Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » ons jan 20, 2016 21:41

Fick sista grejerna till krängnings hämmar staget idag :D :D
Bild

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av Frasse i Lammhult » fre jan 22, 2016 10:45

Motorvärmare på en 6.2a... Mycket bra idé :tumbup: Jävligt snyggt bygge förresten :beer: väldigt inspirerande 8)
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » mån jan 25, 2016 18:01

God eftermiddag allesammans!
Då var arbetet med att göra främre delen av ramen redo för att härbärgera
nya motorn färdigt :D
Monterade även tillbaks krängnins hämmaren tillammans med ett "sway bar correction and
disconection kit" en extra led mellan kräng staget och infästningarna på axeln!
glömde tyvärr att ta kort på det monterat! får återkomma i det ämnet.

Montera styrsnäcka & byte nedre lagret i styr konsollen,
samt monterade de sista ram förstärkningarna.

Bild
Bild
Bild

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av olle67 » mån jan 25, 2016 21:12

Trevligt o meka när de så rent o snyggt,de man ju inte bortskämd med.... :tumbup: snygg diffkåpa med.. :D
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » lör feb 20, 2016 19:26

God afton allesammans :beer:

Länge sen sist nu! råkade av misstag fastna i en hall renovering "min egen"
som drog ut lite på tiden :shock: skulle bara höja taket! som något miffo sänkt
i vår fina sekelskiftes hall :evil: DET VAR INTE ALLS MYCKET JOBB :aargh: :aargh:

Men men nu har jag varje fall återgått till de lite mer viktiga sakerna i livet, fått
växellådan och konvertern.
Lådan är en TH700 helt renoverad med sonax lameller, större pump, Corvette servo på 1,2 &
värsting sonax servo på 3.4 . shift kit, convertern är löd och förstärkt.
ska bli väldigt spännade att testa denna låda misstänker att den kommer växla skapligt
hårt, men hellre det än slirr!!!
Bild
Bild
Bild
Bild

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » mån feb 22, 2016 21:17

Då var sanningens minut inne och man skulle testa om diverse saker fick plats där
man tänkt!? och tänka sej det verkar faktiskt som mina små beräkningar och mått
stämde riktigt bra för en gång skull :lol:
Blev en riktigt trevlig dag i K5 garaget!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av olle67 » mån feb 22, 2016 21:44

Fick du köpa skohorn på ikea eller, :mrgreen: passar ju perfekt...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » mån feb 22, 2016 23:15

olle67 skrev:Fick du köpa skohorn på ikea eller, :mrgreen: passar ju perfekt...
Nä Olle behövdes inget skohorn 8) 8) 8) men planerna på att dra ner vänster down pipe
mellan motor och ram kan jag fet glömma :rodnar:
Men har börjat skissa på ett alternativ! bygger ju down pipen i 3 tums rör och det för plats
på utsidan av ram benet utan att behöva kapa i innerskärmen "tror jag" :P håller jag
mej ca 20mm från ram benet så bör det räcka gott för motorns rörelse och sen
drar jag in det under rambenet och sen bakåt för att sen gå över till 3.5 tum som på
höger sidan.
Funderar på att dra avgasrören ända bak den här gången!? har ju släppt det strax bakom
pasagerar dörren tidigare, den lösningen ser ju och låter häftigt men är ju rätt tråkig att
lyssna på i 90-100 km/t och har fått för mej att det blir skillnad om man släpper avgas
ljudet rakt bakåt istället för åt sidan!?

någon som har något att tillägga ang detta!?

Pontuz
Hemmastadd
Inlägg: 166
Blev medlem: ons dec 31, 2014 16:04
Ort: Kba

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av Pontuz » tis feb 23, 2016 11:11

Grymt! :tumbup:
Chevrolet blazer K5 Helcab 1973 4x4
"Vardagsbil" Toyota rav4 2006 4x4

4x4 är bäst!
Bäste blazer 1973 to 1977!!

ewoldern
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor dec 06, 2007 22:02
Ort: visby
Kontakt:

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av ewoldern » tis feb 23, 2016 14:27

Blir för jävla grymt de där :tumbup:
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » tis feb 23, 2016 19:58

Tack för alla positiva komentarer på mitt bygge, är ju grymt sporrande särskilt när det gått lite
trögt ett tag, väntat på grejer jobbat mycket osv...

Här kommer några bilder på fronten som jag hämtade från lack härom dagen, var ju frisk i plåten
men mycket yt rost så jag blästrade den först.
Inser nu att det enda raka är att skruva ner framskärmar och innerskärmarna också
hade ju inte tänkt att lägga så mycket krut i motor utrymmet men men det ena ger det andra
och det tredje puh :poke:
Bild
Bild

Mathias
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor okt 03, 2013 13:01

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av Mathias » ons feb 24, 2016 23:03

Hejsan! Riktigt trevligt bygge, snyggt rakt igenom!!! En fråga bara, hur reggar man en 6.2 med överladdning? Har en Silverado med 6.2 med kompressor som inte uppskattades av bilprovningen :cry:

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » fre feb 26, 2016 20:02

Mathias skrev:Hejsan! Riktigt trevligt bygge, snyggt rakt igenom!!! En fråga bara, hur reggar man en 6.2 med överladdning? Har en Silverado med 6.2 med kompressor som inte uppskattades av bilprovningen :cry:
Hej ja det där med att reg besiktiga med överladdning har ju visat sej vara en tråkig historia
som vart fall inte jag riktigt löst än :aargh:
Tidigare gick det förhållande viss lätt då man får höja effekten 20% & vrid 10% så funkade
det med motor intyg från en 6.5 TD och det var inom gränserna om man jämnförde med
det motor starkaste allternativet som en blazer K5 original levererades med "typ big block bensin"
Men sedan de infört att man inte får utgå från det motor starkaste alternativet
i modell serien utan måste utgå ifrån bilen i frågas original motor så skiter det sej
nu mer att regga 6.2 dieslar med turbo :aargh:

Återstående alternativ är att regga den som 6.2 turbo konverterad men då denna kombination
aldrig funnits "standard" så måste man fixa buller intyg,effekt intyg,mm,mm,mm
effekt intyget i sej är ju i gentligen inte så svårt för det är ju bara att inte ställa på
pumpen något så blir det ju heller inte någon högre effekt :) så kan man ju pilla upp
det när det är reggat och klart :D men betydligt mer jobb och kostnader blir det ju
nummer bara på grund av några små ändringar i en text :zzz:
Jag har tillsvidare löst det med några små behändiga adaptrar som monteras
där turbo agregaten normalt sitter! tar 1.5 timme max så vartannat år får man leva med att
åka sugis några dagar :tumbup:

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » fre feb 26, 2016 20:07

Tillägg!!! det riktigt sjuka med dessa regler är ju att om man har en Chevy Blazer bensinare
med org bigblock. "vilket jag har en" så kan jag utan bekymmer konvertera denna till en
6.5 TD utan något annat än motor intyg från en 6.5 TD!!!! snacka om att uppmuntra
till pappers fusk!!!! :aargh: :aargh: :aargh:

blazerk5larsson82
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
Ort: Karlstad

Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo

Inlägg av blazerk5larsson82 » lör feb 27, 2016 15:24

Monterat intercooler kylarna samt börjat fundera på slang dragning & vart cirkulations
pumparna ska sitta monterade! mycket att fundera på nu :zzz:
Bild
Bild

Dessutom började jag göra en skiss på vänster down pipe :aargh:
skulle nog behöva låna olle`s skohorn!!! här
kommer en bild på förutsättningarna :rodnar:
Bild
Trångt är bara förnamnet...

Skriv svar