Cheap Truck Challange... go Nippon

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Tofftin » sön feb 07, 2016 14:29

Sdkfz251 skrev:Fått hem min Suka nu, startade upp det lilla livet och tog ett ärevarv runt kvarteret ner till kompisen som påbörjat höjning 4.5" på sin XJ.
Bild
Måttat upp "Pre Lift" mått. 740 mm upp till skärmbreddare kant... ska bli intressant hur mycket schakel lyft och 255/70-16 gör på detta måttet.
Bild

Börjar bli jävligt rörigt i mitt garage... fast mina honnörsord är 5S LEAN... nåväl får göra ett 5S race snart. :lol:
Bild
Jag gillar budget bygge, kul att du har fått rull på den. Såg att du ska köra lite på träffar här i Skåne :D jag köper bil imorgon och hade också tänkt köra lite på träffar. Nybörjare som jag är så kan jag kanske hänga på dig någon gång :D
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av olle67 » sön feb 07, 2016 16:18

Sdkfz...e en trevlig figur..han lär dig gärna allt han kan om du har 5 min över.. :mrgreen:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Sdkfz251 » sön feb 07, 2016 17:22

Tackar olle :lol: . Visst får du hänga med Tofftin, det är bara att posta här över forumet. Första träffen blir den 2/4 i Hästveda. Vi är ca 4-6 bilar från Båstadstrakten + 2-3 från Jonstorp.

Idag "slängde" jag på höjningschaklar fram, bussningarna var inte i topklass men duger tillsvidare. Dock var dom bak helt slut så det blir att beställa.
Lite Basic verktyg för jobbet... + pulversläckare då jag ska värma av tjuriga fästen.
Bild

Båda på plats... Tog ca 45 minuter :tumbup: ... och bildjävlen är såklart på sné igen :aargh:
Bild

Höjde bilen från 745 mm till 785 på ena sidan och 810 på andra. Det blir mer när mina 255:or är på plats, men då får jag kapa ner kofångaren rätt bra för annars tar dom i vid flex.
Bild

Ska såsa ut på nätet nu för att beställa bussningar till bakfjädrarna... blir oljefilter och luftfilter också... Jag har funderat lite runt budgeten. Jag tycker nog att transporten inte ska räknas in i budgeten.... sålunda har jag spänderat 6000+1000+1200=8200:-, då har jag 1800:- riksdaler över till slitdelar och annat... men fler moddar blir det nog inte med budget på 10.000:-
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Tofftin » sön feb 07, 2016 17:27

olle67 skrev:Sdkfz...e en trevlig figur..han lär dig gärna allt han kan om du har 5 min över.. :mrgreen:
Hehe jag har flera 5min över om det bara är det :D
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Tofftin » sön feb 07, 2016 17:31

Jaså från jonstorp? :D det är ju grannbyn. Bilen jag hämtar imorgon är inte besiktigad sen 2009 så det kan behövas lite tid att svetsa ram och dyligt innan bes så det är bra att jag har lite tid på mig att dona. Enklast blir nog att slösa några hundra på att besikta direkt och få en lista på vad som ska göras.
07:00 imorgon bär det av till Svedala för inköp av en gammal patrol :jump:
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Sdkfz251 » sön feb 07, 2016 17:52

I vårt "gäng"... Båstad/Jonstorp/Munka-Ljungby är det 4 Cherokee XJ (höjda), 1 Grand Cherokee ZJ, 1 Wrangler YJ och 2 Suzuki... + någon Suzuki till om de är sugna på att hänga med... + din kärra också då :tumbup: ... och jag har mer än 5 minuter till övers & Patrol är ALLTID välkommen :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Tofftin » sön feb 07, 2016 19:17

Sdkfz251 skrev:I vårt "gäng"... Båstad/Jonstorp/Munka-Ljungby är det 4 Cherokee XJ (höjda), 1 Grand Cherokee ZJ, 1 Wrangler YJ och 2 Suzuki... + någon Suzuki till om de är sugna på att hänga med... + din kärra också då :tumbup: ... och jag har mer än 5 minuter till övers & Patrol är ALLTID välkommen :tumbup:
Det kan nog stämma att jag har sett en höjd jeep på macken i Höganäs, typ svart tror jag.
Ja vi får hålla tummarna att jag kommer hela vägen hem imorgon utan att få stopp eller bli stoppad.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Lars 9k » sön feb 07, 2016 19:23

Sdkfz251 skrev:Tackar olle :lol: . Visst får du hänga med Tofftin, det är bara att posta här över forumet. Första träffen blir den 2/4 i Hästveda. Vi är ca 4-6 bilar från Båstadstrakten + 2-3 från Jonstorp.

Idag "slängde" jag på höjningschaklar fram, bussningarna var inte i topklass men duger tillsvidare. Dock var dom bak helt slut så det blir att beställa.
Lite Basic verktyg för jobbet... + pulversläckare då jag ska värma av tjuriga fästen.
Bild

Båda på plats... Tog ca 45 minuter :tumbup: ... och bildjävlen är såklart på sné igen :aargh:
Bild

Höjde bilen från 745 mm till 785 på ena sidan och 810 på andra. Det blir mer när mina 255:or är på plats, men då får jag kapa ner kofångaren rätt bra för annars tar dom i vid flex.
Bild

Ska såsa ut på nätet nu för att beställa bussningar till bakfjädrarna... blir oljefilter och luftfilter också... Jag har funderat lite runt budgeten. Jag tycker nog att transporten inte ska räknas in i budgeten.... sålunda har jag spänderat 6000+1000+1200=8200:-, då har jag 1800:- riksdaler över till slitdelar och annat... men fler moddar blir det nog inte med budget på 10.000:-
Blir nog kanon det här.
Om du låg så på gränsen så skulle du ju ha passat på att prutat lite på däcken!
Det fanns nog en marginal på 200, som kunde gått till bussningar. :P

Glöm sen inte bort ditt huvudprojekt, jag ser fram emot vad som skall hända med Jeepen.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av klirre » sön feb 07, 2016 20:29

Tja börjar arta sig. Du kommer få fimpa av kofågarn helt fram, för det sittet rör som sticker ut på både sidor om ramen som måste bort. Jag TROR även att du måste ha begränsat inflex för att det inte ska ta i hjulhusen. Kommer bli bra dett.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Sdkfz251 » mån feb 08, 2016 17:56

@Tofftin, jo det är en av "Jonstorparna" som kör en svart XJ, sedan är det en blå också (tror jag).

@Lars... nej prut var det inte tal om, jag var så glad att jag fick tag i såpass aggresiva däck som dina... jag är evigt tacksam :woot: Bussningar blir det ändå... och det här med budget på 10 gäller bara fram till hösten... därefter blir det nog SOA och lite annat. Sedan blir det såklart jobb med min Wrangler... det är den som är "drottningen" i stallet, SJ413 var bara en back-up 4x4 för jag hinner inte med att få fixat till YJ före den 2/4.

@Klirre... Jo det blir att stympa kofångaren rejält, och även de utstickande rören bakom kofångaren.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Tofftin » mån feb 08, 2016 18:48

Jag vet en Suzuki som bara står och dräller sen många år tillbaka, ser ut som en sån du har. Kanske finns reservdelar som är bra att ha på den.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 09, 2016 17:48

Hör av dig i ärendet... jag är nog sugen på hela bilen i så fall :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Sdkfz251 » ons feb 17, 2016 14:28

Ligger hemma i värdens jävla förkylning, helt slut i kroppen och snorig som fan. Finns inget att göra, ingen ork till något... alla PS-spel och PC-spel tråkiga, porrsurfning tråkigt, TV program tråkiga... Gick dock ut på nätet och beställde slitdelar som kommer att behövas till att få den gatlegal samt gå lite bättre. Så nu är kassan tom... Det som saknas är ren plåt vilket jag kan leta upp i skrothobban uppe på smedjan (på jobbet). Där finns även alla maskiner som behövs för att vika och falsa om så behövs, det kostar gratis men behöver ett utförselbevis som utfärdas av min NYE chef som också är motortokig :tumbup: Han har mycket roligt åt mina jeepar då han är mer för fin lack och låga bilar.

Här är "prislistan" vad det har kostat och de få ören jag har kvar.... Nu återstår bara montering och besiktning... Deadline 2 april 2016 --> Hästveda/Sågbacken :tumbup:

Bil: 6000:-
Däck: 1000:-
Ruta & dörr: 1200:-
Kamrem, stötdämpare bak och bromsklotsar: 1100:-
Div filter och soppaslangar: 200:-

Summa: 9500:-. De sista 500:- ska bekosta kränga de däcken på fälg så de är tingade... Sålunda NOLL kronor kvar. Allt som händer nu får lappas eller hittas till en kostnad av gratis :woot: Bussningarna bak får sitta i så länge, de håller nog ett tag även om de är på väg att separera :wink: .
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Sdkfz251 » fre feb 19, 2016 16:07

Var och hämtade en annan uppsättning däck än de jag köpte av Lars här på forumet (BFG KM2). Hade mina "sunkiga" Galaxie MT. Gjorde en liten rövare och satte dom på Suzukins spokefälgar.... fick lägga slang i men det blev rätt ok tror jag. Därmed ändrade sig budgeten lite. Istället för 1000:- till däck så blev det 500:- för att kränga däcken hos en jobbarkompis. Sålunda köpte jag mig själv 500:- :tumbup: Dessutom är dessa bara 235/70-15 så jag behöver inte skära så mycket i kofångare fram :)
Men jag kan fortfarande ha nytta av mina BFG, de platsar fint på min Grand Vitara... Men den är inte med i Cheap Truck Challange :poke:
Bild
Bild
Bild
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Cheap Truck Challange... go Nippon

Inlägg av Tofftin » sön feb 21, 2016 11:43

Ska du köra den 5e mars eller du väntar till april? Jag ska besiktiga bilen nästa vecka och om allt går som jag vill så ska jag nog köra den 5e.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Skriv svar