Bromssystem cheva k5 blazer

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Bromssystem cheva k5 blazer

Inlägg av Rille » sön jun 19, 2016 17:02

Hej!

Gått bet på mina bromsar! Alla tips är väldigt välkomna.

Jag har åtgärdat ett bromsläckage på min k5 blazer -89, saknades en kopparbricka mellan bromsslang och bromsok vänster fram.
Efter att jag åtgärdat detta och hade naturligtvis koll på nivån för bromsvätskan så den inte gick torr så får jag inte 100% bromsverkan på just detta hjul.
Bromsarna runt om har varit extremt bra innan jag åtgärdade läckaget.
Jag har luftat bara det hjulet x antal gånger, jag har luftat båda fram x antal gånger, och jag har även luftat bak+fram x antal gånger utan några skillnader, bilen drar väldigt mycket till höger vid inbromsning. NOTERA att detta hände inte innan kopparbrickan sattes på plats och då med ett läckage på vänster framhjul.

Jag har undersökt bromsoket vänster fram, även gjort rent/smörjt kolven, även inspekterat och ser absolut ingenting som är fel/nött som kan bidra till detta problem.

Dock så har jag en fundering på detta "fördelnings block" som sitter i framkant under kylaren som bromsrören går till, det sitter en gummi blåsa på ena sidan, tar jag bort denna och trycker på pedalen så rör sig en liten pigg ut därifrån, som sen åker in när man släpper trycket på pedalen.
Har undersökt på Farsans -76 och den har en likadan men denna pigg åker inte ur på hans när man bromsar?

Jag har även försökt att trycka tillbaka denna pigg medans jag luftat, men blev inget som helst bättre vad jag märkte.

Ursäktar för dåligt förklarat!
Kom gärna med tips!

Mvh Rille
Senast redigerad av Rille den tis jun 21, 2016 8:14, redigerad totalt 1 gånger.
Chevrolet - Drive it like you hate it

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: Bromssystem cheva 5k blazer

Inlägg av Frasse i Lammhult » sön jun 19, 2016 21:27

De kanske kan va så att båda oken kärvade lite innan, och nu drar den snett för att du bara smörjet upp de ena? Bara en tanke..
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Bromssystem cheva 5k blazer

Inlägg av Grottulf » mån jun 20, 2016 9:19

Piggen är nog bromsvågen. Att den kommer ut tyder på att det är tryckskillnad i främre o bakre kretsen när man bromsar, och den ska då tända varningslampan i instrumentbrädan.
Så endera här du ett läckage, eller så här du trots allt kvar luft.

Du kanske skulle testa att
Lufta på något annat vis?
Det går att pumpa in oljan baklänges eller gravitationslufta tex vill jag minnas.
Men jag har inte så bra koll på det, så det låter jag någon annan svara på.
Eller så söker du lite här på forumet om det, så hittar du nog info.


Skickat från min SM-J100H via Tapatalk

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: Bromssystem cheva 5k blazer

Inlägg av Rille » tis jun 21, 2016 8:17

Frasse i Lammhult skrev:De kanske kan va så att båda oken kärvade lite innan, och nu drar den snett för att du bara smörjet upp de ena? Bara en tanke..

Det känns sjukt om det skulle vara så, men jag får naturligtvis kolla upp detta, vid bromsning på grus/asfalt ser jag att 3/4 hjul låser sig, så något galet vänster fram verkar det vara, tack igen för tipset!
Chevrolet - Drive it like you hate it

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: Bromssystem cheva 5k blazer

Inlägg av Rille » tis jun 21, 2016 8:20

Grottulf skrev:Piggen är nog bromsvågen. Att den kommer ut tyder på att det är tryckskillnad i främre o bakre kretsen när man bromsar, och den ska då tända varningslampan i instrumentbrädan.
Så endera här du ett läckage, eller så här du trots allt kvar luft.

Du kanske skulle testa att
Lufta på något annat vis?
Det går att pumpa in oljan baklänges eller gravitationslufta tex vill jag minnas.
Men jag har inte så bra koll på det, så det låter jag någon annan svara på.
Eller så söker du lite här på forumet om det, så hittar du nog info.


Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Okej, det är så pass med den där piggen alltså :/
Ska se ifall jag kan trycksätta bromsvätska åt andra hållet istället, finns väl mojänger för detta ändamål ifall jag inte kan göra en själv.
Någon varningslampa tänds inte i instrumentet, sett att väldigt många andra funkar dock.
Gravitationslufta har jag redan prövat x antal gånger med, även pumpa/hålla tryck osv, ska testa detta med att "göra bakvägen" tack för tipset!
Chevrolet - Drive it like you hate it

Skriv svar