Grusgrop sökes

Branta backar och grussprättande hör hemma här.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Grusgrop sökes

Inlägg av Mäki Offroad Racing » fre nov 16, 2007 10:44

Jag fick precis veta att vi troligen inte kan köra nån tävling i Sätertorps grustag utanför Strängnäs då dom har fått restriktioner i täckt tillståndet. Dom får bara ha verksamhet vardagar mellan 07:00 och 18:00 i grustaget.
Vi behöver därför få in tips på tänkbara grustag i mälardalen. Gasa MK med bas i Västerås är tilltänkt arrangör, jag kan tänka mig att dom gärna samarbetar med nån annan klubb ifall så önskas, det går ju åt lite folk för att dra runt en tävling.
Om du vet om nåt grustag så är det bara att slå mig en signal. Det bör vara ett ganska stort grustag så det finns plats för depå och publikparkering men allt är av intresse. Och jag är även tacksam för tips på användbara gropar i övriga delar av landet. Även om vi inte har nån arrangör där just nu men det är kanske nåt som går att jobba fram isåfall. Bättre med ett tips för mycket än ett för lite.

Tack
Hans Mäki
070-626 19 65

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre nov 16, 2007 11:38

Det finns ett nedlagt grustag mellan Heby o Runhällen, kolla upp Stingtorpets grustag i Heby på Eniro, dom borde veta nåt om det..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Inlägg av Mäki Offroad Racing » fre nov 16, 2007 13:46

Tusen tack :D Jag ska försöka ordna att nån åker dit och tittar så fort som möjligt. Om det finns nån här som har vägarna förbi med en kamera och kan skicka mig lite bilder så vore det en bra start. maki(a)makioffroadracing.se Max 15 MB per mail :(

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre nov 16, 2007 14:14

Här i kring rättvik finns det flertalet lämpliga grusgropar

(du sökte i övriga landet med)

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Inlägg av Mäki Offroad Racing » fre nov 16, 2007 14:47

Japp, det skulle vara trevligt om vi kunde hitta några nya ställen att köra på även i Sverige. En kombination bestående av ett bra grustag, en driftig klubb (behöver inte vara en offroadklubb), en förstående markägare och kommun/länstyrelse är drömmen. Men lite god vilja, en kärntrupp som har lite kunskap om att arrangera motortävlingar och ett gäng tappra medhjälpare så finns det med all sannolikhet en del pengar att tjäna till klubben. Själva tävlingen med banläggning och bedömning kan vi säkert övertala några rutinerade att hjälpa till med första året eller så.
Hör med den lokala motorklubben om det finns intresse och hör gärna av er till mig om ni har frågor och funderingar.

//Mäki

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre nov 16, 2007 16:02

Mäki Offroad Racing skrev:Tusen tack :D Jag ska försöka ordna att nån åker dit och tittar så fort som möjligt. Om det finns nån här som har vägarna förbi med en kamera och kan skicka mig lite bilder så vore det en bra start. maki(a)makioffroadracing.se Max 15 MB per mail :(
Ligger sydöst om "flaggan" i trekanten som ligger vid väg 67, hela trekanten är gamla grustäkten..

Karta

Karta 2
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor nov 22, 2007 13:39

mattebigge skrev:
Mäki Offroad Racing skrev:Tusen tack :D Jag ska försöka ordna att nån åker dit och tittar så fort som möjligt. Om det finns nån här som har vägarna förbi med en kamera och kan skicka mig lite bilder så vore det en bra start. maki(a)makioffroadracing.se Max 15 MB per mail :(
Ligger sydöst om "flaggan" i trekanten som ligger vid väg 67, hela trekanten är gamla grustäkten..

Karta

Karta 2
På eniro såg det ut som om det fanns en stor grusgrop lite söder ut från den du menar. Den ligger på höger sida av väg 67 i höjd med Klockarbo.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor nov 22, 2007 14:58

Jo det finns en där med, den är i bruk, det är den som stingtorpets grus har, sen finns det lite längre norrut ochså, men där är det en bana för terränghoppning med häst..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor nov 22, 2007 17:19

Sidentorps grusgrop ser ju mycket stor ut. Borde väl inte vara något problem att det är en aktiv grusgrop då alla gropar som man kör idag är aktiva gropar vad jag har förstått.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Inlägg av Mäki Offroad Racing » mån nov 26, 2007 12:43

Jag ska försöka göra en rundtur i helgen och titta på dessa 2 samt kanske även några runt Uppsala om jag hinner under dygnets ljusa timmar.
Tack för tipsen, tar gärna emot flera.
Kolla som sagt med din klubb om ni kan tänka er att arrangera en Formula Offroad tävling. Garanterat en häftig upplevelse att se "live". Det är som med alla arrangemang lite slit och några måste offra sig och ta hand om publiken och kanske missar lite av tävlingen men med rätt marknadsföring så finns alla förutsättningar att det kan ge en hel del klirr i klubbkassan.

//Mäki

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Inlägg av Mäki Offroad Racing » mån dec 03, 2007 11:13

Efter min rundtur till Uppsala och Heby kan jag konstatera att ingen av dom groparna riktigt håller måttet för att kunna ta emot en stor Nordic Formula Offroad Cup tävling.
Så jag efterlyser flera tips. Tipset från Rättvik kanske? Kan nån ordna bilder från dessa gropar?
Lite bra att veta om "bra" gropar:
- Helst bara sand, inte för mycket stora stenar då dom flyger långt.
- Hyffsat stor slänt, gärna med stor variation och flera etapper, och en liten lodrät kant högst upp, nån meter eller så :-)
- Bra med depå och publikplats.
- Returväg från toppen för att kunna få ner havererade bilar.

Som sagt, vill du se en Formula Offroad tävling på hemmaplan? Kolla om det finns stora grustag i närområdet med rejäla slänter, ta några bilder och skicka till mig maki(a)makioffroadracing.se

Tack
//Mäki

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » mån dec 03, 2007 11:15

Svenljunga hade ju en tävling för några år sedan. Den grusgropen kanske vore nått för er igen.

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » mån dec 03, 2007 13:09

Ja den gillar jag iaf :lol: :lol:

Tyvärr är den nog lite liten för en nordisk tävling om man nu inte får köra i den "roliga" delen igen - var väl något om att dom tog grus till takpannor där och då vågade dom inte ha några till att köra i dom slänterna.

Men en "Svensk Cuptävling" skulle den duga till - typ några tidbanor och lite kul i slänterna.

Många bilar är ju på väg utomlands så får vi till lite tävlingar här i Sverige så kan nog intresset växa här med.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis dec 04, 2007 17:09

Finns en stor grusgrop vid draget i Bålsta ochså, brevid E18, den är JÄTTESTOR..

Karta

Jag kommer inte ihåg hur man kortar adressen :rodnar:

[url=http://www.adressen.se/]Skriv vad du vill här[/url ] utan mellanslag i klamrarna så blir det rätt. / AtEase
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Inlägg av Mäki Offroad Racing » ons dec 05, 2007 12:30

Som sagt, jag är tacksam för alla tips. Har själv inte varit i Bålsta men några kollegor hade visst vrit där för några år sen och det fanns tyvärr inget åkbart där. Antingen var det 5 meter lodrätt eller för flackt :-( Men det ändras ju hela tiden i ett aktivt grustag så det kanske är läge att kolla upp det igen.

//Mäki

Skriv svar