Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck?
Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till -0,2 bar och vid tomgång ca -1,4 bar, är det för lite?
Vad är det för undertryck på b30?
//Marcus
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till -0,2 bar och vid tomgång ca -1,4 bar, är det för lite?
Vad är det för undertryck på b30?
//Marcus
Senast redigerad av Marcus A den ons jan 06, 2016 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Tja. Jag har ingen koll på undertrycket trots att jag är en riktig tgb-nörd.. men det går ju att justera lite på spelet i mekanismen inne i vacuumklockan, eller byta till mjukare returfjäder i klockorna?Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?
Vad är det för undertryck på b30?
//Marcus
Personligen tycker jag returfjädrarna är helt galet hårda i orginalutförandet, men det är säkert uträknat
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Vad använder du för styrning/ventiler till diffarna?
TGB 13
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Är det absoluttryck du mäter eller???Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?
Vad är det för undertryck på b30?
//Marcus
I så fall är 1,4 bar övertryck.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
-1.4bar !? jadu har du det så är det gott och väl. jag kör med undertrycket som blir i insuget på en 350 v8 och det funkar klockrent. tror jag mätte upp -0.6 max.
Sedan dessa badboys till styrning haha
http://www.aliexpress.com/item/TAC2-31V ... 14941.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan dessa badboys till styrning haha
http://www.aliexpress.com/item/TAC2-31V ... 14941.html" onclick="window.open(this.href);return false;
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Manuella ventiler för vakuum.macke skrev:Vad använder du för styrning/ventiler till diffarna?
Vad hade du för tankar om dom?
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Har inte rört dom, men får ta och släppa lite på trycket så kanske det går bättre.svana skrev:Tja. Jag har ingen koll på undertrycket trots att jag är en riktig tgb-nörd.. men det går ju att justera lite på spelet i mekanismen inne i vacuumklockan, eller byta till mjukare returfjäder i klockorna?Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?
Vad är det för undertryck på b30?
//Marcus
Personligen tycker jag returfjädrarna är helt galet hårda i orginalutförandet, men det är säkert uträknat
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Referenstalen på mättaren är 0 bar vid 1atm och vad då enligt mätaren -1 bar är vet jag inte men det är så långt den sträcker sej, typ... Det var ett tag sedan jag plugga fysik Undertryck är det iafGrottulf skrev:Är det absoluttryck du mäter eller???Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?
Vad är det för undertryck på b30?
//Marcus
I så fall är 1,4 bar övertryck.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Edit (5min senare)
Förstod inte riktigt frågan förens nu... Felskrivning av mej tomgångstrycket ska vara -0,14bar
Senast redigerad av Marcus A den ons jan 06, 2016 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Ja som sagt så ska det var -0,14 bar och inte -1,4 bar Men några -0,6 kommer jag absolut inte ner till...exid skrev:-1.4bar !? jadu har du det så är det gott och väl. jag kör med undertrycket som blir i insuget på en 350 v8 och det funkar klockrent. tror jag mätte upp -0.6 max.
Sedan dessa badboys till styrning haha
http://www.aliexpress.com/item/TAC2-31V ... 14941.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Har du någon akumelatortank med backventil? Annars blir nog vakumet för ostabilt. Jag svetsade ihop en egen med ett rostfritt rör. och sånna här backventiler
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 50370.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 50370.html" onclick="window.open(this.href);return false;
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Känns som att -0.14 är alldeles för lite. Många sugmotorer med kamaxel avsedd för att lämna lite moment presterar iaf -0.4 bar eller mer. Och vid motorbroms med lite förhöjr vavtal stiger detta undertryck ännu mer. Frågan är hur din vakumpump mår eller om du har en läcka någon stans. Om pumpen har ett lågt deplacement behöver inte läckan vara stor för att undertycket skall sjunka.
Används inte denna vacumpump till bromsbostern i orginalbilen? Isf borde den ge ett undertyck motsvarande det från en sugmotor.
Senare volvodieslar har en elektrisk vakumpump som styrs av en tryckgivare. Kanske kan vara något?
Används inte denna vacumpump till bromsbostern i orginalbilen? Isf borde den ge ett undertyck motsvarande det från en sugmotor.
Senare volvodieslar har en elektrisk vakumpump som styrs av en tryckgivare. Kanske kan vara något?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Aha, då förstår jag [emoji106]Marcus A skrev:Referenstalen på mättaren är 0 bar vid 1atm och vad då enligt mätaren -1 bar är vet jag inte men det är så långt den sträcker sej, typ... Det var ett tag sedan jag plugga fysik Undertryck är det iafGrottulf skrev:Är det absoluttryck du mäter eller???Marcus A skrev:Mina portaler vill inte riktigt låsa sej som jag vill...
Har en om617 med vakuumpump som alstrar vakuum till styrningen för låsningen av diffarna.
Varvar jag lite så kommer jag ner till 0,2 bar och vid tomgång ca 1,4 bar, är det för lite?
Vad är det för undertryck på b30?
//Marcus
I så fall är 1,4 bar övertryck.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Edit (5min senare)
Förstod inte riktigt frågan förens nu... Felskrivning av mej tomgångstrycket ska vara -0,14bar
-1,4 bar hade oxå varit lite skumt då det är under absolut vacuum [emoji6]
Utan att veta säkert så gissar jag att -0,14 är för lite.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Re: Difflåsning fungerar ej, Vad ska det vara för undertryck
Idag har jag bytt alla slangar och tejpat om alla gängor så nu ligger trycket på -0,4 vid låg tomgång. Så fort jag ökar tomgången så sjunker det direkt till -0,6 till 0,7.
Nu funkar difflåsningen mycket bättre
Tack //Marcus
Nu funkar difflåsningen mycket bättre
Tack //Marcus