Det här med kamremsbyte
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Det här med kamremsbyte
Alla vet vi att kamremmar ska bytas vid vissa intervall och i de flesta fall är det en ganska dyr övning (om man inte gör det själv). Många gånger överstiger kostnaden för bytet hela eller stora delar av bilens värde, speciellt vid lite äldre bilar.
Sen finns det motorer som blir helskrot vid kamremsbrott medans andra bara stannar. Har googlat efter en bra lista men inte hittat något, nån som har en sammanställning (tänker inte bara fyrkrafs nu utan rent allmänt. Bra att veta vid köp av extrabil, till ungarna etc
Ös på, vi kanske ska göra en lista?
Sen finns det motorer som blir helskrot vid kamremsbrott medans andra bara stannar. Har googlat efter en bra lista men inte hittat något, nån som har en sammanställning (tänker inte bara fyrkrafs nu utan rent allmänt. Bra att veta vid köp av extrabil, till ungarna etc
Ös på, vi kanske ska göra en lista?
Senast redigerad av peterand den lör jan 23, 2016 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Det här med kamremsbyte
Bra tråd
har berlingo nu som jag inte tänker byta rem på
har berlingo nu som jag inte tänker byta rem på
Re: Det här med kamremsbyte
Finns nog skillnad mellan bensin- och dieselmotorer.
Finns väldigt få dieslar som klarar brusten kamrem utan att ventiler blir krökta och styrningar förstörda. En av dessa kan vara Ford 2.5 D/TD som satt i alla äldre Transiter, där stötstånger tar stryk istället
Edit: kom på att Vaz/Lada motorer med kamrem hade speciellt utformade kolvar och det fanns inte en chans att ventiler blir träffade av kolvar vid kamremsbrott..
En tråd om Volvo här med http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=30219" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns väldigt få dieslar som klarar brusten kamrem utan att ventiler blir krökta och styrningar förstörda. En av dessa kan vara Ford 2.5 D/TD som satt i alla äldre Transiter, där stötstånger tar stryk istället
Edit: kom på att Vaz/Lada motorer med kamrem hade speciellt utformade kolvar och det fanns inte en chans att ventiler blir träffade av kolvar vid kamremsbrott..
En tråd om Volvo här med http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=30219" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av valdas 76 den lör jan 23, 2016 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Det här med kamremsbyte
Har bytt kamrem på några bilar.
Samurai i särklass lättast.
Citroen GS, som har dubbla kamremmar, nog jobbigaste motorn.
Samurai i särklass lättast.
Citroen GS, som har dubbla kamremmar, nog jobbigaste motorn.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Det här med kamremsbyte
Enligt uppgifter jag fått så ska Land Rovers 300tdi klara sig rätt bra vid kamremsbrott, har man otur så kan nån ventil å stötstång bli sned men annars inga skador. Ventiler å stötstänger kostar ju bara 15kr/ventil å typ det dubbla för stötstång eller nåt sånt
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Det här med kamremsbyte
vw Jetta 20 minuter..mkt lätt..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Det här med kamremsbyte
Du kan räkna med att princip alla bilar har ventiler som tar i kolv om de kommer i otakt (kamremsbrott).
Det beror givetvis på att mordärna motorer (från 80-talet och framåt) har rellativt högt komp och därmed små förbränningsrum. Det gör att det inte finns frigång för öppen ventil och kolv i ÖD.
Våra 4x4 brukar ha gott om plats runt remmar då motorn oftast är längsmonterad. När det är tvärställt är det oftast trängre, och kanske till och med motorfästen som måste lossas.
Byt i tid!
Det beror givetvis på att mordärna motorer (från 80-talet och framåt) har rellativt högt komp och därmed små förbränningsrum. Det gör att det inte finns frigång för öppen ventil och kolv i ÖD.
Våra 4x4 brukar ha gott om plats runt remmar då motorn oftast är längsmonterad. När det är tvärställt är det oftast trängre, och kanske till och med motorfästen som måste lossas.
Byt i tid!
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Det här med kamremsbyte
köpte en RR med 200tdi i somras... hade gått i minst 13 år med samma rem!! men troligen inte jättemånga mil... nån påstod att Peugeots dieselmotorer "bara" slår av vipparmarna... men inga motorer kan väl må bra av att vipparmar eller stötstänger går sönder!!
bästa bilen jag bytt kamrem på var chefens Ranger... (samma som Mazda B2500)
där går remmen från insprutningspumpen till kammen... skitenkelt!!
annars är det väl äldre bensinmotorer med bara 2 vent./cyl. som kan klara sig...enda motorn jag är 100 på är Volvos B23/230... dom bara stannar...
Håkan.
bästa bilen jag bytt kamrem på var chefens Ranger... (samma som Mazda B2500)
där går remmen från insprutningspumpen till kammen... skitenkelt!!
annars är det väl äldre bensinmotorer med bara 2 vent./cyl. som kan klara sig...enda motorn jag är 100 på är Volvos B23/230... dom bara stannar...
Håkan.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Det här med kamremsbyte
Jag har hört tvärt om av en kompis när kamremmen på hans 300 Tdi havererade - under garantitiden!Marcus-84 skrev:Enligt uppgifter jag fått så ska Land Rovers 300tdi klara sig rätt bra vid kamremsbrott, har man otur så kan nån ventil å stötstång bli sned men annars inga skador. Ventiler å stötstänger kostar ju bara 15kr/ventil å typ det dubbla för stötstång eller nåt sånt
Land Rover är väl dom enda har (miss)lyckats kombinera kamrem med stötstänger i samma motor.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Det här med kamremsbyte
Hmm, ja då är det som vanligt, delade meningar. Men bäst är att byta innan den går av
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Rutinerad
- Inlägg: 286
- Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
- Ort: Varberg
Re: Det här med kamremsbyte
Inte alla sorter, 16 ventilarn och B230K gillar inte kamremsbrott.hakan13 skrev:enda motorn jag är 100 på är Volvos B23/230... dom bara stannar...
Håkan.
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
Re: Det här med kamremsbyte
just det!!hakan13 skrev:annars är det väl äldre bensinmotorer med bara 2 vent./cyl. som kan klara sig...enda motorn jag är 100 på är Volvos B23/230... dom bara stannar...
Håkan.
Re: Det här med kamremsbyte
De två bilarna jag använder har båda s.k non-interference motorer.
Toyota båda, 3vze (4runner) och 3s-ge (Celica st182).
Toyota båda, 3vze (4runner) och 3s-ge (Celica st182).
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Det här med kamremsbyte
Det är helt underbart. Krängde av kamremmen på min 945 turbo++ ..det var bara att kasta på den nya remmen vid vägkanten och åka vidarePvpjtgb1111 skrev:Inte alla sorter, 16 ventilarn och B230K gillar inte kamremsbrott.hakan13 skrev:enda motorn jag är 100 på är Volvos B23/230... dom bara stannar...
Håkan.
Re: Det här med kamremsbyte
Ibland kan man ju ha tur.
Erfarenhet av Volvo V70 (inte min) som överlevde ett kamremsbrott. (hört att det inte är möjligt)
Men en ny rem inkl kittet med vpump etc så funka den bra sedan.
Min egen Polo Gti kuggade över 3 kugg. skulle tydligen vara skrot enligt mekaniker mfl.
Så lyfte på toppen för skoj skull. syntes inte ett märke. ihop med motorn igen och köpte ny rem.
så funka den kalas.
Inte speciellt rolig att byta rem på, lossa motorfäste och höja/sänka motor med domkraft.
Men det gick, även fast det var första bytet
Erfarenhet av Volvo V70 (inte min) som överlevde ett kamremsbrott. (hört att det inte är möjligt)
Men en ny rem inkl kittet med vpump etc så funka den bra sedan.
Min egen Polo Gti kuggade över 3 kugg. skulle tydligen vara skrot enligt mekaniker mfl.
Så lyfte på toppen för skoj skull. syntes inte ett märke. ihop med motorn igen och köpte ny rem.
så funka den kalas.
Inte speciellt rolig att byta rem på, lossa motorfäste och höja/sänka motor med domkraft.
Men det gick, även fast det var första bytet