Förslag på bil för familjeäventyr

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Förslag på bil för familjeäventyr

Inlägg av Vizual54 » tis jul 19, 2016 9:07

För snart 15 år sedan var jag i Uganda och åkte runt i en Land Rover Defender. Denna bil har sedan dess haft en plats i mitt hjärta och en dröm om att köpa en någon gång.

Har nu äntligen lyckats övertala frun om att sälja vår andra bil som vi knappt använder och skaffa en bil som kommer längre ut i skog och mark än vår 520 tar oss. Dock kommer det nog inte bli en Defender.
Frågan är bara vad man ska satsa på. Bilens främsta syfte kommer vara att användas för att packa in familjen (2 vuxna och 2 barn), campin utrustning, cyklar, kanoter etc och dra ut i skogen eller på andra äventyr. Den kommer också få tjänstgöra som byggbil och köra diverse skrot vid renoveringar och dra släp då vår vänliga bil ej har drag samt diverse turer i stan de få dagar vi behöver två bilar.
Maxpris är satt till 20000:-
Kraven är:
Riktig fyrhjulsdrift
Driftsäker
Lättmekad
Någorlunda bekväm att åka i
Human skatt och bränsleekonomi

Var länge inne på att köpa en pickup som kanske passar bättre för att lasta cyklar och byggmaterial men det känns som dessa ligger ganska högt i pris jämfört med en vanlig "SUV".
Behöver lite tips på vilka bilar jag bör titta på. De bilar som jag sneglat på hittills är Jeep Cherokee XJ, Pajero och Grand Vitara. Av dessa gillar helt klart utseendet på Cherokeen bäst.
Tacksam för svar.
Cherokee XJ -97

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Förslag på bil för familjeäventyr

Inlägg av Sdkfz251 » lör jul 23, 2016 18:39

Jag kör i dagsläget Grand Vitara V6 från 1998 (dvs Generation 2). Jag är riktigt nöjd med den fast lastutrymmet är i minsta laget om man ska ut och campa med familj om 4.... men det finns ju takboxar/räcken. Relativt billig i skatt och drift tycker jag. 4x2, 4x4 hög/låg som manövreras med spak :)

Cherokee är klart att föredra men soppaförbrukningen är ett minus om man ska färdas långt, dessutom är det nästan alltid irriterande knirrande ljud i en Cherokee... vilket kan gå en på nerverna om man ska färdas långt.

Pajero har jag bara haft korta 80-talare så jag kan inte riktigt yttra mig om dessa...

Men en budget på 20 tusen så får du nog mer bil för dom pengarna om du satsar på Grand Vitara, priserna på Cherokee XJ börjar stiga tycker jag och utbudet börjar bli skralt om man räknar bort de som är avställda och buskörda i skogen.

Men varför inte en Land Rover Discovery I, 200/300Tdi? Mycket underbara bilar... men med dieselmotor och sittplats för 4 så blir skatten runt 10.000:-/år, det är den summan eller satsa på Discovery V8... men då är sopparäkningen rätt saftig, men Land Rover är alltid Land Rover :tumbup:
Har haft både Seriebilar och Disco + Range Rovers och skulle köpa en igen vilken dag som helst :woot:


Mina 5 ören....
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar