Köpråd: Brukis/"Lätt offroad" pickup med rymlig hytt

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TStenberg
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:12
Ort: Umeå

Köpråd: Brukis/"Lätt offroad" pickup med rymlig hytt

Inlägg av TStenberg » tis jan 26, 2016 11:47

Hej allihopa!

Jag har väl tidigare hängt på forumet en del och kikat på alla fräna byggen, men på grund av okunskap/brist på bil har jag aldrig postat någonting tidigare. Nu spekulerar jag mycket i att köpa en bruksbil att bygga om efter mina egna behov och önskemål. Men jag skulle behöva er obegränsade kunskap till min hjälp för att hitta ett lämpligt objekt. :mrgreen: Ska försöka beskriva mina önskemål:

- Ska vara en pickup, eller kunna byggas om till pickup (måste kunna lasta lång skoter med mera)
- Behöver jag nämna att fyrhjulsdrift är ett krav?
- Vill ha kort nos och gärna dubbelhytt (så totallängden inte blir så lång med flak)
- Motoralternativ lämnar jag lite öppet, driftsäkerhet är viktigare än ekonomi, men V8 känns lite i överkant.
- Gärna rambyggd pickis, så att hytt kan lyftas av för att göra eventuell renovering enklare.
- Min 3 personer ska rymmas i hytten.
- Ska kunna köras till vardags och inte vara outhärdlig efter landsväg, vill ha någonting mer komfortabelt än den VW Caddy från 1999 som jag åker landsväg med just nu. :)
- Kommer inte handla om renodlad offroadkörning, men den ska klara några dm snö och att köra in efter dåliga vägar/traktorvägar utan problem, så en del markfrigång behövs.
- Räcker med att rymma 31" däck.
- Tänker inte skriva någon budget, men vill ha ett prisvärt utgångsobjekt, alltså ingen överprissatt bilmodell pga samlarvärde eller liknande.
- Ballhetsfaktor är ingen nackdel, men funktion går först. 8)

Själv har jag kört fast vid VW Transporter T4 syncro pickup. Men den verkar vara väldigt svår att höja, vara svårskruvad och delarna verkar vara dyra. :?:

Tänkte lämna det öppet för er att spekulera fritt, behöver input från folk som kan mer än mig. Vill gärna ha galna idéer t.ex; montera hytt på lämplig ram med drivlina från 4x4 bil, kapa vettig 4x4 skåpbilsobjekt och bygga flak istället. Ge gärna exempel på vad folk har gjort eller vad ni tror är genomförbart. :D

jojo
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 02, 2010 17:07
Ort: kävlinge

Re: Köpråd: Brukis/"Lätt offroad" pickup med rymlig hytt

Inlägg av jojo » tis jan 26, 2016 21:19

iveco daily 4x4 Eller ev mb sprinter 4x4 :shock:

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd: Brukis/"Lätt offroad" pickup med rymlig hytt

Inlägg av Safari » ons jan 27, 2016 16:53

En Chevapickis med 9 fots flak?

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Köpråd: Brukis/"Lätt offroad" pickup med rymlig hytt

Inlägg av StarvinMarvin » ons jan 27, 2016 18:51

Jag har en T4 syncro -03 till salu om du är sugen :) Den är väldigt fin maskinellt och väldigt lite rost i ramen.. karossen däremot e inte så grann tack vare rosten. Dock så är T4:an den mest driftsäkra man kan ha och det är aldrig nått strul med den. Har pressat mig igenom en ruskigt dålig väg med 10 till 20cm lera och vattenbad i 4km MED SLÄPVAGN så den är inte dum som lätt offroader ;)
Glasfiberskåp med rejäla dörrar.
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar