Överdimensionerad hydraulpump

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Överdimensionerad hydraulpump

Inlägg av Robe » tis apr 12, 2016 20:58

Hej!

Hur skulle en hydraulpump må av att sitta i ett system den är överdimensionerad för?
Pumpen i fråga kommer från en BV202 och jag funderar på att sätta den på min Wrangler och mata styrningen i form av en servosnäcka och en hydraulcylinder med genomgående kolvstång.

Den pumpen lär ge ett jäkla flöde... Hur skulle detta fungera tror ni?

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Gravander
Forumräv
Inlägg: 623
Blev medlem: lör okt 27, 2012 17:56
Ort: Vargön/Vänersborg

Re: Överdimensionerad hydraulpump

Inlägg av Gravander » tis apr 12, 2016 21:05

Spontant så gissar jag på onödigt hög värme utveckling om den får överströmma mycket olja.. Friktion som leder till värme..? Eller tänker jag fel? :o
Crew of
Offroaders Bohuslän

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Överdimensionerad hydraulpump

Inlägg av Gustavsson » tis apr 12, 2016 21:09

Du kommer behöva grova slangar och ett rejält kyl för att undvika varmgång eftersom oljan pumpas runt konstant.. Annars finns väl inga direkta fel med en stor pump.

I grova drag kan man räkna flöde (l/min) x tryckfall = effekt i watt.. dvs, har man ett flöde på 70l/min och ett tryckfall mellan tryck och retur på, säg 20 bar i tomkörning får du 1400W i varmgång.. som exempel. Och tryckfallet ökar fort när man kommer över tröskeln för vad systemet klarar i flöde, därav behovet av grova slangar.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Överdimensionerad hydraulpump

Inlägg av Klas_B » tis apr 12, 2016 22:01

Hydraulpumpen på BV202 är väl deplacementvariabel har jag för mig, åtminstone på nån av dom senare varianterna? Kan va värt att kolla vilken typ av pump du har, men jag vet iaf flera som använt sånna pumpar med bra resultat till diverse byggen....

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överdimensionerad hydraulpump

Inlägg av russinet » tis apr 12, 2016 22:14

Den pumpen kommer att fungera jättebra som den är. Jag har ett gäng sådana pumpar på lager och de har fungerat bra på de byggen som de har monterats på.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Överdimensionerad hydraulpump

Inlägg av Robe » ons apr 13, 2016 12:36

russinet skrev:Den pumpen kommer att fungera jättebra som den är. Jag har ett gäng sådana pumpar på lager och de har fungerat bra på de byggen som de har monterats på.
Ok! Vad har du använt för storlek på slangar och hur stor oljetank har du använt? Använde du kylare?

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överdimensionerad hydraulpump

Inlägg av russinet » tor apr 14, 2016 9:09

Robe skrev:
russinet skrev:Den pumpen kommer att fungera jättebra som den är. Jag har ett gäng sådana pumpar på lager och de har fungerat bra på de byggen som de har monterats på.
Ok! Vad har du använt för storlek på slangar och hur stor oljetank har du använt? Använde du kylare?

/Robin
Inte för klena slangar och en oljebehållare på ca 2-3 liter. Någon kylning har inte behövts
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar