Niva som brukis?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Danne » fre okt 09, 2015 15:28

Jag har redan fyra bilar i drift plus husbil så att jag inte har en bil är inte grejen, fick bara nån i inpuls att det vore fränt att kuska runt i en Niva :mrgreen:

Skulle vilja ha en liten 4x4 isället för pajeron som jag har nu då den känns omödigt stor och törstig för att bara åka till och från jobbet.

Kika är även lite på Suzuki av olika slag. Eller så blir det en till L200:a för flakets skull :jump:

Anledningen till att jag inte använder min nuvarande L200 som brukis är för att den är nästan alltid isärskruvad mellan träffarna pga uppdateringar och underhåll samt att jag är för lat för att plocka ihop den innan dagen före en träff. Och den kostar ju inget när den står i garaget heller för den delen.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Fisketorp » fre okt 09, 2015 19:46

Inte en Pajero? :D

Äger ju en mk1 och är nöjd med komforten, lite stötig och bullrig då den är uppskruvad samt saknar isolering. Känns som den knappt drar något men inte hunnit mäta än.

Körde en l200 i brandkåren och tyckte inte komforten var bättre än varken Niva elle Pajeron om man inte körde långsamt iallafall :mrgreen:

Märkte stor skillnad i komforten på min 98 resp 04a Niva då till det sämre för 04
Men den hade org hjul vilket jag aldrig skulle ha om jag ville köra mer än till en körning.
Sedan ven drivlinan något fruktansvärt och misstänker det nämnda fördelningslådan ej vart ordentligt linjerad mot växellådan.
98 var riktigt behaglig men körde sällan över 80. Hade även bra däck till den men 10mil tur och retur till bes gjorde en bra trött i huvudet tyvärr.

Delarna var ju sjukligt billiga och bra körglädje men så gillar ju även att åka runt i bubbla.

Nyare och rätt linjerad mm kanske kan vara en hitt?
Bättre ljuddämpning på nyare om jag inte har fel?

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Niva som brukis?

Inlägg av valdas 76 » fre okt 09, 2015 21:17

Har haft Niva som förstabil, körde ca 8000 mil med den.
Årsmodel -81, en ägare (min far), när jag tog över bilen hade den 3800 mil på mätaren...
Det bilen minns jag fortfarande och saknar den.
Uppgraderade den lite med bl a LPG utrustning, 5-växlad låda, 15'' hjul från en Daihatsu Feroza, framsätena från en VW Scirocco, bättre ljudisolering...
Det som saknades var styrservo och något mer pulver i motorn, 1,8 eller 2,0 l hade varit perfekt.
En mycket, mycket stor Nivans fördel jämfört med många andra fyrhjulsdrivna bilar är permanent fyrhjulsdrift. Känns tryggt att köra på vintervägar trots att Niva är väldigt kort bil(axelavstånd 2.20 m).
Pendla 12 mil om dagen med Nivan är lite för långt tycker jag, buller och vibrationer känns ganska påtagligt i kupén. Bilen är konstruerad i mitten av 70-talet så man ska inte förvänta Mercans komfort heller. Har inte kört den nyare (''M'') Nivan men det sägs att dom har förbättrats avsevärt.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Goos
Hemmastadd
Inlägg: 113
Blev medlem: tor sep 06, 2012 13:06
Ort: Götene/Lidköping

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Goos » tor okt 15, 2015 11:58

Danne, är det din sambo som lagt upp det här på blocket?
:wink: :woot:

https://m.blocket.se/gavleborg/fallfard ... 154576.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep Cherokee -93

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Niva som brukis?

Inlägg av Danne » tor okt 15, 2015 18:14

Man skulle kunna tro det men just av den anledningen så berättar jag inte sådana planer för henne innan jag köpt nått, sen brukar hon fatta att det hänt nått efter ett par dagar :mrgreen:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Niva som brukis?

Inlägg av valdas 76 » fre okt 16, 2015 19:07

Goos skrev:Danne, är det din sambo som lagt upp det här på blocket?
:wink: :woot:

https://m.blocket.se/gavleborg/fallfard ... 154576.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hon verkar vara riktigt desperat, den där tjejen :mrgreen:
"...trasig fyrhjulsdrift...", finns nog aldrig hos en Niva :mrgreen: :mrgreen:
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Skriv svar