Dragbil för max 50000:-

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Kingcab_alle » ons jun 08, 2016 20:07

Hej.

Behöver lite tips om vad man ska köpa för bil. Jag och far min ska gå ihop och köpa en 4hjulsdriven bil att dra kärra med. Behöver inte ha några överdrivna terrängegenskaper då den till 99% kommer rulla asfalt eller bra grusvägar. Dom krav vi har är följande:

Minst 3000kg dragvikt, gärna 3500kg
Inte mycket mer än 50000 i inköp, gärna billigare
Hyffsat driftsäker och pålitlig
AC
Stolsvärme
Ska vara bekväm att åka i dvs 50-60 mil på en dag utan att kroppen är förstörd
Helst automat, manuell kan väl gå i värsta fall.
Gärna Diesel eller en stark bensinare som är någorlunda snål med släpet bakom (max typ 1,6-1,7 liter milen med släp i 75-80)

Tittat på Pajero Wagon från 00 och framåt men verkar svårt att hitta en diesel för under 50k. Även kollat lite på Mercedes ML400 men skeptisk till fyrhjulsdriften samt all elektronik i en sådan när dom börjar bli till åren, plus att dom är så fruktansvärt fula i mitt tycke :lol:

Börjar bli lite brottom att få tag i något nu så är tacksam för tips och förlag! :D Inte på något sätt märkesbunden så iprincip allt är av intresse :tumbup:

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Gustavsson » ons jun 08, 2016 21:12

Ett tips är en ML 320cdi, trevlig dragbil med vettig bränsleåtgång och får dra 3500kg. Ang 4-matic så styrs allt av samma abs-givare som sköter bromsarna. Gillar systemet skarpt, reagerar snabbt enligt följande:

1, 100% RWD
2, 4wd med öppna diffar överallt.
3, 4wd med låst mittendiff
4, 4wd med låst mitten och bakdiff.

I alla lägen blir bilen 100% RWD så fort bromsljus tänds = väldigt kul på vintern med lite övning :tumbup: :jump:
Finns även med lågväxel på de med offroadpaket på..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Perre V8 » tor jun 09, 2016 14:10

Jag tycker en given kandidat är Jeep Grand Cherokee ZJ, årsmodell 96-98, med V8 givetvis. En så'n kan uppfylla alla dina krav, om du hittar en med fungerande AC. Det där med förbrukningen kanske är svårt att klara med släp iofs, men å andra sidan kostar en ZJ betydligt mindre än 50 k.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Lars 9k » tor jun 09, 2016 15:31

Perre V8 skrev:Jag tycker en given kandidat är Jeep Grand Cherokee ZJ, årsmodell 96-98, med V8 givetvis. En så'n kan uppfylla alla dina krav, om du hittar en med fungerande AC. Det där med förbrukningen kanske är svårt att klara med släp iofs, men å andra sidan kostar en ZJ betydligt mindre än 50 k.
:tumbup: :tumbup: :tumbup: :lol: :lol: :tumbup: :tumbup: :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Iznogoud » tor jun 09, 2016 18:11

Perre V8 skrev:Jag tycker en given kandidat är Jeep Grand Cherokee ZJ, årsmodell 96-98, med V8 givetvis. En så'n kan uppfylla alla dina krav, om du hittar en med fungerande AC. Det där med förbrukningen kanske är svårt att klara med släp iofs, men å andra sidan kostar en ZJ betydligt mindre än 50 k.
Tveklöst en given kandidat om vi pratar dragbil.
Jag snittade mellan 1,3 och 1,6 Liter milen med 2,5 - 3Ton på kroken med förra ZJ:n.
Vad gäller V8 VS I6 har jag provat båda, och kör idag bara I6 bilar då ingen skillnad i dragvillighet eller bränsleförbrukning märktes.

Vid intresse har jag en ZJ med 3,5tons dragvikt till salu nu, obesiktad. 12000Kr med bra sommardäck på alu,fälgar eller 9000Kr med urdubbade vinterdäck på rostiga black spokefälgar.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Mattilacken » tor jun 09, 2016 22:20

Annars är jeep Grand cherokee 2002 och upp med 2,7crd en bra dragbil.
Tillförlitlig motor och drivlina i en snyggare kaross än en ML. Med diff fram och bak så tar den sig fram grymt bra och till överkomligare förbrukning är de med V8. Stadskörning snittar jag 0,9 med släp osäker. Skinstolar som är sköna och elstyrda, automat, lågväxel så klart om det behövs nån gång. Och behaglig på vägen, dock stela axlar som många andra vilket ger en liten speciell gång.har så klart AC, dock upptäckte jag att spjällen till att styra luften måste fixas men det bör jag fixa innan jag säljer den.
Min som jag säljer har en dragvikt på 3360kg. säljer den pga att jag har för många bilar och kör så lite med andra bilen pga firma bil, varav jag behåller min V8 för ljudets skull :-)

Har galler till den men den är inte lastbils registrerad.

Kan sälja den till ett vettigt pris om du är intresserad.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Kingcab_alle » fre jun 10, 2016 7:46

Mattilacken skrev:Annars är jeep Grand cherokee 2002 och upp med 2,7crd en bra dragbil.
Tillförlitlig motor och drivlina i en snyggare kaross än en ML. Med diff fram och bak så tar den sig fram grymt bra och till överkomligare förbrukning är de med V8. Stadskörning snittar jag 0,9 med släp osäker. Skinstolar som är sköna och elstyrda, automat, lågväxel så klart om det behövs nån gång. Och behaglig på vägen, dock stela axlar som många andra vilket ger en liten speciell gång.har så klart AC, dock upptäckte jag att spjällen till att styra luften måste fixas men det bör jag fixa innan jag säljer den.
Min som jag säljer har en dragvikt på 3360kg. säljer den pga att jag har för många bilar och kör så lite med andra bilen pga firma bil, varav jag behåller min V8 för ljudets skull :-)

Har galler till den men den är inte lastbils registrerad.

Kan sälja den till ett vettigt pris om du är intresserad.
Kikat lite på dom men verkar inte finnas en enda i hela mellansverige. :| Åka uppemot en 100 mil enkel resa för att titta på bil känns ju sådär lagom upphettsande :roll:

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Dragbil för max 50000:-

Inlägg av Mattilacken » fre jun 10, 2016 14:17

Det går flyg=) Har själv hämtat bilar till och med i malmö, som är i andra änden av landet.

https://www.blocket.se/gallivare/Jeep_G ... 2.htm?ma=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ring så berättar jag mer. fins några småsaker so jag inte haft möjlighet att fixa och den har kosmetiska skavanker men den är rostfri.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Skriv svar