Landrover vs Toyota flex...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Landrover vs Toyota flex...
Jag kör toyota LC (KZJ73), vid sidan av vägen. Jag trivs mycket bra med det, men jag är imponerad av RR Classic och Disos 1:ans flex. Upphängningen bak skiljer ju radikalt mellan LC och t ex RR, så där är det inte svårt att se varför RR:s flex är bättre.
Jag har svårare att förstå varför RR flexar så mycket bättre fram, då konstruktionen på skiftnycklarna fram verkar vara i stort sett identiska.
Någon som vet vad det är som gör skillnaden?
/Peder
Jag har svårare att förstå varför RR flexar så mycket bättre fram, då konstruktionen på skiftnycklarna fram verkar vara i stort sett identiska.
Någon som vet vad det är som gör skillnaden?
/Peder
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Re: Landrover vs Toyota flex...
Mathias T skrev:Bussningarna
Tack, för feedback. Ja, det kan väl inte vara så mycket annat antar jag.
Är det bussningarna fram eller bak på skiftnyckeln, eller både och?
Jag gissar att det i första hand är bak?
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Landrover vs Toyota flex...
Det är bussningarna på axeln som påverkar flexet till 80-90%.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Landrover vs Toyota flex...
Längden på nycklarna spelar en viss roll oxå samt även bredden mellan infästningarna i ramen. Eller i princip förhållandet mellan dessa mått avgör vilken gradskillnad som måste till för att axeln skall kunna vrida six x antal grader i förhållande till ramen och där kommer bussningarna in. Hur mycket de tillåter axeln att vrida sig i förhållande till nyckeln.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Landrover vs Toyota flex...
Tack för ytterligare input! Jo, jag har tidigare fått klart för mig att bredden mellan nycklarna har betydelse (logiskt), men jag har utgått från att bredden bör vara ungefär densamma på de båda bilarna.
Efter er input har jag googlat på RR-ramens bredd och såvitt jag kan se så är bredden inte mer än 63,5 cm (insida). Kan det verkligen stämma? på min LC är motsvarande bredd 92 cm (!).
Visserligen sitter RR-fästena på utsidan, medan LC-fästena sitter under ramen. Men det är ju en rejäl skillnad. Då kanske man inte kan räkna med någon direkt förbättring av flexet om man skulle byta ut LC-nycklarna mot RR-nycklar (bussnings-skillnader till trots)...
Efter er input har jag googlat på RR-ramens bredd och såvitt jag kan se så är bredden inte mer än 63,5 cm (insida). Kan det verkligen stämma? på min LC är motsvarande bredd 92 cm (!).
Visserligen sitter RR-fästena på utsidan, medan LC-fästena sitter under ramen. Men det är ju en rejäl skillnad. Då kanske man inte kan räkna med någon direkt förbättring av flexet om man skulle byta ut LC-nycklarna mot RR-nycklar (bussnings-skillnader till trots)...
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Landrover vs Toyota flex...
Nästa steg är att frigöra en bussning under skogskörning. Det ger möjlighet till mer flex.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Landrover vs Toyota flex...
Hur menar du då?no1_martin skrev:Nästa steg är att frigöra en bussning under skogskörning. Det ger möjlighet till mer flex.
Plocka ur en av skruvarna i endera skiftnyckelns främre infästning?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Landrover vs Toyota flex...
Ja. Inte landroverägare själv men vill minnas att jag sett att de kör med en disconect liknande de som används för krängningshämmare.
Mao ena nyckeln får ta hand om den vridande kraften i framaxeln medans den andra fungerar endast som en enkel länkarm.
Mao ena nyckeln får ta hand om den vridande kraften i framaxeln medans den andra fungerar endast som en enkel länkarm.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Landrover vs Toyota flex...
Blir nog lite problematiskt om man, som jag och många med mig, har parallellstagsskydden förankrade i just de 4 skruvförbanden.
Att köra Defender i skogen utan detta skydd gör man bara en gång.
Däremot har jag på mina Deffar direkt avlägsnat båda krängningshämmarna för bättre flex.
Liiiite lägre fart i cirkulationsplatserna så går det bra även vid DD.
(men jag är ju van att åka 2CV )
Att köra Defender i skogen utan detta skydd gör man bara en gång.
Däremot har jag på mina Deffar direkt avlägsnat båda krängningshämmarna för bättre flex.
Liiiite lägre fart i cirkulationsplatserna så går det bra även vid DD.
(men jag är ju van att åka 2CV )
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.