Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Robe » ons mar 16, 2016 8:54

Hej på er!

Har problem att få ut luft ur bromssystemet. Pedalen har alltid känts lite mjuk men jag har kunnat låsa upp framhjulen (38") på asfalt men då tar man i ordentligt och pedalen är väldigt nära torpedväggen.

Igår tänkte jag ge mig på att lufta ur systemet ordentligt så bromsarna tar perfekt. Jag började lufta bakbromsarna och det kom inga bubblor alls ur luftnipplarna, klar fin vätska. Gött!
Sen började vi lufta framoken och det är i dessa jag inte får bort luften!

1. Luftning med slang på nippeln och slang ned i flaska med bromsvätska i. Öppnar nippeln och pumpar pedalen. Vätskan ser ut som champagne (iofs ganska trevligt i andra sammahang), innehåller massa småbubblor. Va bra tänkte vi, här har vi problemet. Men efter att ha pumpat ut en hel 1L flaska och öppnat ännu en flaska på första oket och bromsvätskan ser fortfarande ut som champagne så inser vi att något är galet. Så här mycket luft kan det inte gömma sig i systemet!

2. Vi provade att lufta genom att hålla tryck på pedalen - öppna nippeln - stänga nippeln - släppa upp pedalen. Samma sak här. Spottar och fräser när man öppnar nippeln. Massor av luft. Höll på länge även med denna metod innan vi gav upp. Samma beteende på båda fram-oken.

- Behållaren fyllde vi på kontinuerligt och gick aldrig under 1/2 av volymen innan vi fyllde på.
- Inget läckage längs bromsrören eller bromsslangarna.
- Huvudbromscylindern är ny sedan 1 år tillbaka (funkar ju fint till bakbromsarna).
- Samma typ av bromsvätska (DOT 5).

Nu tar bromsarna ännu sämre än tidigare... Jag får inte ihop vart all luft tar sig in! Om det vore fel på huvudbromscylindern så borde det väl bli samma champagne-bubblor till den bakre kretsen? Och om det skulle vara läckage i någon skarv så skulle det väl fukta/rinna bromsvätska?

Behållaren med bromsvätska har 2 kammare. 1 kammare till bak och 1 kammare till fram. Det ser ut som det är lite bubblor i kammaren till frambromsarna när man lyfter locket för att fylla på. Problemet borde ligga i huvudbromscylindern, att det på något vis tar sig in luft när man pumpar. Men hur?

Hjälp!! :jump:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av henke_99 » ons mar 16, 2016 9:27

Testa att lufta baklänges, en smörjkanna (ny naturligtvis så den inte varit använd till nåt annat) med slang på luftnippeln och tryck vätska upp till behållaren.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Widde
Hemmastadd
Inlägg: 217
Blev medlem: tor okt 30, 2008 7:57
Ort: Nynäshamn

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Widde » ons mar 16, 2016 10:03

Tja, inte troligt men.....du har inte förväxlat vä,hö ok ? Har en "kompis" som gjort det och luftnippeln hamnar då för lågt och det är omöjligt att få ur luften.
Widde
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Robe » ons mar 16, 2016 10:39

Tja!

Alltid bra att dubbelkolla :tumbup: Men nipplarna sitter på högsta punkten på oken. Problemet är inte att jag inte får ur all luft, utan att det finns oändligt mycket luft.

Tänkte testa med en sån här. Suga ut vätskan genom systemet så man kan utesluta att pumpen i huvudbromscylindern är boven i dramat.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000031634/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Asfalsts indianen » ons mar 16, 2016 10:46

Jag tycker det låter som att du har problem med huvudcylindern, även om du säger att den bara är ett år gammal. (Och alltid har varit mjuk i pedalen.)
Toligen är det ena, främre, kolven/packningen som har ett läckage. När du bromsar bygger den upp lite tryck, men när du släpper pedalen så får du in luft bakom kolven. Alternativt kan det vara den ena packningen som sitter mellan bromscylindern och behållaren.
Bild

Jag skulle börja leta där. Tror inte att du har läckage i någon slang/koppling eller vid okens kolvar.

Att suga genom systemet kan vara en bra ide, speciellt om du har ABS då det finns många kanaler som kan vara svåra att få ut luften ur. Men även om du får klar vätska med vaccumsugen tror jag att du komer att få in luft igen.
Du har ett läcka någonstans.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Robe » ons mar 16, 2016 11:00

Bra illustration och tack för tips :tumbup:
ABS har jag inte så det blir ju lite enklare. Men det blir nog att ta bort huvudbromscylindern i helgen och prova med originalet. Den huvudbromscylinder jag använder nu är en Mercury Marquis:
http://www.lieblweb.com/brakeupgrades.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Engman2 » ons mar 16, 2016 13:03

Prova att skifta rören fram på huvud cylindern, sätt bromsrören från frambromsarna bak på huvudbromscylindern och tvärt om!

Då kan du ju se om problemet kvarstår eller om det blir lika på bakbromsarna, då kan du ju utesluta det ena eller det andra :tumbup:


Men min gissning är oxå huvud cylindern, med tanke på att det alltid varit så! Nya saker kan ju faktiskt vara trasiga :aargh:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Robe » ons mar 16, 2016 13:15

Tyvärr är det olika storlek på gängorna på bak och fram system... så då måste jag göra adaptrar och hålla på. Men jag tar nog och river ner hela huvudbromscylindern i helgen och bänk-luftar den. Monterar eventuellt tillbaka originalet och testar. Då kan jag ringa in att det är huvudbromscylindern som är skit :tumbup:

Fan... "Nu är det bara lite luftning kvar" :aargh:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av hesselgren » ons mar 16, 2016 18:50

jag brukar ibland trycksätta bromsvätskebetållaren med ca 1 bar. sen är d bara öppna nippeln å lufta.

ibland säger jag för att d bygger ju på att man har ett lock med slanganslutning

locket kan vilja flyga av om man inte har ett som är gängat..

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av SpeedKing » ons mar 16, 2016 21:27

När jag bytte huvudcylindern så sa han jag köpte av att du bör köra med DOT3 i den, för annars pajar packningarna i dessa gamla jänkegrejjer.

Lät väl inte så troligt, men jag köpte DOT3 bara för att han propsade.

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av ErraN_XJ » ons mar 16, 2016 23:30

SpeedKing skrev:När jag bytte huvudcylindern så sa han jag köpte av att du bör köra med DOT3 i den, för annars pajar packningarna i dessa gamla jänkegrejjer.

Lät väl inte så troligt, men jag köpte DOT3 bara för att han propsade.
De kan hänga på småsaker! Ja läste en tråd på pirate4x4.com om en kille med samma problem som Robe. Han satte en korkpackning mellan bromsservo och huvudcylinder sen funka bromsarna klockrent
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Fisketorp » fre mar 18, 2016 16:48

Han drar inte tjuvluft i någon skarv?

Hade på en bil där jag skadat konan lite. läkte inte ut något men sög in luft där, låter lite konstigt men felet avhjälptes efter att ha bytt rör.

Lyckades få tryck på bromsarna men lite svampigt och tog långt ner.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Robe » mån mar 21, 2016 21:19

Tack för alla tips! Problemet är löst :tumbup:

Innan jag började demontera huvudbromscylindern så fick jag ett tips att "gravitationslufta" systemet. Öppna bromsnipplarna, ta bort påfyllningslocket och fylla på vartefter det sjunker. Det droppade om oken och jag lät det droppa ut ungefär 1/2 liter ur varje ok (tog ca 30 min). Sen stängde jag nipplarna och satte på locket på burken. Tada! Pedalen tar direkt. Tog en testrunda och det går nog att låsa 38orna på asfalt om man tar i lite. Jag nöjde mig när jag hörde hur det skrek om däcken :mrgreen:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av macke » mån mar 21, 2016 21:30

Grymt!
TGB 13

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Oändligt mycket luft i bromssystemet?

Inlägg av Sdkfz251 » tor mar 24, 2016 17:36

Gravitationslufta... det är tydligen grejen.... Grattis och jag ska komma ihåg tipset! Det är bra att folk stöter på patrull ibland för då lär man sig en jävla massa av andras problem och dess lösningar.

:tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar