att inte förstå vitsen med bromsar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av koppartaket » fre dec 11, 2015 22:58

Tänker inte klämma någon genom att nämna några namn, men hur förklarar jag för någon som inte förstår vikten av att ha bra bromsar på terrängbilen?! killen i fråga tror att det är frid och fröjd pga att bilen bromsar ju på alla fyra däck så länge han har fyrhjulsdriften ilagd. Han anser snarare att det är farligt att ha bromsar på bakaxeln på en terrängbil, Då han har bilar som är lite halvrisiga så känns det snarare som han inte orkar bry sig om att det kan hända grejjer och att skulle det stå någon i vägen så får dom skylla sig själva. Jag har försökt ta diskusion med honom ett flertal gånger. vi är ett flertal kamrater som ger honom gliringar så ofta vi får chansen, med resultat i att han bara blir förbannad å står på sig ännu mer... Han har helt sonika klippt och pluggat rören till bakaxeln av en så enkel anledning att cylindarna ibak var skrot, och med rejält överdimensionerade däck förlitar sig på framaxelns skivbromsar. Då han inte riktigt verkar vara typen som har koll på sina grejjer så finns ju alltid risken att han skjuter en slang eller ett bromsrör på det som är kvar av bromsarna... Någon som känner till nåt liknande fall och har tips på vad man gör åt en sådan här herre?
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av pini » lör dec 12, 2015 9:40

Nämn för dom som har träffen att den bilen inte har bromsar på bakhjulen vid insläppet så får han lära sej den tråkiga vägen å bli nekad insläpp på träffen
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av sos » lör dec 12, 2015 11:39

Givetvis monteras bromsar bak på fabriken enbart för att kunna ta extra betalt... :roll:

Har personen i fråga ens körkort? -klarade denne verkligen teori provet?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av JohnE » lör dec 12, 2015 12:12

Om han inte VILL förstå, då kan ni inte få honom att förstå.
Däremot kan ni vägra köra med honom så länge han inte fixar det. Samt stoppa honom på träffar.
Så även om han inte vill förstå nyttan av bakbromsar så förstår han nog snabbt att ingen uppskattar hans "trix".

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av 6300 » lör dec 12, 2015 14:57

Jag vågar inte säga något för jag är liten och klen,men jag hoppas ni förstår vad jag menar :evil:

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av Roger Patrol » lör dec 12, 2015 17:20

Mm man hör allt för ofta folk som är överlyckliga för att dom har permanent fyrhjulsdrift så inte bilprovningen kan testa :cry:
Jag plockar isär mina bromsar flera gånger per år med vetskapen Att med stora hjul krävs det mera av bromsarna
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av cherokeex2 » lör dec 12, 2015 19:47

Jag har permanent 4x4 på min ena jeep så bilprovningen inte kollar dom i bromsprovaren.
Men däremot så känner jag den så pass bra att jag känner direkt ifall det har blivit något fel med bromsarna, dessutom bytte jag allt utom huvudcylindern och abspumpen på den för något år sen.

Såna personer är hopplösa att ha med att göra, enda chansen att få han till att börja lyssna är sekunden efter han har dödat någon med bilen men då är det ju lite försent...
På mitt jobb finns det en likadan fast han vägrar att använda pallbockar när han ska göra något som innebär att hjulen måste av på på lastbilarna/släpen
Eller när han ligger under upphissade flak/halvupphissade hytter så tycker han att stöttor är onödiga...
Jag har helt enkelt slutat bry mig utan kommer istället fråga han om det är skönt med en lastbil/flak/hytt över sig den dagen något händer och sakerna kommer ner med en j***a smäll
Enda nackdelen med den planen är att som skyddsombud så kommer jag få en h******s massa papper att fylla i den dagen....
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av JohnE » lör dec 12, 2015 20:13

cherokeex2 skrev: Enda nackdelen med den planen är att som skyddsombud så kommer jag få en h******s massa papper att fylla i den dagen....
Då har du väl både makt och skyldighet att stoppa arbetet när du ser det. Att inte följa säkerhetsregler bör dessutom ge varning och slutligen uppsägning om det fortsätter, så kör hårt mot hårt du...

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av cherokeex2 » lör dec 12, 2015 21:06

Jo det har jag, jag har bara varit för snäll men nästa år ska jag inte vara snäll längre, ska ge dom ett par minuter på sig att hämta pallbockar eller stötta om inget har hänt så ringer jag ner högsta chefen så får han prata vett med dom.
Det andra problemet är att jag är den yngste på verkstaden och i hans skruvade värld så går det inte att lyssna på mig då, trotts att jag har jobbat där längre än han själv.....

Men nu blev det väldigt offtopic
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av koppartaket » lör dec 12, 2015 21:35

Riktigt skönt att höra att era tankar och funderingar, jag länkade denna tråden till deras förening å jävlar vilket liv det har blivit på dom, åtminstånde tre av dom där verkar tycka att det är okey att ha undermåliga bromsar... Läskgt
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av Mathias T » sön dec 13, 2015 17:55

Vad värre är att man i så fall oftast tagit bort 2 krets funktionen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av koppartaket » sön dec 13, 2015 21:29

Vi hade ju löst allt mellan oss (hans egna ord) och allt vart ju frid å fröjd och jag trodde verkligen han hade börja förstå... men nej, ett par dagar efter våran "dispyt" var jag på Skala 1/10 crawlingträff ca 12 mil hemifrån vem tror ni kommer på besök bara för att forsätta diskussionen hahaha! Han fick sig en rejäl känga utan sin vetskap av väldigt många efteråt.... inte alla som sätter sig i bil och åker nästan 25 mil bara för att häva ur sig massa klåpord :mrgreen:

Nä.. Hoppas att även denna herre lär sig varför det sitter bromsar på bilens alla axlar, och hoppas att ingen av er står ivägen när han lär sig det...
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av Bennybira » mån dec 14, 2015 7:36

Finns idioter i alla läger och grupperingar.
Dessvärre är enda sättet att slippa dem: Gemenskap & Rimliga sunda regler.

Jag förstår att alla kanske inte kan landsvägsbesiktiga sina vassare offroadkärror.
Men bromsar, fungerande handbroms etc etc är inte så svårt att kontrollera på träff :)
Bromssystem kräver inget högre kunnande / vetande för att få dugliga även på en kraftigt modifierad bil.

Och i detta fallet handlar det om en såkallad idiot :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Idiot" onclick="window.open(this.href);return false;

Undvik att omge dig med människor av denna kaliber :) Så får du förhoppningsvis ett längre gladare liv.

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av koppartaket » mån dec 14, 2015 9:47

Hahahhaha ! Ett gott skratt i tillvaron. Tack! Jag kommer följa ditt förslag och hoppas att han inte kör ihjäl någon
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

JOCKE
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: ons mar 29, 2006 22:29
Ort: Åsenhöga - Gnosjö

Re: att inte förstå vitsen med bromsar

Inlägg av JOCKE » mån dec 14, 2015 12:00

Kanske dax att steppa upp kollen vid träffar & inte bara köra "skattad & försäkrad"-kraven, Vi som masar oss till besiktningen har i allafall haft bromsar en gång om året...

MVH/JB
Jocke / Åsenhöga - Gnosjö

The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo

Skriv svar