Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Fick sista grejerna till krängnings hämmar staget idag
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Motorvärmare på en 6.2a... Mycket bra idé Jävligt snyggt bygge förresten väldigt inspirerande
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
God eftermiddag allesammans!
Då var arbetet med att göra främre delen av ramen redo för att härbärgera
nya motorn färdigt
Monterade även tillbaks krängnins hämmaren tillammans med ett "sway bar correction and
disconection kit" en extra led mellan kräng staget och infästningarna på axeln!
glömde tyvärr att ta kort på det monterat! får återkomma i det ämnet.
Montera styrsnäcka & byte nedre lagret i styr konsollen,
samt monterade de sista ram förstärkningarna.
Då var arbetet med att göra främre delen av ramen redo för att härbärgera
nya motorn färdigt
Monterade även tillbaks krängnins hämmaren tillammans med ett "sway bar correction and
disconection kit" en extra led mellan kräng staget och infästningarna på axeln!
glömde tyvärr att ta kort på det monterat! får återkomma i det ämnet.
Montera styrsnäcka & byte nedre lagret i styr konsollen,
samt monterade de sista ram förstärkningarna.
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Trevligt o meka när de så rent o snyggt,de man ju inte bortskämd med.... snygg diffkåpa med..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
God afton allesammans
Länge sen sist nu! råkade av misstag fastna i en hall renovering "min egen"
som drog ut lite på tiden skulle bara höja taket! som något miffo sänkt
i vår fina sekelskiftes hall DET VAR INTE ALLS MYCKET JOBB
Men men nu har jag varje fall återgått till de lite mer viktiga sakerna i livet, fått
växellådan och konvertern.
Lådan är en TH700 helt renoverad med sonax lameller, större pump, Corvette servo på 1,2 &
värsting sonax servo på 3.4 . shift kit, convertern är löd och förstärkt.
ska bli väldigt spännade att testa denna låda misstänker att den kommer växla skapligt
hårt, men hellre det än slirr!!!
Länge sen sist nu! råkade av misstag fastna i en hall renovering "min egen"
som drog ut lite på tiden skulle bara höja taket! som något miffo sänkt
i vår fina sekelskiftes hall DET VAR INTE ALLS MYCKET JOBB
Men men nu har jag varje fall återgått till de lite mer viktiga sakerna i livet, fått
växellådan och konvertern.
Lådan är en TH700 helt renoverad med sonax lameller, större pump, Corvette servo på 1,2 &
värsting sonax servo på 3.4 . shift kit, convertern är löd och förstärkt.
ska bli väldigt spännade att testa denna låda misstänker att den kommer växla skapligt
hårt, men hellre det än slirr!!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Då var sanningens minut inne och man skulle testa om diverse saker fick plats där
man tänkt!? och tänka sej det verkar faktiskt som mina små beräkningar och mått
stämde riktigt bra för en gång skull
Blev en riktigt trevlig dag i K5 garaget!
man tänkt!? och tänka sej det verkar faktiskt som mina små beräkningar och mått
stämde riktigt bra för en gång skull
Blev en riktigt trevlig dag i K5 garaget!
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Fick du köpa skohorn på ikea eller, passar ju perfekt...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Nä Olle behövdes inget skohorn men planerna på att dra ner vänster down pipeolle67 skrev:Fick du köpa skohorn på ikea eller, passar ju perfekt...
mellan motor och ram kan jag fet glömma
Men har börjat skissa på ett alternativ! bygger ju down pipen i 3 tums rör och det för plats
på utsidan av ram benet utan att behöva kapa i innerskärmen "tror jag" håller jag
mej ca 20mm från ram benet så bör det räcka gott för motorns rörelse och sen
drar jag in det under rambenet och sen bakåt för att sen gå över till 3.5 tum som på
höger sidan.
Funderar på att dra avgasrören ända bak den här gången!? har ju släppt det strax bakom
pasagerar dörren tidigare, den lösningen ser ju och låter häftigt men är ju rätt tråkig att
lyssna på i 90-100 km/t och har fått för mej att det blir skillnad om man släpper avgas
ljudet rakt bakåt istället för åt sidan!?
någon som har något att tillägga ang detta!?
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Grymt!
Chevrolet blazer K5 Helcab 1973 4x4
"Vardagsbil" Toyota rav4 2006 4x4
4x4 är bäst!
Bäste blazer 1973 to 1977!!
"Vardagsbil" Toyota rav4 2006 4x4
4x4 är bäst!
Bäste blazer 1973 to 1977!!
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Blir för jävla grymt de där
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Tack för alla positiva komentarer på mitt bygge, är ju grymt sporrande särskilt när det gått lite
trögt ett tag, väntat på grejer jobbat mycket osv...
Här kommer några bilder på fronten som jag hämtade från lack härom dagen, var ju frisk i plåten
men mycket yt rost så jag blästrade den först.
Inser nu att det enda raka är att skruva ner framskärmar och innerskärmarna också
hade ju inte tänkt att lägga så mycket krut i motor utrymmet men men det ena ger det andra
och det tredje puh
trögt ett tag, väntat på grejer jobbat mycket osv...
Här kommer några bilder på fronten som jag hämtade från lack härom dagen, var ju frisk i plåten
men mycket yt rost så jag blästrade den först.
Inser nu att det enda raka är att skruva ner framskärmar och innerskärmarna också
hade ju inte tänkt att lägga så mycket krut i motor utrymmet men men det ena ger det andra
och det tredje puh
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Hejsan! Riktigt trevligt bygge, snyggt rakt igenom!!! En fråga bara, hur reggar man en 6.2 med överladdning? Har en Silverado med 6.2 med kompressor som inte uppskattades av bilprovningen
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Hej ja det där med att reg besiktiga med överladdning har ju visat sej vara en tråkig historiaMathias skrev:Hejsan! Riktigt trevligt bygge, snyggt rakt igenom!!! En fråga bara, hur reggar man en 6.2 med överladdning? Har en Silverado med 6.2 med kompressor som inte uppskattades av bilprovningen
som vart fall inte jag riktigt löst än
Tidigare gick det förhållande viss lätt då man får höja effekten 20% & vrid 10% så funkade
det med motor intyg från en 6.5 TD och det var inom gränserna om man jämnförde med
det motor starkaste allternativet som en blazer K5 original levererades med "typ big block bensin"
Men sedan de infört att man inte får utgå från det motor starkaste alternativet
i modell serien utan måste utgå ifrån bilen i frågas original motor så skiter det sej
nu mer att regga 6.2 dieslar med turbo
Återstående alternativ är att regga den som 6.2 turbo konverterad men då denna kombination
aldrig funnits "standard" så måste man fixa buller intyg,effekt intyg,mm,mm,mm
effekt intyget i sej är ju i gentligen inte så svårt för det är ju bara att inte ställa på
pumpen något så blir det ju heller inte någon högre effekt så kan man ju pilla upp
det när det är reggat och klart men betydligt mer jobb och kostnader blir det ju
nummer bara på grund av några små ändringar i en text
Jag har tillsvidare löst det med några små behändiga adaptrar som monteras
där turbo agregaten normalt sitter! tar 1.5 timme max så vartannat år får man leva med att
åka sugis några dagar
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Tillägg!!! det riktigt sjuka med dessa regler är ju att om man har en Chevy Blazer bensinare
med org bigblock. "vilket jag har en" så kan jag utan bekymmer konvertera denna till en
6.5 TD utan något annat än motor intyg från en 6.5 TD!!!! snacka om att uppmuntra
till pappers fusk!!!!
med org bigblock. "vilket jag har en" så kan jag utan bekymmer konvertera denna till en
6.5 TD utan något annat än motor intyg från en 6.5 TD!!!! snacka om att uppmuntra
till pappers fusk!!!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Monterat intercooler kylarna samt börjat fundera på slang dragning & vart cirkulations
pumparna ska sitta monterade! mycket att fundera på nu
Dessutom började jag göra en skiss på vänster down pipe
skulle nog behöva låna olle`s skohorn!!! här
kommer en bild på förutsättningarna
Trångt är bara förnamnet...
pumparna ska sitta monterade! mycket att fundera på nu
Dessutom började jag göra en skiss på vänster down pipe
skulle nog behöva låna olle`s skohorn!!! här
kommer en bild på förutsättningarna
Trångt är bara förnamnet...