Pajero Sport tappar drivningen

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Outbacker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: ons apr 30, 2008 14:25
Ort: Tingsryd

Pajero Sport tappar drivningen

Inlägg av Outbacker » tis feb 16, 2016 20:52

Har en Pajero Sport aut som vid flera tillfällen senaste tiden plötsligt tappat drivningen när jag stannat till vid en korsning och sen skall iväg igen. Bägge gångerna har bilen varit kall och den driver varken framåt eller bakåt. Efter ca en minut så kommer plötsligt drivningen tillbaka och man kan köra hur länge som helst när bilen väl kommit upp lite i temp utan att det uppstår igen. Vad händer? Har kollat oljenivån i lådan och den är normal och oljan ser fin ut. Finns det några reläer eller solenoider på lådan som kan framkalla detta beteende?
Pajero II -91 J-top
Pajero II -95 LWB

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Pajero Sport tappar drivningen

Inlägg av Marcus-84 » ons feb 17, 2016 9:24

Du har en automat antar jag. En kall automat kan få detta symptom pga dåligt oljetryck med kall olja. Här uppe i norra Sverige, vars vi får riktigt kallt ibland, så är det få bilar med automat som kan köra iväg utan att varmköra i N först.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Pajero Sport tappar drivningen

Inlägg av sos » ons feb 17, 2016 10:15

Undrar om inte läge P värmer lådan snabbare? eller D med åtdragen handbroms? likt TGB30/40 i lumpen men då åts "bromsbanden" i lådan upp så småningom.
På min Pajero Wagon (annan låda) så var det givaren (elektrisk på denna) för växelläge på lådan som var kass men då kunde man ibland se att den hoppade mellan N och D mitt i allt (indikeringen på brädan).

hittade ett film-klipp på den

https://www.youtube.com/watch?v=dM5QSv40zGM" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Outbacker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: ons apr 30, 2008 14:25
Ort: Tingsryd

Re: Pajero Sport tappar drivningen

Inlägg av Outbacker » ons feb 17, 2016 16:49

Frågan är om man kanske skulle börja med att byta olja i lådan för att se om det hjälper? Det behöver inte vara speciellt låg temp ute när det händer utan det räcker att bilen är kall. Indikeringen fungerar korrekt när man drar spaken fram och tillbaka iallafall.
Pajero II -91 J-top
Pajero II -95 LWB

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero Sport tappar drivningen

Inlägg av Danne » ons feb 17, 2016 19:33

Hade en volvo som vägrade gå på nått annat än trean när den stått över natten och det var växellägesgivaren som var kass, kanske inte mycket till hjälp men bättre än inget hoppas jag.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Pajero Sport tappar drivningen

Inlägg av sos » tor feb 18, 2016 8:26

Outbacker skrev:Frågan är om man kanske skulle börja med att byta olja i lådan för att se om det hjälper? Det behöver inte vara speciellt låg temp ute när det händer utan det räcker att bilen är kall. Indikeringen fungerar korrekt när man drar spaken fram och tillbaka iallafall.
Du har bytt förr? du vet kanske redan om det men flertalet haverier inträffar efter oljebyte då man inte fyllt rätt. Om oljan är ren och fin och luktar OK så brukar lådan vara OK mekaniskt, bränd olja = lådan är kass hur som och ett oljebyte hjälper inte.

Om man söker på nätet efter detta problem så landar man ofta på detta med "inhibitor -switch" likt det jag länkade till.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Outbacker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: ons apr 30, 2008 14:25
Ort: Tingsryd

Re: Pajero Sport tappar drivningen

Inlägg av Outbacker » tor feb 18, 2016 17:11

Nej, jag har inte bytt tidigare men har verkstadsmanualen till hands så det hade säkert gått bra. Det blir nog att kolla närmare på den där switchen när jag har fått ut motorbåten ur garaget... :tumbup:
Pajero II -91 J-top
Pajero II -95 LWB

Skriv svar