Range Rover -76 söker lite råd och tips
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Range Rover -76 söker lite råd och tips
Hej hej! Har länge varit sugen på och bygga mej en rolig bil.
Ska även ge mej på och knacka en egen Willys kaross. Eller ja, försöka få till nått
Som liknar en willys . Har hittat en Range Rover en 76a,misstänker att denna brittiska
Skapelse säkert är angripen. (Rostig) men ändå, är de en bra bil i övrigt att bygga en rolig bil av? Har inte tänkt och bygga nån värsting, utan bara en rolig bil med rimlig budget.Har ingen koll på hur dessa Range Rovers är så ja behöver veta de känner ja
Har nån nått annat förslag på bra chassi att bygga på annars?
Ska även ge mej på och knacka en egen Willys kaross. Eller ja, försöka få till nått
Som liknar en willys . Har hittat en Range Rover en 76a,misstänker att denna brittiska
Skapelse säkert är angripen. (Rostig) men ändå, är de en bra bil i övrigt att bygga en rolig bil av? Har inte tänkt och bygga nån värsting, utan bara en rolig bil med rimlig budget.Har ingen koll på hur dessa Range Rovers är så ja behöver veta de känner ja
Har nån nått annat förslag på bra chassi att bygga på annars?
Cheva Blazer -75 4" chassihöjning från Skyjacker, 3"karosshöjning, vässad 350 35" hjul rullande renoveringsobjekt!
Jeep cherokee XJ -90 Limited(budget)
Scania 143 streamline 8x2 -91 krokbil
Jeep cherokee XJ -90 Limited(budget)
Scania 143 streamline 8x2 -91 krokbil
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Range rover har grymt bra chassi...flera ggr man set original rr köra förbi feta jeepar me stora hjul....men dom rostar mkt,så svetsa e nåt du får gilla,
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Lite klena drivaxlar och diff samt en oerhört klumpig växel/fördelningslåda kan nog tilläggas också.
Karosserirosten med alu/stålblandningen och kasst elsystem slipper du med en ny kaross
Karosserirosten med alu/stålblandningen och kasst elsystem slipper du med en ny kaross
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Mathias, hur klena är drivaxlarna egentligen? Ibland känns det som att dom får överdrivet med skit. Majoriteten säger ju att det är inget att ha men har hört att dom håller också.
TGB 13
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön maj 04, 2014 16:54
- Ort: Enköping
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Har en range rover classic med svetsad diff bak o tru track diff fram o rullar på 32 tums hjul o ganska tung höger fot o jag har bara knäckt en drivaxel fram på 3 år o då rullar den till o från träffarna också så tycker inte axlarna är så dåliga trodde först att det aldrig skulle hålla men det gör det.
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Kompisen körde tre träffar och det gick åt 12 drivaxlar... Då var detta en "rörhög" med betydligt lägre vikt en original. iofs med arb 35" Mudzilla och tung högerdojja...
Han böt bort dem...
MVH//Klirre
Han böt bort dem...
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Oj oj ett snitt på fyra axlar per träffklirre skrev:Kompisen körde tre träffar och det gick åt 12 drivaxlar... Då var detta en "rörhög" med betydligt lägre vikt en original. iofs med arb 35" Mudzilla och tung högerdojja...
Han böt bort dem...
MVH//Klirre
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Jupp SOT:en 2010 tror jag det var. Han var rejält trött på det.. Ska tilläggss at de första drivarna höll längre. Sen radade hela tiden..
If in doubt, Flat out!
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Marginellt grövre än suzuki finns nån jämförelsebild här om du söker lite.
Diffarna brukar rasa om man får ett hjul spinnande mycket för då skär spindeldreven på sin axel och sedan rymmer det grejer ur diffklumpen
Diffarna brukar rasa om man får ett hjul spinnande mycket för då skär spindeldreven på sin axel och sedan rymmer det grejer ur diffklumpen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: sön jan 04, 2015 20:53
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Tung chassi, tung höger fot, och ARB i kombo med 35:or håller de inte för!!
Vid den magiska storleks gränsen 33" och "normal" terräng körning så kör du inte av några drivaxlar.
Där imot så kan det ryka någon Cv joint om man svänger å gasar hårt.
Den fyrväxlade huvudlådan i RR är närmast skottsäker samma gäller fördelningslådan, har aldrig varit med om att någon kört sönder dessa utan att de varit helt tokslut
Vid den magiska storleks gränsen 33" och "normal" terräng körning så kör du inte av några drivaxlar.
Där imot så kan det ryka någon Cv joint om man svänger å gasar hårt.
Den fyrväxlade huvudlådan i RR är närmast skottsäker samma gäller fördelningslådan, har aldrig varit med om att någon kört sönder dessa utan att de varit helt tokslut
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
... och så trampar bakåtsträvaren Sdkfz251 in på scenen
Om du fått tag i en Range Rover Classic från 1976 så försök behålla denna i orignalskick (däcksbyte ok), värdet på Classic 2-dörrars stiger dramatiskt i England. Jag har nyligen sålt 2 stycken 70-talare och fick samtal både från Tyskland, England och..... ISLAND!!!!!
Ska du bygga med Willys kaross så rekommenderar jag att sälja RRC (Range Classic) till en "Anglofil", köpa en Valp och bygga på den istället, priset på en Volvo 903 har legat stilla på 10-15 tusen i cirka 30 år
Bättre axlar, större däck, gott om delar (även hjullager), volvo snurra... Back to basic
Tidningen 4 Wheel Drive byggde en Valp/Willys för 20 år sedan och det finns säkert någon här på forumet som har tidningarna så du kan göra jobbet "step by step"... Dessutom finns det ju garagetrådar här som behandlar Valp/Willys byggen
Dessutom är det en estetisk fråga också. Range Rover har en hjulbas på 100", Valpen ligger runt 85 +/-". Ska du då ha en Willys balja från en "Flat fender CJ" så kommer det att se lökigt ut om du inte... antingen förlänger Willys baljan eller kortar ramen.... Valpen behöver du inte joxa med hjulbasen om du lägger på en Willys CJ flatfender kaross.... dessutom har Valpen 8.90-16 däck i papperna, detta är ca 34" (ca) och då kan du köra in med 35" utan att strula med däcksstorlek vid besiktning.
Om du fått tag i en Range Rover Classic från 1976 så försök behålla denna i orignalskick (däcksbyte ok), värdet på Classic 2-dörrars stiger dramatiskt i England. Jag har nyligen sålt 2 stycken 70-talare och fick samtal både från Tyskland, England och..... ISLAND!!!!!
Ska du bygga med Willys kaross så rekommenderar jag att sälja RRC (Range Classic) till en "Anglofil", köpa en Valp och bygga på den istället, priset på en Volvo 903 har legat stilla på 10-15 tusen i cirka 30 år
Bättre axlar, större däck, gott om delar (även hjullager), volvo snurra... Back to basic
Tidningen 4 Wheel Drive byggde en Valp/Willys för 20 år sedan och det finns säkert någon här på forumet som har tidningarna så du kan göra jobbet "step by step"... Dessutom finns det ju garagetrådar här som behandlar Valp/Willys byggen
Dessutom är det en estetisk fråga också. Range Rover har en hjulbas på 100", Valpen ligger runt 85 +/-". Ska du då ha en Willys balja från en "Flat fender CJ" så kommer det att se lökigt ut om du inte... antingen förlänger Willys baljan eller kortar ramen.... Valpen behöver du inte joxa med hjulbasen om du lägger på en Willys CJ flatfender kaross.... dessutom har Valpen 8.90-16 däck i papperna, detta är ca 34" (ca) och då kan du köra in med 35" utan att strula med däcksstorlek vid besiktning.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Som sagt, ja har ingen koll på RR Så de är bra med lite input
Har inte köpt bilen i fråga, utan tänkte mest om de va nått å ha
Men hittar man en bra 2 dörrars Classic till rätt pris så kanske man
Ska slå till då. De är ju tuffa bilar trotsallt. Jo ja har ju varit inne på valp/Willys
Konceptet, så om ja ska bygga nått frampå så får de nog bli så. Det
Är ju jäkligt roliga och tuffa bilar de med tycker ja
Har inte köpt bilen i fråga, utan tänkte mest om de va nått å ha
Men hittar man en bra 2 dörrars Classic till rätt pris så kanske man
Ska slå till då. De är ju tuffa bilar trotsallt. Jo ja har ju varit inne på valp/Willys
Konceptet, så om ja ska bygga nått frampå så får de nog bli så. Det
Är ju jäkligt roliga och tuffa bilar de med tycker ja
Cheva Blazer -75 4" chassihöjning från Skyjacker, 3"karosshöjning, vässad 350 35" hjul rullande renoveringsobjekt!
Jeep cherokee XJ -90 Limited(budget)
Scania 143 streamline 8x2 -91 krokbil
Jeep cherokee XJ -90 Limited(budget)
Scania 143 streamline 8x2 -91 krokbil
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Börjar du sniffa och slicka lite på Range Rover så kommer du att upptäcka att det är en underbar värld av konstiga fel och nördiga entusiaster
Ska du bygga för skogen så hade jag nog sneglat på Valp med Willyskaross trots allt... Range är bra men känns inte så liten/smidig i skogen som en Willys (även om ramen är valp)
Ska du bygga för skogen så hade jag nog sneglat på Valp med Willyskaross trots allt... Range är bra men känns inte så liten/smidig i skogen som en Willys (även om ramen är valp)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fre sep 16, 2016 13:57
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
Allt är möjligt med Rover från den tiden, i min familj växte vi upp med två-tre sådana. Efter att brorsan kört in den i en lyktstolpe i 80km/h så beslöt sig farsan att inte skrota den utan satte igång och meka (det enda som han köpte som nytt var ett par overaller från http://www.arbetskladerna.se/). Bilen blev bra. Vid ett annat tillfälle, hör och häpna vad som är möjligt med Rovers, så satte han ihop en halv bil med en annan halva och fick på så sätt en hel bil istället för två halvruttna. Sen tog det tre månaders heltidsarbete också. Så visst finns det massor med spännande saker som folk gör med Rovers, men sånt där kan man inte ge sig inpå om man inte vet vad man håller på med.
Re: Range Rover -76 söker lite råd och tips
....Det kan bara leda till en sak.... Keep Range Rover alive
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.