TH400 problem

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Atorp
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor sep 12, 2013 0:03

TH400 problem

Inlägg av Atorp » lör feb 20, 2016 17:55

Problem med th 400.
Det rasslar till ordentligt när man lägger i växel - så snart växeln är i tystnar lådan.
Back som Drive spelar ingen roll.
Den hugger även tag och driver en del så man måste hålla rätt bra på bromsen.
Vakkum klockan fungerar och den har vakkum. Kopplar jag bort den hugger den rejält när växel hoppar i Så rimligtvis är den ok.

Oljennivå ok enligt stickan. Låter mer som om något sitter löst.
Den tystnar så snart växeln är i men ibland kan ljudet återkomma några sekunder på tomgång.

Huvudproblemet är att det vibbrerar hejdlöst vid lite varv i hela lådan.
Okörtbart som den är nu.

Hjälp

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: TH400 problem

Inlägg av Grottulf » lör feb 20, 2016 18:11

Jag tycker att det låter som en rasad turbin.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Atorp
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor sep 12, 2013 0:03

Re: TH400 problem

Inlägg av Atorp » lör feb 20, 2016 18:13

Du menar att den skurit ihop ?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: TH400 problem

Inlägg av Grottulf » lör feb 20, 2016 18:20

Ja, det skulle förklara både missljud, obalans, och att den driver på tomgång.
Det sistnämnda kan bara orsakas av turbinen.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: TH400 problem

Inlägg av Frasse i Lammhult » lör feb 20, 2016 18:27

Jag håller med grottulf, de är garanterat turbinen!!
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Atorp
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor sep 12, 2013 0:03

Re: TH400 problem

Inlägg av Atorp » lör feb 20, 2016 18:47

Ser att det verkar finnas både alu och "plåt" turbiner - fördelar / nackdelar?

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: TH400 problem

Inlägg av Frasse i Lammhult » lör feb 20, 2016 20:52

Bättre vrid med plåtturbin (tyngre) . Rappare och varvvilligare med aluturbin (lättare) skulle rekommendera en plåt för skogskörning :tumbup:
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Atorp
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor sep 12, 2013 0:03

Re: TH400 problem

Inlägg av Atorp » lör feb 20, 2016 23:36

Ok - tackar.
Någon som vet vart man får tag men en till bra pris?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: TH400 problem

Inlägg av Mathias T » sön feb 21, 2016 10:04

Kolla så inte den döende turbinen förgiftat lådan med metallspånhade turbinras på en th700 en gång och det var ingen vacker syn
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar