Ford Maverick/Escape -05

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lfm91
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön feb 14, 2016 20:24

Ford Maverick/Escape -05

Inlägg av lfm91 » sön feb 14, 2016 20:30

Tjena, köpte nyligen en ford maverick (escape som dom heter i usa) 2005, automat, 13k mil, 3,0l v6.

Jag behöver köpa nya fälgar och lite grovare sommar/året runt däck.
Vill ha typ lite mindre fälg och mer gummi, så tänkte mig 15" och däckvetefan om 31" blir för mycket?

Vill ha typ Chrome Spoke Fälgar eller något liknande, American Racing har ju nårra men dom ligger på 3-4k st..

Hittade Chrome Spoke på blocket från återförsäljare men dom har bara i fälgarna i svart, inte riktigt min smak..

hittar inga andra återförsäljare som har något liknande i sverige.. vet ni?


samt behöver jag råd, det pyser ut luft låter d som från bromspedalen, som om det bygger upp ett tryck och bromsar man så pyser d ett tag, men lägger man bara foten på pedalen (utan att trycka) så slutar d.
va faen kan d vara? :S


sen tycker jag autolådan slänger i 4 vxl lita hårt, bör jag lämna in den på service hos vxl.se i trelleborg asap?


mvh Chris

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Ford Maverick/Escape -05

Inlägg av Wältmeister » mån feb 15, 2016 17:59

Ursäkta om jag blandar mig i men.........
Mazda Tribute 3.0 V6 tillverkades i Canada av Ford.
Systerbilen heter Ford Escape.
Ford Maverick är inte samma bil.
Dom delar kaross - men inte drivlina.
Maverick har visco medans de andra har Rotary Blade Coupling.
Ett system som sitter framför bakaxelns pinjong.
Fungerar i princip som gamla saxomaten på DKW och SAAB 96 2-takt t o m -63.
Medger valfritt endast framhjulsdrift alt 2 automatisk behovsinkoppling av bakaxeln alt 3 stelkopppling mellan axlarna = Part Time på "amerikanska".
Motorn kommer från Jaguar och är en mycket trevlig sak.

Drygt 5 av mina skröpliga år har jag genomlevt med en Tribute 3.0 V6 automat.
En av de absolut bästa bilar jag ägt.
Otroligt driftsäker(var mitt ex).
En underbar dragbil för bilsläp.

Jag hade 245/75-16" Cooper Discoverer A/T på den.
Vid maxflex och fullt styrutslag tog framhjulen i bakre hjulhuskanten, trots fälgar med mindre inpressningsdjup. Men minns inte hur mycket mindre.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar