidan på bilen ännu vittnar om - en "vanlig" bil skulle nog inte förlorat så mycket bensin som en Niva beroende på att Nivatanken ligger högt uppe under baksätet för att vara skyddat mot skogens elaka innevånare - nackdelen blir då i stället mycket kort påfyllningsrör).

Är dom någorlunda pålitliga när dom blir lite äldre?

INGEN NIVA ÄR PÅLITLIG - DEN ÄR SOM ETT BRUNSTIGT FRUNTIMMER = HEEEELT OPÅLITLIGT - MEN SAMTIDIGT BORDE DEN BÄRA SAMMA EPITET SOM FORD LANCERADE SIN 105E MED.

(nu fick ni något att googla på 8) )
Och nej Wältmeister, din är för dyr :wink:
DEN ÄR ABSOLUT INTE FÖR DYR - DEN BARA KOSTAR FÖR MYCKET.

Min rekommendation är att köpa en 2121M = fr o m 2011. Det har blivit så många förbättringar på Nivan då.
Och för allt smör i Småland inte en med "skräckisförgasare".
Dom pallar inte av lutningar åt något håll utan motorbortfall p g a flottörhuset(har jag hört).
Dock tycker jag "gamla" karossen är mer praktisk med sina mindre och väl skyddade baklysen(för skogens illasinnade innevånare).

En gammal sanning är att ingen bil är så bra som när den läggs ner - men Nivan verkar inte läggas ner än på länge. Så..........

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Wältmeister » tor okt 08, 2015 21:52

Strömmen skrev:Tjena du måste ha slagit dig rejält Danne,näe skojja bara.
Jag har inte ägt någon niva däremot fått äran att köra grannens bil till bilprovningen i högdalen från södertälje.
När jag kom upp i 80 tjöt det något helt otroligt från drivlinan trodde ett tag att lådan var tom på olja,den bilen var ganska ny och regelbundet servad.
SANT - MAN KAN TRO DET ÄR OLJETORSK I LÅDORNA :rodnar: . HÖRSELSKYDD KOSTAR INTE SÅ MYCKET 8) .

Den käkade glödlampor med god aptit när jag mätte laddströmmen på den var det närmare 15V.
DEN HAR VOLTMETER SOM STANDARD. SPÄNNINGEN LIGGER NORMALT PÅ 13,7 VOLT.
ALLA BILAR KAN FÅ FEL PÅ LADDNINGSREGULATORN. :poke:
Hon hade den för att dra hästsläp med men det funkade inte, den orkade inte något vidare.
Jag har pendlat med en 413 lång i några år,inte så värst bekvämt men det funka.
Jag kan tänka mig att nivan har bättre värme.
VÄRMEN TILLHÖR NOG NIVANS STARKA SIDOR.
Mvh anders
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

öråker
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor aug 25, 2011 15:06

Re: Niva som brukis?

Inlägg av öråker » tor okt 08, 2015 22:16

Som offroad bil anser jag Nivan ligga i topp. Dit en Jeep och en Land Rover kommer tar sig också en Niva. Det är den av mina bilar som krånglar minst. Tål MYCKET stryk. Men 13 mil/dag kan nog bli lite jobbigt. Lite som en gammal Wrangler. Men det går. Vill man vara fin får man……….

zxcvbn
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor apr 10, 2014 9:54

Re: Niva som brukis?

Inlägg av zxcvbn » fre okt 09, 2015 7:55

http://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_E ... ca=1_8&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_P ... ca=1_8&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Dem är balla som pickis också, synd att dem inte fanns med typ 1,9 liters turodiesel.

Finns ett , Lada Niva Sverige forum, som Jag vart och läst på men verkar vara mycket småstrul ännu.
:rodnar:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Wältmeister » fre okt 09, 2015 9:13

Nu kommer jag nog (igen :rodnar: ) att låta som en Messerschmitt/besservisser/bettervisser eller kalla det vad ni vill.

En Stock Car Niva med lite mjukare däck än Stock Car bakelitpuckar, förslagsvis Michelin "åretrunt-däck" 215/70 -15" på inte allt för breda fälgar (Samurai-fälgar t ex) och väl centrerad fördelningslåda så går den mycket väl att använda som D/D = pendlingsbil.

Men ställer man den på styltor (=höjer man den maximala 2") så blir den, som alla andra bilar man höjer, inte fullt så komfortabel.
Större bullriga A/T- eller M/T-däck förstärker inte heller komforten.

Man får välja mellan en bekväm och vägsäker (passiv säkerhet i stället för aktiv säkerhet) eller stötig skogsråtta.

Går inte att kombinera, anser jag.

Eftersom högra framstolen automatiskt åker fram när man fäller dess ryggstöd så lär det inte vara allt för obekvämt med bilbarnstol och att "ladda" den.

Däremot, om man som jag är lite överdimensionerad, och har förarstolen i bakersta läget vid körning, så får man finna sig i att åka fram ett hack på stolen och räta upp ryggstödet lite för att kunna fälla baksätet. Å andra sidan får man då ett plant lastrumsgolv.

Sen är det lite mysigt med 3 växelspakar 8) och vetskapen om att man har en av världens förnämligaste fördelningslådor :smoke: till förfogande.

Min åsikt(och den är rätt :lol: )

B t w så vet jag inte hur den är att wälta med - men det kanske kommer ett utlåtande. :mrgreen:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Danne » fre okt 09, 2015 9:27

Välta tycker jag att vi båda skippar :poke:

Jag tänkte behålla den stock eftersom jag reda har en skogsbil. Men hur menar du centrera fördelningslådan?

En pickis vore ju fränt men jag behöver baksäte och en fyrdörrars Niva pickis är inte vacker :mrgreen:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

kungen_i_hol
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: sön dec 05, 2010 11:28
Ort: Alingsås

Re: Niva som brukis?

Inlägg av kungen_i_hol » fre okt 09, 2015 12:09

Följer tråden med spänning då jag själv är sjukt sugen på en Niva som DD. :woot:

Har ingen större erfarenhet av dem mer än att jag provkört en för ett par år sedan. då både på vägen och i terrängen. ja vad skall man säga, sjukt charmig bil. tycker nog charmig är rätt ord val. jag log under hela provkörningen ca 30-40min. helt fantastisk bil i skogen (slöa som F-N på vägen ).
När jag och käringa åkte hem sa jag att någon gång skall jag ha en niva.

jag har ca 2mil ToR till jobbet och det skulle jag nog härda ut.

PEACE
Nu: Jeep xj -99 och en TGB11
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.

senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Re: Niva som brukis?

Inlägg av senihol » fre okt 09, 2015 12:23

Som gammal Nivaåkare kan jag av erfarenhet säga:
2 mil ToR till jobbet. Helt OK att pendla med Niva.
12 mil till jobbet, mestadels motorväg. INTE EN CHANS! Kul en dag, jobbigt dag 3 och efter en vecka vill du sälja bilen.

I korthet är Niva som vilken annan -70-talsbil som helst. Den har samma vårdbehov och samma komfort.

Höjer man den med hårdare fjädrar blir den stöttig, men höjer man den enligt HooDoo har man kvar originalets redan dåliga fjädringskomfort.
RR P38 4,6 -99

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Wältmeister » fre okt 09, 2015 12:53

Danne skrev:Välta tycker jag att vi båda skippar :poke:

Jag tänkte behålla den stock eftersom jag reda har en skogsbil.

En pickis vore ju fränt men jag behöver baksäte och en fyrdörrars Niva pickis är inte vacker :mrgreen:
Den största orsaken till vibrationerna hos Niva beror på fördelningslådan, eller rättare sagt linjeringen och förbindelsen mellan huvudväxellådan och fördelningslådan.
Härutöver kan det vara problem med knutkorset eller/och "gummiringen".
Hur centreringen går till beskrivs på http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Delarna finns hos Umeå Offroad eller att få från Danmark(där jag köpt drivaxeldamasker av silikon).

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Niva som brukis?

Inlägg av BorkJonas » fre okt 09, 2015 15:12

Måste vara 10000000000 gånger bättre att köpa en omgång extra hjul till L200n och pendla med den, jämfört med en Niva. Skulle ALDRIG utsätta mig för att ha en Niva som DD.... :?

De få gånger du eventuellt har kört sönder L200n efter en träff så gå och hyr en bil, blir också billigare än att driva runt 2 bilar skulle jag gissa.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar