"Lillzukin" SJ413

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

"Lillzukin" SJ413

Inlägg av MrHawk » tis jun 06, 2006 20:36

Jaha då skulle man mekat vidare på Rusty idag, men det sket sig änna lite.

Lillzukin kände sig visst lite eftersatt o ville åsså ha lite kärlek.

"Lillzukin"
Bild

Började rassla väldigt i ena framlagret på väg hem från jobbet igår, så fick plockat ner det idag o det såg inte roligt ut.

Det inre hjullgaret.. Tro fan att det skrapa...
Bild

Den kassa lagerbanan jämfört med den begagnade jag fick knacka loss från en reservdelsaxel.
Bild
I aim to misbehave

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör dec 16, 2006 21:39

Jaha, då har man spenderat dagen i garaget för en gångs skull, fick lite hjälp av anders(AtEase), synd bara att det går bakåt när jag mekar numera :aaah: :cry:

Dagens mål va att skifta ut växellådan som skrek som en gris på 5:an
Bild

Dock lyckades vi inte få ner lådan utan att "justera" växellådsfästet lite :D
Bild

Bild

Det gick relativt smärtfritt att skifta låda, och hitta även varför avgassystemet läckte, hade spruckigt i en skarv.

Nu kommer det roliga...
Fick svetsat sprickan i avgasystemet, men självklart slog sig rören som fan och nu läcker det ännu värre fast vid grenröret då det inte ligger emot rätt där.

Lådan som enligt uppgift skulle vart fräsh va totalslut, alla växlar utom 4:an låter som stenkross :evil: Så nu blir det väl att klyva lådan jag plocka ner o byta lite lager i den istället.

Skulle bytt ut lagret som nödlagades sisst åsså, men det hans inte med. Så får ta o roa mig med det imorn, och försöka bäda till avgaset så det inte glappar inför besiktningen.
I aim to misbehave

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör dec 16, 2006 22:54

du tycks ha drabats utav maximal otur :?

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » lör dec 16, 2006 23:26

när jag ploc kade ned lådan på min för att byta koppling drog jag fram motorn med spännband, det var enklare än att kapa fästet :lol:

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Inlägg av Zuki » lör dec 16, 2006 23:49

När jag tog ner lådan på min samurai hällde jag olja över hela mig, räck upp handen alla som lyckades med det första gången??

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » lör dec 16, 2006 23:54

Zuki skrev:När jag tog ner lådan på min samurai hällde jag olja över hela mig, räck upp handen alla som lyckades med det första gången??
Man kan hälla ut det i baksätet på vägen till verkstaden också :roll: :mrgreen:
En inställd spelning är också en spelning.

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » sön dec 17, 2006 9:38

Varför kapar alla en bit av fästet när dom byter låda... Jag har plockat ur flera gånger ur en 410a och har alldrig behöft kapat ?? :roll: :roll:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön dec 17, 2006 10:08

Zuki skrev:När jag tog ner lådan på min samurai hällde jag olja över hela mig, räck upp handen alla som lyckades med det första gången??
:hello:
AtEase skrev:Man kan hälla ut det i baksätet på vägen till verkstaden också :roll: :mrgreen:
Ingen kommentar :roll: ;)
Nymoen skrev:Varför kapar alla en bit av fästet när dom byter låda... Jag har plockat ur flera gånger ur en 410a och har alldrig behöft kapat ?? :roll: :roll:
410:an skiljer en hel del från 413/samurai när det gäller lådan och infästningen.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön dec 17, 2006 19:44

Hittar man bara rätt läge så går det på en 413 också,fast lätt är det inte :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » sön dec 17, 2006 20:10

Mathias T skrev:Hittar man bara rätt läge så går det på en 413 också,fast lätt är det inte :wink:
Då får man väl flytta på motorn isåfall? Annars kan jag inte begripa hur det skulle gå till.

Gick väldigt smidigt när väl fästet var justerat. Upp gick ännu lättare, jag trodde vi gjort fel först :mrgreen:
En inställd spelning är också en spelning.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön dec 17, 2006 20:15

Det funkar faktiskt men det är typ 10minuter med svordomar och lirkande sedan drattar lådan plötsligt ner på fötterna utan man riktigt vet hur :lol: :lol:
Samtidigt har man naturligvis fått en och annan slatt med äckelolja över sig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön dec 17, 2006 22:08

AtEase skrev:
Mathias T skrev:Hittar man bara rätt läge så går det på en 413 också,fast lätt är det inte :wink:
Då får man väl flytta på motorn isåfall? Annars kan jag inte begripa hur det skulle gå till.

Gick väldigt smidigt när väl fästet var justerat. Upp gick ännu lättare, jag trodde vi gjort fel först :mrgreen:
Jag hade ner min 413 låda utan att kapa men jag fick ta spänband & spänna fram motorn lite är det anorlunda på en lång? :roll:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön dec 17, 2006 22:15

jag har ju också lossat massor med lådor på både 413 och 410 utan att behövt kapa något, mellan axeln lirkar jag alltid ut först sen går lådan hyggligt lätt att lirka ut (jag ligger ju iofs alltid på backen och slänger ner lådan på magen och jo det blir kletigt som fan, jävligast är att få dit den när man är lite så trött i armarna :roll:


men hur gick det då fick ni inte ordning på det?

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön dec 17, 2006 23:34

TMT skrev:jag har ju också lossat massor med lådor på både 413 och 410 utan att behövt kapa något, mellan axeln lirkar jag alltid ut först sen går lådan hyggligt lätt att lirka ut (jag ligger ju iofs alltid på backen och slänger ner lådan på magen och jo det blir kletigt som fan, jävligast är att få dit den när man är lite så trött i armarna :roll:


men hur gick det då fick ni inte ordning på det?
Precis... jag har gjort det två gånger utan flytt av motor och kapning av stag... 8) Det är väl vi som är minst rädda om huden på händerna som lyckats..... :cry:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön dec 17, 2006 23:41

Marcus skrev:
TMT skrev:jag har ju också lossat massor med lådor på både 413 och 410 utan att behövt kapa något, mellan axeln lirkar jag alltid ut först sen går lådan hyggligt lätt att lirka ut (jag ligger ju iofs alltid på backen och slänger ner lådan på magen och jo det blir kletigt som fan, jävligast är att få dit den när man är lite så trött i armarna :roll:


men hur gick det då fick ni inte ordning på det?
Precis... jag har gjort det två gånger utan flytt av motor och kapning av stag... 8) Det är väl vi som är minst rädda om huden på händerna som lyckats..... :cry:
Det saknades bara ca 2mm för mig därav spännband så jag fick fram motorn ca 4mm så va det inga problem på min gamla 413 lång

Skriv svar