Fiat Panda som arbetsbil.

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Skogsola
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 24, 2015 14:43

Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Skogsola » fre dec 25, 2015 17:45

Hej alla! Ny här och har klarat mig utan 4wd bil i flera år men nu vill jag ha en Panda. Finns tvåsitsiga, lastbilsreggade med lastgaller och ett litet lastutrymme. Funkar det eller blir de löjligt små? Antar att det blir som en Niva invändigt men förhoppningsvis driftsäkrare. För min del blir det att köra med en lätt släpvagn konstant mer eller mindre om allt ska med.

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av 6300 » fre dec 25, 2015 20:37

En lite lustig fråga kanske,men vad jobbar du med ??

Skogsola
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 24, 2015 14:43

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Skogsola » lör dec 26, 2015 9:49

Det har givetvis viss betydelse. :) Det handlar om skogsbruk och viss djuruppfödning. Det har inte funnits någon "lagom" 4wd sedan Subaru pickupen gick i graven. Vet att det finns manligare 4wd truckar men det känns inte så aktuellt. Undrar om den lilla Pandan funkar eller om den försvinner i traktorspåren. Den marknadsförs som "citybil". :shock:

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av 6300 » lör dec 26, 2015 14:55

det finns bättre än Panda,typ Vitara om du ska ha något litet eller Jimny,eller Japan pickis

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av hakan13 » lör dec 26, 2015 17:31

hej!
var i landet bor du?? om du kan tänka dej beg. och inte har 30 mil till nån som säljer delar...
så kanske en sån här??
http://www.blocket.se/stockholm/SsangYo ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
visserligen fula som stryk... ;-) (tycker iallafall jag!!) men annars så...

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av hakan13 » lör dec 26, 2015 18:34

såg just på skitsnackartråden att det finns dom som INTE gillar dom... ;-)

Skogsola
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 24, 2015 14:43

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Skogsola » lör dec 26, 2015 21:24

Dubbelt så stor som Pandan och lika litet lastutrymme. Dubbelhytt är apfult och 19000 mil känns sådär. Men annars så... :)

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Portland » lör dec 26, 2015 21:36

Vill du ha en Panda så satsa på det, nyköp då eller?

Subaru XV är ju lite större, liksom Suzukis modeller förutom Jimny... Swift är väl inte direkt i samma kategori.

En pickis är ju annars en av de lite mer vanliga lösningarna men du kanske vill ha bättre stöldskydd eller nåt...?

Skogsola
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 24, 2015 14:43

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Skogsola » lör dec 26, 2015 21:54

Inte så stort utbud av pickisar längre. Har en Fiat Strada -02 som arbetshäst. Hög och med bra vikt på framhjulen så kämpar den rätt bra i sörjan utan bakhjulsdrift.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av niva_mats » tor dec 31, 2015 20:35

Om du kollar på niva då.
Det har kommit några andra varianter nu.
Limousin, crewcab och en pickis.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av hakan13 » fre jan 01, 2016 9:54

http://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_P ... 5.htm?sa=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Skogsola
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 24, 2015 14:43

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Skogsola » fre jan 01, 2016 11:21

Är sugen på Niva! Men mina ryska vänner skriker högt när jag nämner saken. Det finns orsaker till att man lämnar Ryssland. Även om inte Nivan är den största.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av niva_mats » fre jan 01, 2016 18:35

Skogsola skrev:Är sugen på Niva! Men mina ryska vänner skriker högt när jag nämner saken. Det finns orsaker till att man lämnar Ryssland. Även om inte Nivan är den största.

Precis som att du blir utskrattad när du tycker att Dodge är en fin bil i staterna.

Faktum är att nivan absolut inte är helt värdelös, men den kräver en del kärlek och en viss arbetsinsats av ägaren.
Det handlar oftast om att efterdra en hel del skruvar och muttrar och ha dit gänglåsning.

Mångt och mycket i nivan är juh trots allt enligt fiats tänkande.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skogsola
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor dec 24, 2015 14:43

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Skogsola » fre jan 01, 2016 21:45

Nivan har absolut sin tjusning som hobbybil att lägga tid och kärlek på. Men ursprunget till frågan var ju att ha en arbetsdräng som gör det han ska bara han får soppa och lite olja ibland.
Nu blev det lite antiklimax eftersom den aningen större, lastbilsreggade Pandan har stoppats för något strul med avgasgodkännande.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Fiat Panda som arbetsbil.

Inlägg av Fisketorp » fre jan 01, 2016 23:09

Skogsola skrev:Nivan har absolut sin tjusning som hobbybil att lägga tid och kärlek på. Men ursprunget till frågan var ju att ha en arbetsdräng som gör det han ska bara han får soppa och lite olja ibland.
Nu blev det lite antiklimax eftersom den aningen större, lastbilsreggade Pandan har stoppats för något strul med avgasgodkännande.

Nu var det ju några år sedan jag ägde Niva och det var ju äldre modell.
MEN är det inte just det en Niva är känd för..
Att starta i alla väder, ta dig dit man behöver och även om den behöver kärlek så är det mer sällan den havererar så den inte kan utföra den uppgiften.

Var vad jag vill minnas sas om (PÅ lada niva forum) Niva iallafall när jag skaffade min.
Gällde ju äldre modeller då. Ny kanske är sämre?

Skriv svar